Så kan du jobba med bloggare i din marknadsföring – med Frida Ramstedt

Hur ser egentligen en bloggares vardag ut? Går det att försörja sig på att blogga? Finns det en affärsmodell bakom bloggen eller handlar det mest om att recensera tillställningar och marknadsföra företags produkter för att sedan fällas för smygreklam? Så som det ofta och gärna framställs i media.

Om du vill veta skall du lyssna på detta mycket intressanta poddavsnitt med Frida Ramstedt – professionell inredningsbloggare, som alltsedan 2011 försörjer sig helt och hållet på sina digitala kanaler. Med 200 000 följare per månad, 600 000 sidvisningar och hela 86 000 följare på Instagram har hon lyckats bygga en plattform med 2-4 gånger större räckvidd än de  välrenommerade tryckta magasinen inom området.

Hör hennes berättelse och ta del av de många tipsen i dagens avsnitt av Kntnt Radio!

Från coolaste reklambyrån till pysselverkstad

Frida Ramstedt är i grunden civilekonomen och reklammakaren som nästlade sig in på IKEA med hjälp av sin blogg och så småningom hamnade på den prisbelönta byrån Forsman & Bodenfors. 2011 sade hon upp sig för att satsa helhjärtat på sin baby, bloggen Trendenser.se.

Omgivningen var fundersam över karriärbytet och den norrländska pappan (Frida är från Umeå) förbryllad :

Ska du tjäna pengar på att pyssla och vika servetter? 🙂

Ett exempel på content marketing

Det som började som en passion för inredning har nu blivit en affärsrörelse som idag omsätter 5 miljoner kronor. Till sin hjälp har Frida en assistent och en studio på 200 kvm. Genom att regelbundet blogga har Frida byggt ett starkt varumärke i sann content marketing-anda och skapat en plattform där hon kan möta kunder för bland annat fotouppdrag, stylistjobb och föreläsningar. Ett exempel på sådant uppdrag är Kntnt frukost den 12 maj där Frida var vår huvudtalare:)

Fridas knep mot skrivkramp

I 10 års tid har Frida bloggat, minst en gång om dagen – ibland fler. Lördag och söndag inräknade. För det är ofta då hennes målgrupp är ute och surfar. Regelbundenheten är superviktig. Hennes följare litar tryggt på att hon alltid levererar. Att hon orkar beror på hennes passion eller nördighet för inredning. Ända ut i fingertopparna.

Men som alla andra drabbas hon ibland av skrivkramp och då tar hon till dessa knep:

  • Börja skriva – krampen släpper så småningom.
  • Släpp det du tänkt skriva om och börja istället med ett blankt blad. När du senare tar upp spåret igen har du ett annat perspektiv.
  • Gå ut, gör något annat en stund.
  • Boxa in texten i olika stycken så att du får ramar att förhålla dig till. Börja exempelvis med slutet.
  • Ha fasta rubriker/återkommande teman. Då vet du vad som gäller och det blir lättare att fylla bloggen.

Tio tips för dig som vill anlita en bloggare

Allt fler företag väljer att marknadsföra sina produkter med hjälp av en utomstående bloggare. I podden bjuder Frida på en mängd nyttiga tips för dig som går i sådana tankar. Tio av dem har jag sammanställt här.

  1. Välj din bloggare med omsorg och säkerställ att dennes stil matchar ditt varumärke.
  2. Se till att bloggaren har tillgång till den målgrupp du vill nå.
  3. Be om statistik så att bloggaren kan leda sina siffror i bevis.
  4. Säkerställ att bloggarens målgrupp verkligen kan nyttja/är rätt för din produkt.
  5. Kontakta bloggaren personligen och förklara din idé.
  6. Involvera bloggaren tidigt i idéprocessen och var lyhörd för hens erfarenhet.
  7. Kom inte med en färdig idé utan låt bloggaren göra sin egen handpåläggning för bästa resultat.
  8. Sponsormärk samarbetet!
  9. Ge feedback till bloggaren så att alla kan göra sitt bästa för att nå målet.
  10. Mät med tydliga KPI:er men ha tålamod!

Glöm heller inte bort att det finns regler att förhålla sig till när du anlitar en bloggare. Det gäller inte minst att följa marknadsföringslagen. Det är alltid du som är ansvarig för innehållet i din marknadsföring. Det gäller även om du anlitar en extern bloggare.

Lyssna gärna på vår intervju med advokat Cecilia Torelm Tornberg där vi pratar om detta.

Effekten av samarbetet

Som med all marknadsföring tar det tid innan man kan skörda frukterna av samarbetet med bloggaren. Hur lång tid det tar skiljer sig från produkt till produkt. Det finns alltid en beslutströskel. Vid köp av möbler eller vid renovering hemma är den hög då beslutet ofta involverar flera personer och kräver betänketid. Bäst effekt får man med produkter i prisklass 100 – 500 kronor. Där är beslutet enkelt och kan fattas snabbt.

I säljdrivande syfte kan det vara bra att erbjuda rabatter. Men då talar vi minst 15%. Rabatter på 10% kan du lika gärna strunta i menar Frida. Och det gäller genomgående för alla branscher.

De bästa tipsen för dig som vill göra jobbet själv

Du kan naturligtvis också göra jobbet själv. Men hur kommer ditt företag igång och bloggar? Lär av hur bloggarna jobbar. Börja med att göra en publiceringsplan så att du vet vad du skall fylla bloggen med. Sedan kan du med gott samvete följa nedanstående råd:

  1. Gör tydliga rubriker
  2. Förproducera. Idag finns inte längre kravet att ämnet är dagsaktuellt utan viss fördröjning är helt ok.
  3. Skriv broderande, tänk krönika.
  4. Bjud in läsarna bakom kulisserna. De vill veta vad ni gör på företaget och bygga relationer med de som jobbar där.
  5. Ge bloggen en struktur. Då vet läsaren vad den kan förvänta sig och företaget hur det skall klara av att fylla bloggen med relevant innehåll.
  6. Visa expertkunskap. Ju mer nischad och nördig du är – desto bättre. Så ös på!

Så lyssnar du på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Painted Dream © The Dada Weatherman (CC BY-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

felis justo ut adipiscing velit, consectetur risus. eleifend
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest