Så intervjuar du för din content marketing

Använd intervjuer i din content marketing! Att intervjua är en konst fylld med välbeprövade tekniker. Från planering till frågeformulering, själva intervjuandet och uppföljningen. Oavsett om du har hantverket i dig eller behöver hjälp på traven ska du ta del av detta program med Lars Wirtén, som är mästare i ämnet. Lyssna nu!

Pia Tegborg
16 augusti 2018

Använd inter­vju­er i din con­tent mar­ke­ting! Att inter­vjua är en konst fylld med väl­be­prö­va­de tek­ni­ker. Från pla­ne­ring till fråge­for­mu­le­ring, själ­va inter­vju­an­det och upp­följ­ning­en. Oavsett om du har hant­ver­ket i dig eller behö­ver hjälp på tra­ven ska du ta del av det­ta pro­gram med Lars Wirtén, som är mäs­ta­re i ämnet. Lyssna nu!

Om innehållet och varför du ska lyssna

Intervjun är ofta en vik­tig del i arbe­tet med att pro­du­ce­ra inne­håll. Genom att pub­li­ce­ra sam­tal med ämnes­ex­per­ter, bransch­pro­fi­ler, kun­der eller leve­ran­tö­rer kan du ska­pa vär­de för mot­ta­ga­ren och sam­ti­digt byg­ga ditt varu­mär­ke.

Men för att inter­vjun ska bli den spän­nan­de berät­tel­se du vill krävs att du är väl för­be­redd och har tänkt ige­nom flö­det från ax till lim­pa.

Men om det nu inte bor en jour­na­list i dig? Som på ett enkelt och natur­ligt sätt hit­tar de rät­ta frå­gor­na att stäl­la – då kan det många gång­er kän­nas job­bigt. Det är i alla fall min erfa­ren­het och ock­så anled­ning­en till att jag varmt rekom­men­de­rar alla som vill utveck­las i hant­ver­ket att ta del av det­ta avväp­nan­de sam­tal med inter­vju-proff­set Lars Wirtén.

Det märks att Lars Wirtén är enga­ge­rad i ämnet. Tipsen hag­lar när han steg för steg går ige­nom hur du lyc­kas med din inter­vju. Från inkö­pet av det oum­bär­li­ga spi­ral­bloc­ket till avstäm­ning­en av gjor­da citat. Där den nog­gran­na för­be­re­del­sen, de öpp­na frå­gor­na i for­mu­lä­ret och vetska­pen om vem som är din läsa­re bara hör till hygi­en­fak­to­rer­na.

Att inter­vjua är en konst fylld med väl­be­prö­va­de tek­ni­ker – pas­sa på att ta del av dem i dagens pro­gram.

Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 165 från den 16 feb­ru­a­ri 2018.

Länkar

Länkar till intres­sant inne­håll om kons­ten att inter­vjua:

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Give Me the Same © HILA (CC BY-ND 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen

Tänk till innan du instal­le­rar Facebooks ”gilla”-knapp och and­ra plu­gins på din webb­plats. Ansvaret vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter­na kan näm­li­gen bli din huvud­värk. Detta slår ett för­hands­av­gö­ran­de i EU-dom­sto­len fast. Läs mer i dagens arti­kel skri­ven av advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Därför är redaktörens roll så viktig

Digitala platt­for­mar har öpp­nat upp fan­tas­tis­ka möj­lig­he­ter för före­tag att dela med sig av vär­deska­pan­de inne­håll till kun­der och and­ra intres­sen­ter. Men intryc­ket kan bli spre­tigt i den digi­ta­la mil­jön. Därför är redak­tö­rens roll cen­tral i all inne­hålls­mark­nads­fö­ring. Läs dagens arti­kel skri­ven av Lars Wirtén och Jörgen Olsson.

Läs artikel »

Utveckla din story med rätt design

Har du en inre bild av hur din arti­kel skul­le se ut när den kom­mer i tryck? Med design kan du utveck­la din sto­ry och ska­pa ett nytt per­spek­tiv. Bilder, färg och form kan bli verk­tyg även i din kre­a­ti­va verk­tygs­lå­da.

Läs artikel »

Om jag var i Almedalen …

Att Almedalen blir allt vik­ti­ga­re för kom­mu­nik­tions­bran­schen är de fles­ta över­ens om. Men i en djung­el av pro­gram­punk­ter kan det vara svårt att sål­la agnar­na från vetet. Här kom­mer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grov­job­bet och lis­tar sina bäs­ta tips i dagens krö­ni­ka. För dig som ska dit och för dig som tar del av pro­gram­met i efter­hand.

Läs artikel »

Detta gäller vid marknadsföring av din arbetsgivare på sociala medier

Publicerar du inlägg om din arbets­gi­vares verk­sam­het i soci­a­la medi­er? Då kan du behö­va vara för­sik­tig så att du inte fälls för vil­se­le­dan­de mark­nads­fö­ring. Ta reda på vad som gäl­ler genom att läsa den­na arti­kel skri­ven av Tobias Bratt, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »
adipiscing Praesent mattis Aenean mi, Phasellus elit. mattis dolor accumsan

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest