Så jobbar Scania Newsdesk – intervju med Staffan Ekengren

Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk, berättar i avsnitt 53 av Kntnt Radio om hur de arbetar som redaktion för att dagligen fylla på webbplatsen, sociala medier, kundtidning med flera kanaler med nytt och spännande innehåll för sina målgrupper. Med bara nio personer lyckas de uträtta mer än många större team. Hemligheten är lean – ett förhållningssätt som hjälper teamet att fokusera på läsarna och tittarna och snabbt leverera det de vill ha.

Det är intressant att höra hur ett arbetssätt som från början utvecklades av Toyota för biltillverkning har hittat in på Scanias kommunikationsavdelning och i grunden förändrat och förbättrat deras arbete. Det här vill du inte missa!

Innehåll

Avsnitt 53 av Kntnt Radio är cirka 1 timme och omfattar bland annat:

  • vad det innebär att arbeta processorienterat
  • fördelarna med att samla all kommunikation i samma arbetsprocess
  • Scanias Newsdesks grundidé att alltid utgå från storyn
  • det stora fokus på kanalen som råder, både bland företag både i Sverige och utomlands
  • funderingar kring konvergensen mellan kommunikation och marknad
  • Scanias sammanslagning av intern och extern kommunikation
  • att kanalen först är ett tecken på att man inte mäter och utvärderar
  • det praktiska arbetet på Scanias redaktion
  • att monitorering och mätning får ökad betydelse
  • roller som krävs i det redaktionella arbetet
  • ett online-redaktörskap som kräver allt högre kompetens
  • att lean är en verksamhetsstrategi med effektiva flöden och stort fokus på slutkund
  • vikten av en systematik för att inte drunkna i alla nya kanaler
  • att ett processorienterat arbetssätt bygger en transparent kultur
  • att omställningen till lean är både svår och tar tid men är värt insatsen
  • intresset för processen en förutsättning för att trivas på Scania Newsdesk
  • utmaningen att hitta online-kompetens
  • bristerna i dagens media- och kommunikationsutbildning
  • att förståelsen för processer och dataanalys blir hett inom en nära framtid
  • att kvalitet kan vara olika saker
  • svårigheten att se kopplingen mellan kommunikationen och resultatet

Så lyssnar du på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Shadows © Draco and the Zodiac (CC BY-ND 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Pin It on Pinterest

2acf3b95eec0dcfecff45809db494e3e3333333333333333333333333
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!