Så fångar du läsare, lyssnare och tittare Kntnts nyhetsbrev 48/2016

Hejsan!

Thomas här. Tillbaka med ännu ett… Vad ska jag kalla det? Ledare? Tja, det får duga. Jag är tillbaka med ännu en ledare.

Förra fredagen bommade jag att få med ledaren i nyhetsbrevet. Det insåg jag när autosvaren började rassla in strax efter klockan 9 på fredag morgon. Då satt jag på tåget till Helsingborg; på väg till ännu ett kunduppdrag.

På tåget lyssnade jag på podcasts. Inte Filip & Fredrik, Alex & Sigge eller någon annan av de stora svenska poddarna. Nä. Jag lyssnar mest till mer eller mindre bra poddar om marknadsföring, kommunikation och liknande. Nördigt, jag vet. Men sådan är jag. En content-nörd.

Hur som helst, på tåget lyssnade jag på The Business of Story. Avsnitt 67 för att vara precis.

Och, men, därför

I det avsnittet avslöjas det superenkla och supereffektiva receptet för hur du fångar och behåller läsare. Det är så enkelt att till och med Donald Trump bemästrar det. Och det fungerar.

Receptet nyttjar en egenskap hos människor. En egenskap som verkar var tidlös och kulturoberoende. En egenskap som måste ha gynnats av det naturliga urvalet. Vi älskar att lösa problem. Vi älskar det så mycket att vi frivilligt söker upp problem som vi kan lösa. Problem i form av gåtor, korsord, pussel.

Det är en egenskap som bokstavligen talat alla bra tal, reportage, noveller, romaner, pjäser, filmer bygger på. Och som alla skickligare talare, journalister och författare använder. Till och med karismatiska politiker, underhållande ståuppkomiker och din roliga morbror använder sig av receptet. Ofta intuitivt (som din morbror). Ibland medvetet med hjälp av Freytags pyramid, Joseph Campbells Heros Journey, Syd Fields The Paradigm eller någon annan av de otaliga berättarstrukturer som finns där ute.

Men i grund och botten vilar allt på samma enkla grundstruktur som Randy Olson har döpt till ABT. De tre bokstäverna står för and, but, therefore (och, men, därför).

Varje bra berättelse börjar med att du skapar igenkänning och ger nödvändiga förutsättningar. Denna del är egentligen inget annat än en massa saker uppräknat med ett uttalat eller outtalat och mellan. Denna del motsvarar and i ABT-receptet. Håll den kort, för det är en nödvändig men ganska ointresant del för vår problemlösande hjärna. Det enda som får oss att fortsätta är det outtalade löftet att det snart kommer ett men.

Så fort mottagaren är med på noterna så tvärvänder du berättelsen med ett men. Det är nu du introducerar utmaningen. Det är början på den stigande fasen i Freytags pyramid, när hjälten tar klivet över tröskeln till den speciella världen i Heros Journey, och Plot Point I i The Paradigm. Denna del motsvarar but i ABT-receptet. I spännande berättelser är detta bara början på en lång resa. I ståuppkomik är detta självaste punchlinen.

Vår problemlösande hjärna söker också ständigt kickar. Och det är väl egentligen det vi söker; kicken av att ett problem får sin lösning. Därför måste varje berättelse ha en lösning. Likaså din. Denna del motsvarar therefore i ABT-receptet. Lösningen behöver inte alltid vara färdig för att vi ska känna oss nöjda. Bara finnas där.

Kommer du ihåg Clintons budskap från årets val? Precis. Nästan ingen kommer ihåg det. Men kommer du ihåg Trumps? Japp. ”Make America great again.” Vi kan hånle och oja oss över Trumps osammanhängande svammel från talarstolen, men vi kan inte förneka att det fungerade. Och nyckeln till hans framgång var hans slogan: ”Make America great again”. En enkelt slogan som berättade mer än vad bara orden står för. Och det denna slogan berättande följde ABT-receptet: USA har varit fantastiskt, men har förstörts av etablissemanget, därför ska jag göra ”America great again”.

Jag har så mycket mer jag kan och vill berätta om detta, att det skulle bli en lååång artikel i sig. Och det ska detta inte bli. Så därför sätter jag punkt för denna del i min ”ledare”.

Vad gör de på banken efter 3?

Gäsp. Tanken på bankers kommunikationsavdelningar får mig att gäspa. Men det finns undantag. Och ett av de starkast lysande är Jyske Bank.

Under Lasse Høgfeldts ledning har kommunikationsavdelningen på Jyske Bank gått från en traditionell kommunikationsavdelning till ett prisbelönt Brand Newsroom med en vida omtalad TV-kanal. Men hur gör man en sådan omställning?

Svaret får du som kommer till höstens sista Kntnt Frukost nu på tisdag (6 december 2016). Du får också höra hur de med glimten i ögat orkar producera innehåll av högsta klass. Vareviga dag. Inte nog med det (jag börjar låta som försäljare av magiska trasor på en marknad), dessutom bjuder Jimmy Risberg från Cision på några axplock från rapporten Svenskarna och sociala medier 2016. Allt helt gratis (nu låter jag definitivt som en säljare på Rabbalshedes marknad). Det enda du behöver göra är att anmäla dig. Det finns några få platser kvar. Först till kvarn…

Något är ruttet i mediebranschen

Svenska marknadsförare betalar mångmiljonbelopp för annonser online. Men de blir lurade av mediehus, annonsnätverk och skumma typer i mediebranschens periferi. Så för att kasta ljus över denna skygga verksamhet har vi pratat med Fredrik Hallberg. Han är en av Sveriges främsta experter inom området, med erfarenhet både från akademin och verkligheten. Du hör vårt samtal med Hallberg i avsnitt 77 av Kntnt Radio.

Missa inte heller vår återkommande gästskribent Alexandra Jungs tips på användarvänliga 404-sidor, och lektion 2 i strategiskolan.

Till sist

Det är ju fredag, så därför ska jag avsluta med något lättsammare.

Vi närmar oss slutet av året, och därmed otaliga summeringar av året som gick och spaningar inför nästa. På Unruly bjuder Tara Mulloy oss på en summering av 2016 års mest delade reklamfilmer. Och överst tronar årets julreklam från John Lewis: #BusterTheBoxer.

God läsning önskar
Thomas

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

commodo tempus at ipsum luctus sed risus Praesent dictum Sed
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest