Pinsamt: Airbnb uteblev från Marknadschefsdagarna på Meg

Alex Beauchamp är en av huvudtalarna vid Meg och Marknadschefsdagarna 2015. Men när British Airways flight BA0792 satte ned landningshjulen på Landvetter igår kväll var hon inte med på flyget.

Airbnb

Historien börjar i somras då PeO Axelsson, grundare och vd av nätverket Marknadschefern, kontaktade Kntnt med frågan om vi kan ordna en internationell huvudtalare till Marknadschefsdagarna, helst kvinna, och gärna inom content marketing.

Den första idén som slog Pia var Airbnb, som förmedlar ”hotellnätter” mellan privatpersoner.

Det är ingen obetydlig verksamhet. De har fler rum att hyra ut än världens största hotellkedjor inklusive Hilton, InterContinental och Marriott. Och de är värderade till smått otroliga 167 miljarder kronor. Det är 4–5 gånger så mycket som Spotify. Dessutom blev de 2014 utnämnda till Company of the Year av magasinet Inc. Men framför allt gör de makalös content marketing.

Lättare att bryta sig in i Fort Knox

Pia ringde Airbnbs huvudkontor i San Francisco för att fråga om någon kunde komma till Marknadschefsdagarna/Meg och berätta om Airbnbs content marketing. Men det blev stopp redan i växeln.

– Det är lättare att bryta sig in i Fort Knox än att ta sig förbi Airbnbs växel, säger Pia.

Men Pia är inte känd för att ge upp så lätt. Hon skakade fram namn och direktnummer till olika personer inom Airbnb och lyckas på det sättet nästla sig fram till Alexandra Dimiziani i London. Hon är marknadschef för Europa, Mellanöstern och Afrika. Och hon satte Pia i direktförbindelse med Alex Beauchamp, som i egenskap av Global Head of Content Marketing and Sociala Media är den högste ansvariga inom Airbnb när det gäller innehållsmarknadsföring och aktiviteter i sociala medier.

Besked

Alex Beauchamp var positiv. Men definitivt besked dröjde.

Men så kom det. Alex Beauchamp kommer gärna till Göteborg. Yes! Flygbiljetten bokades. Likaså taxi som skulle köra henne till hennes boende – naturligtvis bokat via Airbnb.

Flight BA0792

Klockan 19:15, en halvtimme försenad, landar British Airways flight BA0792 på Landvetter flygplats utanför Göteborg. När Pia en stund senare kontaktar taxibolaget för att säkerställa att Alex sitter i taxin så får hon veta att Alex Beauchamp inte var med planet.

Vad har hänt? Missade hon transfern i London? Med nästan två timmars marginal så borde hon inte ha gjort det. British Airways har stängt för dagen så det går inte att kolla om hon är med på något annat flyg.

Pia ringer Alex Beauchamps mobiltelefon. Inget svar. Skickar SMS. Ingen respons. Försöker direktmeddelande på Twitter. Samma resultat. Var är människan?

Desperata kontaktförsök

I San Francisco är klockan ännu inte tre på eftermiddagen, så Pia ringer dit. Kommer hon förbi växeln? Nej.

Återstår bara att desperat ställa en fråga på Twitter, till @Airbnb, @AirbnbHelp och @alexthegirl.

airbnb-twitter-1

”Alex is no longer with Airbnb”

En timme senare kom beskedet. Hon jobbar inte längre hos dem. Bara så där. Pia förklarar att 400 personer (det är så många som ryms i salen) kommer vilja veta varför.

Inget svar.

airbnb-twitter-2

Kan någon annan?

Pia frågar om de har någon annan som kan komma. Någon från Skandinavien skulle ju hinna. Två timmar efter första tweeten kom besked att det inte går att ordna.

airbnb-twitter-3

Sista livstecknen

Enligt Airbnb ska Alex Beauchamp ha kontaktat Pia och avbokat. Men någon sådan kontakt har inte tagits.

Det sista livstecknet från Alex Beauchamp kom för bara några dagar sedan. Då skickade hon sina PayPal-uppgifter för att vi ska betala för hennes medverkan.

Vad har hänt?

I natt, när Pia och jag desperat spånade på lösningar och kontaktade andra intressanta talare, så pratade vi också om vad som kan ha hänt. Hade vi blivit lurade från början? Nej. Har hon helt nära inpå fått sparken och dragit sig undan för att slicka såren? Kanske. Vi vet inte. Vi vet bara att Airbnb har lovat att hon ska kontakta oss och förklara.

Nu på morgonen har jag varit runt på Alex Beauchamps alla konton i sociala medier. Överallt står hon fortfarande som Global Head of Content Marketing at Airbnb.

Den enda ledtråden är en bild på Instagram. Bilden lades upp i fredags, den 27 februari.

❤️ my team.

Ett foto publicerat av alex the girl (@thealexthegirl)

Meddelandet i bilden, från ”dina (inte så) hemliga beundrare”, lyder på svenska:

Käraste Alex,

Tack så mycket för allt du gör. Vi lär oss så mycket av dig och vi är vansinnigt imponerande. Vi är så lyckliga att ha dig som vår oförfärade ledare.

Mycket kärlek,

Ditt team

Spekulationer

Det låter inte som ett team som avtackar sin chef, utan ett team som gillar sin chef och står bakom henne.

Min personliga slutsats är att hon i fredags i förra veckan fortfarande var anställd och hade tänkt komma. Min gissning är att något har hänt under veckan som gör att hon hastigt har slutat och dragit sig tillbaka. Och det är därför taxichauffören igår fick stå med ogjort ärende.

UPPDATERING: Alex Dimiziani, Airbnbs europeiska marknadschef, skickade nu på förmiddagen ett mejl till Pia. Hon skriver:

Alex lämnade abrupt bolaget i fredags. […]

Detta är chockerande och jag skäms som människa och Airbnb-anställd […]

Snälla godtag min ödmjukaste ursäkt. Jag förstår att det inte hjälper dig i er nuvarande situation.

Och nu då?

Pia är superhjälte. Nu på morgonen har hon sytt ihop en helt ny fantastisk spännande programpunkt som ska passa både journalisterna från Meg och marknadsförarna på Marknadschefsdagarna. En het diskussion om det är bra eller dåligt att gränsen mellan journalistik och reklam suddas ut med content marketing, native advertising, band journalism, branded conent och liknande idéer. Deltagare är

  • Brit Stakston är författare, debattör och mediestrateg.
  • Erik Modig är författare, föreläsare och forskare i konsumentpsykologin och effektiv kommunikation vid Handelshögskolan i Stockholm.
  • Charlotta Friborg är chefredaktör och vd på Upsala Nya Tidning
  • Petra Hansson är journalist och projektledare på content byrån Just Rivista (som vi samarbetar med).
  • Thomas Barregren är… tja jag.

Diskussionen kommer att modereras av Pernilla Holmgren-Larsson som är journalist och moderator.

Men Airbnb då?

Vi ska gå till botten med vad som har hänt. Vi ska också försöka övertala dem att komma och föreläsa på någon av våra frukostar i höst. Hur det går kan du höra i nästa avsnitt av vår podd.

Prenumerera på vår blogg så missar du inte nästa avsnitt och inte heller inbjudan till höstens frukostföreläsningar.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

7 Kommentarer

  1. Deeped den 5 mars 2015 kl 16.30

    Grymt märklig händelse. Storföretag i USA har en helt annan kultur onekligen men lite skumt att hon inte alls ens hör av sig på sociala medier – om hon nu liksom är stjärna på det.



  2. Thomas Barregren den 5 mars 2015 kl 19.32

    Ja, det är en gåta. Hoppas vi kan få mer klarhet närmaste dagarna.

    Under omständigheterna blev det bra i alla fall. En bra diskussion som hettade till en smula.

    Stort tack till alla inblandade. Och stort tack till alla som har visat sitt stöd.



  3. daniel den 6 mars 2015 kl 09.11

    Mycket dålig kommunikation kring detta! och tycker snarare det slår tillbaka på er-Kntnt som varumärke. många, många besvikna i publiken, och att anordna en seg sval debatt är inte kompensation nog. det minsta ni kan göra är att skicka ut Alex keynotes som hon skulle hålla, eller om det inte går, skriva ihop själva storyn kring airbnb. skärpning!



  4. Carin Fredlund den 6 mars 2015 kl 09.22

    Vilken märklig historia! Kände knuten i magen växa ju mer jag läste. Såg stressen inför tanken den församlade publiken för mitt inre öga och hur de skulle reagera utan huvudtalare. Fantastiskt kallt huvud där, högst upp på Pia! Applåder!



  5. Thomas Barregren den 6 mars 2015 kl 10.58

    Hej Daniel!

    Jag har full förståelse och sympati för din reaktion. Det var en jättebesvikelse för alla att Alex Beauchamp inte kom.

    Jag vet inte om det var hon som valde att sluta eller om hon fick spaken. Oavsett så önskar jag att hon eller Airbnb hade meddelat oss. Då hade vi åtminstone haft en chans, om än mikroskopisk, att hitta någon likvärdig talare.

    Till Airbnbs försvar ska sägas att Alex Beauchamp hade försäkrat dem om att hon skulle meddela oss. Men det har alltså inte skett. Därför stod vi där med lång näsa sent på kvällen innan eventet.

    I det läget är det svårt att få till något likvärdigt. Vi försökte. Pia kontaktade vår vän Robert Rose, för att höra om han kunde vara med på länk. Men vi glömde att han och Joe satt på ett flyg till Sydney. Vi kontaktade flera svenska profiler, som alla svarade vänligt att de inte kunde på mycket goda grunder. Och vi bad Airbnb att skicka någon från deras skandinaviska kontor i Köpenhamn – utan resultat. Vad kan man göra i det läget?

    Vi får naturligtvis försöka göra det bästa av situationen. Att bara ställa in existerade inte i vår tankevärld. Vi bestämde tillsammans med PeO Axelsson att det bästa vi kan göra är att skapa en intressant panel som får prata om content marketing.

    Eftersom programpunkten var gemensam för både Marknadschefsdagarna och MEG så ville vi hitta ett ämne som kunde intressera båda grupper. Och då var det naturligt att diskutera om de är bra eller dåligt att content marketing och native advertising suddar ut gränsen mellan reklam och journalistik.

    Pia gjorde ett fantastiskt arbete med att leta upp och fråga profiler, inklusive Mattson och Helin, Expessens respektive Aftonbladets chefredaktörer. Hon lyckades väldigt väl. Det var riktigt tunga namn i panelen, som du vet. Och vi fick igång en bra diskussion. Artigt i början, som alltid med oss svenskar, men det hettade till på slutet, vilket var vad jag hoppades på.

    Om jag hade haft Alex Beauchamp presentation, och haft lov, så hade jag delat den. Men nu har vi ingetdera. Vi kan alltid fråga henne, om vi någonsin får tag på henne igen, men jag betvivlar hon skulle lämna den till oss.

    Däremot kan du läsa om Airbnb. Det har vi redan skrivit om.



  6. Pia Tegborg den 6 mars 2015 kl 11.22

    Tack Carin! En märklig historia och en lika märklig upplevelse som slutade väl tack vare en fantastisk insats från panelen. Det är minst sagt modig att helt oförberedd ställa sig på scen inför närmare ett par hundra deltagare. Igår somnade jag gott:)



  7. Tony Hammarlund den 6 mars 2015 kl 13.58

    Intressant historia. Grymt att sy ihop en ny programpunkt på så kort varsel. Blir intressant att höra vad som egentligen hände.



ut vulputate, dolor efficitur. ante. quis commodo
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest