Så håller du geisten uppe: tips inför höstens utmaningar

Det finns inget mirakelmedel mot höststress. När året går mot sitt slut och du som marknadsförare jobbar för högtryck för att nå uppsatta mål är det lätt att krokna. Men ge inte upp för det finns mycket du kan göra! I dagens artikel tipsar vår gästskribent Johanna Stenmark på Punkt PR hur du håller ångan uppe och inspirationen på topp när du skapar innehåll i höst. Läs nu!

Med blicken stadigt framåt

Det är en intensiv höst vi går tillmötes. Förutom ett – ska vi säga oklart? – politiskt läge i Sverige är det bara några få månader kvar att nyttja för året.

Kommunikations- och marknadsavdelningarna har slitit hårt och kreativitetskontot börjar sina. Samtidigt är det dags att så smått knyta ihop säcken för ditt arbete i strävan efter att klara årets budget och uppsatta mål. Allt detta samtidigt som du ska hålla blicken stadigt framåt inför nästa år.

I detta läge är det lätt att tappa fokus samtidigt som det kan vara svårt att prioritera insatser. Jag vet. Och just därför vill jag bjuda dig på några tips om hur du behåller geisten, hittar fokus och planerar framåt.

Tänk innehåll, inte kanal

Hur många gånger hör du inte någon säga ”vad ska vi göra på Facebook i veckan?” Eller ”nu var det länge sen vi skrev något på bloggen”.

Det är en av mina käpphästar och en mentalitet jag gärna utmanar. Ponera att du är ett företag som säljer badkläder. Vad skulle hända med din kommunikation om du istället ställde frågan: ”Våra kunder får hjälp genom att vi tipsar om vinterns resmål för sol och bad – hur gör vi det på bästa sätt?”.

2016 skrev Nick Worth en artikel för MarketingTech om ”consumer-first marketing” – ett bra lästips för den som är nyfiken!

Genom denna lilla förändring i tankesätt kan du förhoppningsvis lösa en del kreativa knutar. Låt sedan strategin och din målgrupp styra fortsättningen.

Utvärdera stort som smått – ris och ros

Bättre förekomma än att förekommas.

Nu när nya affärs-, verksamhets- och marknadsplaner ska skrivas och budgetar sättas brukar mätning och analyser hamna högt upp på agendan. Och för svar på hur du kan göra nästa år ännu bättre behöver du ha koll på hur det innestående året går.

Självklart hoppas jag att du utvärderar dina insatser löpande. Kortare intervaller, kvartals- eller till och med månadsvis, ger dig större möjligheter att justera sådant som inte fungerar i tid. Det ger dig också möjligheter att lära känna din målgrupp, dess beteende och later. Speciellt när du samlat på dig några månader, eller år, att jämföra med. Kanske kommer du fram till att din målgrupp är särskilt intresserad av solkräm i september – hur kan du dra nytta av den kunskapen?

Skrota förra årets plan

Fyll inte i samma redaktionella plan som du använde senast. Använd inte samma mall med samma fält eller celler som ska fyllas i. Vet du varför?

Det hämmar dig och din kreativitet. Om du utgår från det som har varit är det lätt att fortsätta i samma hjulspår.

Missförstå mig rätt – att återanvända innehåll kan vara guld värt, vilket jag skrivit om tidigare. Däremot, att i planeringsstadiet utgå från invanda mönster, innebär en risk att du går miste om nya möjligheter. Gör du verkligen det bästa tänkbara innehållet?

Den som blir bekväm riskerar också att inte vara uppdaterad vad gäller vad målgruppen vill ta del av och intresserar sig för. Målgruppen förändras och utvecklas och så måste även ditt innehåll.

Att slentrianmässigt göra en redaktionell plan som är copy/paste på föregående år bäddar dessutom för bristande utvärdering. Håll koll på tillgänglig data, vad har fungerat bra – eller mindre bra – och varför. Finjustera och lägg en ny plan för året.

Gör en plan

Skrev jag inte just skrota planen?

Det är klart att du ska strukturera ditt arbete. Din nya plan, fylld med bra idéer och innehåll, kan i slutändan följa den strukturella grundmall du är van att använda. Men du ska inte utgå från den när det kommer till att kreera fram och forma innehållet.

Att återanvända samma mall kan vara bra i stora team där det är viktigt att alla förstår och kan använda planen – att varje år göra om strukturen skapar lätt förvirring och osäkerhet. Däremot ska du se över strukturen ofta och vara öppen för att göra förbättringar, några steg i taget.

I en artikel av Jodi Harris på Content Marketing Institute får du tips på hur du kan strukturera upp ditt arbete med mallar och checklistor att följa. Något hon trycker på och som även jag förespråkar är att den redaktionella planen behöver vara funktionell. Därför bör den aldrig vara satt i sten. Utvärdera så att du ser att den blir använd och att den inte skapar flaskhalsar, onödigt arbete eller krångliga processer.

Träffas, umgås och nätverka

Vi behöver alla lite extra energi under hösten då dagarna blir kortare och helgdagarna färre.

Mängder av forskning visar att sociala interaktioner och mellanmänskliga relationer gör oss starkare. Dessutom kan nätverkande vara en källa till inspiration och nya insikter. Satsa på att delta på nätverksträffar, gå en kurs eller besök en konferens i höst. Lokala, regionala eller nationella. Varje nytt möte är ett tillfälle att lära sig något.

Ett annat tips är att följa sidor, ämnen eller grupper på sociala medier i allmänhet – och på LinkedIn i synnerhet – som är relevanta för ditt arbete eller din bransch. På SmartBizz, som drivs av Linda Björck, hittar du allt du behöver känna till om LinkedIn och annat matnyttigt om sociala medier.

Kolla även in företaget Blueleadz lista på LinkedIn-grupper att ansluta till för inspiration och kunskapsutbyten inom marknadsföring.

Hitta din källa till kunskap

Det finns extremt många kloka människor (och maskiner) att lära sig av. Jag prenumererar på ett antal nyhetsbrev för att få min dos av inspiration och kunskap. Det är ett format som passar mig och som låter mig ta del av det jag vill, i det tempo jag vill. Här är några av mina bästa tips på nyhetsbrev som förhoppningsvis kan hålla kreativiteten och inspirationen vid liv i höst:

TrendWatching

Ger dig de senaste inom innovation och konsumenttrender från hela världen. Snyggt paketerat och lättsamt att ta till sig.

Trender.net från Företag & Framtid

Döm inte hunden efter håren. Insiktsfullt och lärorikt nyhetsbrev som inte ser så mycket ut för världen men som alltid levererar en stor variation på ämnen. Teknik, miljö, kreativitet, kommunikation – här berörs det mesta!

Marketingweek

Sammanställer det senaste som händer inom marknadsföring och kommunikation. Stora penseldrag och stora varumärken i fokus men aptitligt förpackat så att du kan läsa det just du är intresserad av.

Marketoonist

En träffsäker och humoristisk syn på vad som pågår inom kommunikations- och marknadsföringsbranschen – med stor dos av sarkasm och ironi. Men också avväpnande insikter som väcker tankar kring varför vi gör som vi gör.

Dela med dig du också

Det finns naturligtvis väldigt många fler bra nyhetsbrev, webbsidor, bloggar och podcasts att ta del av för att hålla koll på det senaste. Tipsa mig gärna om du känner till ett matnyttigt jag inte får missa.

Och tipsa samtidigt andra. Din kontorsgranne, lunchkompis eller kund – dela med dig av din kunskap så får du se att du kommer få enormt mycket kunskap tillbaka.

Johanna Stenmark

Författare: Johanna Stenmark

Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.

Läs mer av Johanna Stenmark

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Nullam nec Praesent quis, Phasellus risus. odio

Pin It on Pinterest