Så gör du en användarvänlig 404-sida

När besökaren klickar på en länk till en sida som inte existerar visas ett felmeddelande, en så kallad 404-sida. Risken är då stor att besökaren tröttnar och söker vidare på annat håll. Trots den stora nyttan för användarupplevelsen är det få företag som lägger tid på sina felsidor. I dagens artikel delar Alexandra Jung med sig av enkla knep som kan rädda upplevelsen och dessutom guida besökaren rätt!

Vad är en 404-sida?

En 404-sida (eller ”felsida”) visas för besökaren då den försöker besöka en sida som inte finns. Ett 404-fel är en av många statuskoder som returneras från servern och betyder i detta fall att sidan inte finns tillgänglig. Vill du veta mer om de olika statuskoderna och vad de innebär rekommenderar jag att du läser här.

Några av de vanligaste anledningarna till att felsidor uppstår är:

  • Att besökaren har skrivit in en felaktig URL
  • Att sidan har flyttats eller tagits bort utan korrekt ompekning
  • Att besökaren klickade på en trasig länk
  • Att servern ligger nere
404-sida

Felsidor kan utformas på en mängd olika sätt. Om du väljer att inte göra något med din 404-sida är det vanligt att den ser ut som något av bildexemplen ovan. Som framgår finns det inte någon möjlighet för besökaren att ta sig vidare från felsidan till er webbplats.

Om en besökare möts av en standardiserad 404-sida är risken stor att den lämnar webbplatsen utan vetskap om vad er webbplats har att erbjuda. Besökaren tröttnar helt enkelt och söker vidare på annat håll. Därför är det otroligt viktigt att du lägger lite extra utvecklingstid på din felsida, så att du verkligen hjälper besökaren att hitta det den söker.

En dålig felsida är inte bra för varumärket

Det finns många anledningar till varför en besökare hamnar på en 404-sida. Det kan vara genom en bruten länk internt eller från en annan webbplats, genom sidor som blivit flyttade eller borttagna utan korrekt ompekning eller genom att ha skrivit en felaktig adress. Oavsett hur besökaren hamnade där så är det en viktig del i hur besökaren upplever oss och vår webbplats. En dålig felsida är helt enkelt inte bra för varumärket samtidigt som du riskerar att förlora besökare i onödan.

Något som få tänker på är att felsidor inte behöver resultera i en dålig användarupplevelse. Här har vi istället chansen att vända en, för de flesta, irriterande händelse till en positiv genom en välplanerad, hjälpsam och kanske även rolig felsida.

En besökare som får en positiv upplevelse och hittar det den är ute efter är klart mer benägen att besöka er webbplats igen – så det finns mycket att vinna på att ta de där extra stegen för att utveckla era felsidor.

Skapa användarvänliga 404-sidor

Vi kan inte hindra felsidor från att uppstå men vi kan förbättra användarupplevelsen för besökaren när det faktiskt inträffar. Det gör vi genom att anpassa vår 404-sida, vilket inte är särkilt svårt.

Nedan listar jag saker att tänka på vid utformningen av er felsida.

Hur hamnade jag här?

Undvik förvirring hos besökaren genom att berätta vad som faktiskt hände. Hur hamnade den här? Se till att det alltid finns en informativ text som förklarar just det, och framförallt – låt användaren veta att det inte var dennes fel.

Behåll samma utseende

404-sidan bör inte skilja sig från resten av er webbplats utan istället upplevas som en naturlig del av den. Med andra ord, använd samma design som på den redan befintliga webbplatsen.

Ge användaren möjligheten att ta sig vidare

Istället för att låta besökaren mötas av den irriterande texten ”Sidan kan inte hittas” vill vi erbjuda möjligheten att klicka vidare till vår webbplats. Detta gör vi med hjälp av länkar till webbplatsens startsida eller genom att inkludera er befintliga meny och sidfot.

Folksams 404-sid
Ett företag som har en bra 404-sida är Folksam, som både informerar besökaren om vad som skett, bifogar en sökruta samt länkar till andra delar av webbplatsen:
Länka till relevant innehåll

Låt besökaren ta del av ett relevant innehåll. Den kanske inte hittade det den ursprungligen sökte efter, men genom att länka till befintligt innehåll på vår webbplats kan vi ändå fånga besökarens intresse. Det kan handla om att länka till populära produkter eller inlägg. Eller om att visa innehåll som hen visat intresse för vid tidigare besök på webbplatsen.

Låt besökaren anmäla felet

När något har gått snett och felsidan visas – ta då hjälp av era besökare och låt dessa anmäla den trasiga länken direkt till er. Inkludera även ett kontaktformulär och/eller era kontaktuppgifter så att anmälan blir enkel att göra.

Nordic C Hotels 404-sida
Nordic C Hotel ger besökaren möjligheten att lätt och smidigt anmäla eventuella fel som kan ha uppstått genom ett formulär.
 Sökrutan

Om det är möjligt att göra en internsökning på er webbplats bör sökfunktionaliteten även finnas på 404-sidan så att besökaren själv kan hitta liknande innehåll.

tripadvisor
Sökrutorna på Tripadvisor är både centrerade och lättillgängliga.
Glöm inte mobilvänligheten

Se till att upplevelsen av felsidan är lika bra för användaren, oavsett om besöket sker via mobilen eller via desktop. De funktioner som ni lägger till måste alltid fungera felfritt oavsett enhet.

Vad kan vi göra för att minska antalet 404-sidor?

Ett av de bästa sätten att minska risken för felsidor är att kontinuerligt kontrollera innehållet på webbplatsen. Se till att de interna länkar som ni har är korrekta och leder dit de ska utan några fel. Och har ni sidor som tagits bort, se till att peka om dessa till en ny motsvarighet.

Alexandra Jung

Författare: Alexandra Jung

Alexandra Jung arbetar som SEO-konsult på iProspect. Hon hjälper företag att förbättra sin digitala närvaro genom bättre synlighet i det organiska söket. Tidigare har hon studerat onlinemarknadsföring på Medieinstitutet och programutveckling .NET på Nackademin i Stockholm. Alexandra har ett brinnande intresse för teknik och det digitala.

Läs mer av Alexandra Jung

id libero ut eget odio sed accumsan sit ut ut eleifend
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest