Personalisera ditt innehåll

Personalisering handlar om att anpassa ditt innehåll efter individen. Rätt utförd kan den öka försäljningen och effektivisera marknadsföringen rejält. Inom e-postmarknadsföringen är tekniken väl beprövad och nu ser vi alltfler tillämpningsområden samtidigt som den automatiserade kommunikationen genom AI-teknik och chat-botar ger draghjälp. 

Vi välkomnar Johanna Stenmark tillbaka som krönikör i Kntnt Magasin. Johanna skrev för oss redan 2014 då hon var nybliven kommunikatör efter studier på Institutet för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. I dag har hon återvänt till hemstaden Umeå för att arbeta som PR-konsult på Punkt PR. Vi kommer att få läsa tio krönikor av Johanna under 2017. Den första – om personalisering – bjuder hon oss på idag. Trevlig läsning!

Tillbaka

Innan jag kommer till dagens ämne vill jag säga att det är jätteroligt att vara tillbaka och skriva här på Kntnt Magasin. Det ger en varm känsla inombords som dessutom bidrar till den göteborgslängtan som ständigt bor i mig. Jag måste få till ett besök snart – det lovar jag – men nu till sak!

Anpassa efter individen

Så här års sätts många diskussioner och tankar i rullning. Januari är definitivt trendspaningarnas månad och det är svårt att inte uppslukas av allt som tycks och tänks. Jag kämpar inte emot utan låter mig uppslukas och ett område som – på olika sätt och i olika former – varit återkommande i mina flöden är personalisering.

Personalisering handlar om att anpassa produkt, tjänst, kommunikation och innehåll efter individen. Detta har länge varit vanligt inom e-postmarknadsföring men nu börjar vi även se hur personalisering används på andra sätt inom organisationen, i allt från tonalitet och kanalval i kommunikationen till produktutveckling och sälj. Allt fler ser fördelarna och möjligheterna som följer med denna teknik.

Värde, värde, värde

Pontus Staunstrup har i en trendspaning för 2017 samlat 23 tips från Skandinaviens och USA:s ledande experter inom content marketing. Här får du inte bara tips och spaningar utan även en lista med inspirerande experter att hålla ett vakande öka på. I det stora hela en bra lista att beta sig igenom.

En av de medverkande, Melanie Deziel, som är konsult och föreläsare, skriver om vikten av att skapa ett innehåll som konsumenten– målgruppen – har ett reellt värde av. Och hon är inte ensam, flera av de andra tipsarna är inne på samma sak.

Den informationsmängd som din målgrupp matas med varje dag är massiv. Därför krävs det att innehåll du skapar direkt tilltalar din målgrupp, för att penetrera bruset.

Ett gediget insiktsarbete i syfte att lära känna din målgrupp, kommer att bli avgörande för om du lyckas med din kommunikation eller inte. De är också först när du gjort denna hemläxa som du kan skapa ett personligt och effektfullt innehåll. Med det menat ett innehåll som din målgrupp genuint kommer att uppskatta. Att våga tänka kvalitet före kvantitet blir också allt viktigare.

Tekniken hjälper dig att personalisera

Sara Öhman skrev i oktober ett inlägg om de kanaler vi bör hålla koll på 2017. I detta lyfte hon bland annat Messenger som en viktig kanal att nyttja. Istället för att mejla eller skapa en separat kundtjänst-chatt på din hemsida kan du här direkt bemöta dina kunder på en plattform där de redan befinner sig. Öhman skriver bland annat att Messenger möjliggör en personalisering av företags relationer med sina kunder. I inlägget lyfter hon även ett intressant exempel med hamburgerkedjan Burger King.

I ett annat blogginlägg listar Hootsuite fem sociala medie-trender 2017, där de bland annat skriver att säljavdelning och kundtjänst i allt större utsträckning integreras och bör integreras med – i det här fallet – sociala medier.

I båda ovanstående inlägg är författarna inne på området chatbots, botar och användandet av artificiell intelligens (AI) för att kommunicera mer personligt med sina kunder. AI-tekniken och botar blir allt vanligare och vi kommer med stor säkerhet (om än inte 2017) att nå ett stadie där det snarare blir regel än undantag att jobba med den här typen av teknik. Det kommer visserligen att dröja innan vi är riktigt där – men vi är helt klart på väg.

Våga ta steget

Done right, personalization enhances customers’ lives and increases engagement and loyalty by delivering messages that are tuned to and even anticipate what customers really want. […] Personalization can reduce acquisition costs by as much as 50 percent, lift revenues by 5 to 15 percent, and increase the efficiency of marketing spend by 10 to 30 percent.

Detta skriver McKinsley & Company i sin artikel Marketing’s Holy Grail: Digital personalization at scale.

De menar också att den stora framgången med personalisering kommer först när vi kan börja arbeta med det brett, stort och genom hela organisationen. Att ställa om perspektivet till att berätta vad målgruppen vill höra istället för som på traditionellt vis berätta för den vad vi vill säga kräver tålamod och långsiktighet. Det kräver resurser och att företaget vågar släppa invanda mönster och stuprör. Det är därför inte en ”quick-fix” – men det kommer att vara värt det.

Min övertygelse är att fler och fler börjar se fördelarna med personalisering under 2017. Personaliseringen kommer att bli allt mer synlig och relationen mellan företag och konsument fortsätter att förändras. Och det är en resa du varken får eller vill missa!

Johanna Stenmark

Författare: Johanna Stenmark

Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.

Läs mer av Johanna Stenmark

commodo eleifend Donec Nullam quis, consequat. dolor. massa consectetur
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest