Brian Clark och Niklas Myhr

Rapport från världens största konferens om sociala medier Kntnt Radio 92 med Niklas Myhr

I förra veckan gick Social Media Marketing World av stapeln i San Diego. Det är världens största konferens helt fokuserad på sociala medier. Och givetvis var The Social Media Professor – vår vän Niklas Myhr – på plats och frotterade sig med likasinnade. I fredags morse (hans tid) fångade vi honom innan han kastade sig in i hetluften i San Diego Convention Center för den sista dagen detta år.

Ett spännande samtal

Vi inleder med att prata om eventet och om torsdagens efterfest, där Niklas samtalar med två av de främsta inom content marketing  – Joe Pulizzi och Brian Clark (som syns till vänster i bilden ovan). Därefter spårar Niklas och Thomas ur fullständigt; men det är icke desto mindre givande. Så fortsätt att lyssna!

Fortsatt begreppsförvirring

Niklas berättar att många på Social Media World har en difus bild av vad som är content marketing. Thomas ifrågasätter varför vi ska ha särskilda ord om de ändå inte betyder något särskilt, och reder ut skillnaden mellan content marketing, native advertising och branded content.

Det viktiga kommunikationskapitalet

Niklas och Thomas pratar om varför du måste skapa ett mottagarvärde som ger affärsnytta och bygger ett kommunikationskapital. Du får också veta vad forskarna säger om detta.

Storytelling fortsatt stort

Intresset för berättarteknik är fortsatt stort. Att hitta personer som verkligen kan berätta en historia utgör idag en flaskhals. Hör hur allt tog sin början framför lägerelden för 400 000 år sedan, vad som menas med den gutenbergska parentesen och vad allt detta har att göra med sociala medier.

Tappa inte den sociala biten

Vi pratar professionalisering av sociala medier och faran med för mycket growt hacking. Om att använda verktyg på rätt sätt och vikten av att inte inte tappa bort det sociala i sociala medier.

Kommunikation svår att spåra

Facebook, LinkedIn och andra sociala medier snuvar dig på en massa data om de som besöker din sida eller interagerar med ditt inlägg. Data som du får och kan använda om du hade haft innehållet på egen webbplats. Är lösningen att driva trafik till egen sajt? Eller är det bara att acceptera de stora bolagens spelregler? Hör Niklas och Thomas dela sina olika uppfattningar och ge rekommendationer i ämnet.

Googles sandlåda

Bygg en separat sajt för ditt innehåll. Det tycker både Niklas och Thomas. Men lägg den inte på egen domän (t.ex. magasin.foretaget.se), utan som en undersida till en befintlig domän (t.ex. www.foretaget.se/magasin). Varför? Det har med SEO att göra. Lyssna så får du det förklarat.

Varje stycke innehåll måste sälja in nästa

Varje artikel du skriver, varje podcast du spelar in och varje video du lägger upp på YouTube måste skapa värde för mottagaren och sälja in nästa leverans för att hen skall vilja komma tillbaka. Det är en lärdom som Per Torberger har delat.

Att tro sig veta, eller testa sig fram

Tar de som representerar den kreativa sidan sig själva på för stort allvar?  De ”vet” vad som fungerar och inte fungerar. Men vet de verkligen det? Det är kanske dags att utmana ”sanningar” och testa själv. Ta del av resonemanget kring detta.

Takeaways

Till sist hittar Niklas och Thomas tillbaka dit vi började – till Social Media Marketing World. Niklas avslutar programmet med att ge oss några takeaways.

Se Niklas intervjuer med branschkändisar

Under vårt samtal lovar Niklas att ladda upp på YouTube 18 intervjuer han gjort med Brian Clark med flera. Men efter vårt samtal har han tänkt om.

I stället för att ge YouTube all data om dig, har han lagt 18 intervjuer bakom ett registreringsformulär. Helt rätt! 🙂 Jag har redan givit honom mitt namn och min epostadress och får inom kort en länk till alla filmer. Gör du det med! Gå till niklasmyhr.com/smworld.

Länkar till sådant som nämns i podden

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Farben © Kevin Symonds (CC BY-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

7ea399a97742b8d8a96c00e9aabedef9QQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest