Inför Content Marketing World 2014

2 500 marknadsförare. Så många är vi som har tagit oss till Content Marketing World 2014 – konferensen för alla som jobbar med content marketing. Majoriteten kommer från företag som använder content marketing i sin marknadskommunikation. Men det finns förstås också folk från den andra sidan – byråer och programföretag. Och så finns Pia och jag här. Vi är här här för att se och lära och dela med oss till dig som inte kunde vara här. Så läs vidare om du vill veta mer!

Okristligt tidigt

Jag vaknar av klockradions surrande. Jag stirrar på de röda siffror som säger 05.30. Egentligen alldeles för tidigt på en söndag.

Jag tystar klockradion, smyger upp, och tar en snabb dusch. Klär mig, äter frukost och går ut till den väntande taxin. Efter en kort omväg förbi Pia anländer vi till Landvetter klockan 06.55.

Vi är på väg till Content Marketing World 2014 som hålls i Cleveland i Ohio. Om du känner dig osäker på USA:s geografi så kan jag berätta att Cleveland ligger mellan Chicago och Boston vid stranden till en av de Stora Sjöarna. Stan är stor som Göteborg. Och är hemvisten för Joe Pulizzi och Content Marketing Institute (CMI) som arrangerar konferensen.

Content Marketing World

Content Marketing World hålls för fjärde året i rad. Och har på den korta tiden vuxit från 600 deltagare till 2 500. Över 50 nationaliteter är representerade.

Själva konferensen pågår tisdag och onsdag. Men för den som vill ha mer erbjuds också workshops, både på måndag och torsdag. Vi ska vara med på en workshop på måndag, och det är därför vi har gått upp okristligt tidigt denna söndag.

Content marketings förlovade stad

Efter 17 timmars resa, två byten, språngmarsch till nästa flyg och anmält förlorat bagage, kunde Pia och jag äntligen gå igenom hotellets revolverdörr. Klockan är då midnatt hemma i Sverige. Och vi borde vara trötta. Men det är vi inte. Vi är ju i Cleveland – content marketings förlovade stad. Och om en timme ska vi träffa Joe Pulizzi, Robert Rose och andra tidigt anlända deltagare på baren Urban Farmer. Men först lite mat.

Urban Farmer

Kvällen på Urban Farmer var lyckad. Inte så mycket folk. Högst ett femtiotal. Men de som var där var desto mer intressanta. Till exempel Andrew Davis. Jag måste erkänna att jag inte visste vem han var. Det var nog bra. Jag hade inte varit lika avslappnad och naturlig om jag vetat att jag småpratade med en ”kändis”.

Vi träffade också helt okända men lika intressanta personer. Som Richard de Booij från Amsterdam. Och Joakim Ditlev från Köpenhamn. Den senare är en av två författare till den första boken på danska om content marketing. Alltid roligt att träffas och ”snacka” – författarkollegor mellan. 🙂

This Old Marketing

Kvällens höjdpunkt var förstår inspelningen av avsnitt 43 av PNR This Old Marketing – podden med Joe Pulizzi och Robert Rose. Det blev ett (för dem) kort avsnitt, för som Joe Pulizzi säger i slutet, ingen lyssnade längre. En bar är inte bästa stället att spela in en podd.

Sales Enablement

Nästa dag var det dags för registrering. Och sen för workshop. Pia och jag hade anmält oss till samma: Sales Enablement (Making Content Work for the Sales Force) som leddes av Ardath Albee. Vi var runt 50 personer från hela jorden: Vietnam, Sydafrika, Columbia, Brasilien, Storbritannien, Sverige och förstås USA. Än mer intressant var att se så många kända varumärken närvarande: SAP. RedHat, Dell, IKEA, Sandvik med flera.

In vino spiritas

Den som inte vill åka till Cleveland kan se hela konferensen inspelad . Ändå väljer 2 500 personer att åka hit. För att träffas. Och visst träffar man många, växlar ord och visitkort. Men det verkliga nätverkandet, det som ger en vänner för livet, händer utanför konferensen. På pubar och barer. Egentligen är det dumt. Men det är så det fungerar. Med salongsberusning som ursäkt tillåter vi oss alla att släppa prestige och annat dumt som hämmar oss. Vi blir du och bror/syster med varandra. Och bekantskaper knyts.

Vad jag försöker säga är att nattlivet under en konferens är professionellt minst lika värdefullt som självaste konferensen. Men det förutsätter att de flesta samlas på samma ställe. Och hur får man 2 500 marknadsförare att göra det? Jo genom att ha schemalagda aktiviteter varje kväll. Och det har Content Marketing World.

Ohio City Pub Crawl

Så efter en dags workshop och ett snabbt stopp på hotellet klev Pia och jag på en av alla bussar som gick i skytteltrafik mellan hotellen i Cleveland och förorten Ohio City där Skywords bjöd på Pub Crawl. Mat och två glas ingick.

Det blev en trevlig och lyckad kväll, med flera nya bekantskaper: CJ och DJ från USA:s största kökstillverkare i Viginia, Cassio Politi från Brasilien som utvecklar en webbaserad tjänst för content marketing, holländaren Bert van Loomer som är en av talarna, och många fler.

To be continued…

Detta var den första av tre rapporter från Content Marketing World 2014. Missa inte morgondagens rapport om den första dagen på konferensen.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

venenatis, pulvinar Praesent eget ut quis fringilla ipsum Lorem leo Sed
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest