Illustration: Carl Engbrink

Så långa texter gillar Google

Långa texter är bra för din SEO. Men det finns många andra parametrar som också spelar in om du ska lyckas på Google. Med huvudet på skaft, research och kreativitet kan du skriva texter som gynnar din verksamhet. Michael Wahlgren, grundare av byrån Pineberry, berättar här hur.

Med fokus på SEO

En av de vanligaste frågorna jag får är hur lång en webbsidas text ska vara för att tillfredsställda Googles texthungriga algoritmer. Det enkla svaret är så lång som möjligt. Men frågan kräver ett mer nyanserat svar än så, vilket jag tänkte ge dig här.

Här i Kntnt Magasin har det tidigare skrivits om värdet av långa texter, med ett bredare fokus på affärsnytta. Nu ska i stället allt fokus ligga på hur långa texter kan göra underverk för din SEO.

Ju längre text desto bättre för din SEO

Det råder ingen tvekan om att Google gillar innehåll i alla dess former och favoriten bland olika typer av innehåll är just text. Främst för att text, än så länge, är så mycket enklare för Google att förstå jämfört med exempelvis bilder och videoklipp.

Nu undrar du säkert hur långa texterna ska vara. För att ge kraft åt mitt svar brukar jag hänvisa till en undersökning som sajten Backlinko gjorde för ett drygt år sedan. Denna visade att de sidor som rankade etta på Google på olika sökningar i genomsnitt hade text motsvarande 1 890 ord.

När jag nämner denna undersökning i mina föreläsningar brukar UX-experter slå bakut – och hävda att så mycket text är inte bra för användarvänligheten. Men jag håller inte med, både sökmotorer och människor gillar mycket text.

Tydlig struktur + långa texter = användarvänlighet

Om du frågar mig står långa texter inte i motsats till en bra användarupplevelse. Mitt bästa argument för detta påstående är Wikipedia. Det finns inget värre än att landa på en Wikipedia-sida med lite innehåll – du vill ju ha massor av text att välja och vraka bland när du söker den typen av information.

Sen kanske du inte läser hela texten, men du vill ha möjligheten att hitta det du söker. Och då är det viktigt att texten är välstrukturerad och att innehållet är relevant.

Självklart har UX-experterna en poäng, men problemet är inte långa texter utan hur långa texter skrivs och struktureras. Det är viktigt att texterna är lättnavigerade, unika och att syftet framgår tydligt.

Väljer du att vara lika noggrann som Wikipedia och dela upp din text i relevanta delar med hjälp av rubriker, så är långa texter bra både för Google och för dina besökare.

Förutom att använda rubriker så är bilder, videos och andra webbelement bra för att dela upp en text i läsvänliga bitar.

Skriv längre texter än dina konkurrenter

Mitt bästa tips för att avgöra hur lång en text ska vara, är att jämföra med dina konkurrenter. Undersök hur långa texter sidorna har som rankar över dig på det sökord du vill synas på. I detta förenklande exempel tänker vi oss att det ser ut så här vid en googling på ”revisionsbyrå”.

Plats 1. Konkurrent A – 800 ord
Plats 2. Konkurrent B – 600 ord
Plats 3. Konkurrent C – 500 ord
Plats 4. Du – 300 ord

I detta scenario hade jag i din situation bestämt mig för att utöka textlängden så att den med råge slår sidan som rankar etta. Jag hade siktat på minst 1 000 ord för att försöka slå ettans 800 ord.

Skulle du följa min rekommendation innebär det dock inte en garanti för att du kommer ranka högre än din konkurrent, för Google tar hänsyn till många fler faktorer än bara textlängd. Men du skulle på ett enkelt sätt öka dina chanser till en bättre placering på Google.

Olika sidtyper kräver olika långa texter

Generellt kräver olika sidtyper olika långa texter. I grund och botten handlar det om att ju större konkurrens det finns på sökordet, desto längre text krävs. För e-handlare brukar detta innebära att deras kategorisidor kräver mest text, medan produktsidorna klarar sig med mindre text.

För B2B-sajter är det oftast tjänstesidorna som behöver mycket text medans sidor som beskriver bolaget eller kontaktsidor inte har samma textbehov ur ett SEO-perspektiv.

Textens kvalitet och relevans spelar stor roll

Det handlar såklart inte bara om att skriva långa texter. Både för Googles och besökarnas skull är det viktigt med kvalitativa texter. Så skriv inga långa nonsenstexter, du behöver möta googlingen på ett relevant sätt.

Här brukar jag få invändningen att det inte går att skriva långt om alla ämnen. Visst, det stämmer till viss del, en del ämnen är lättare att skriva om än andra. Men jag upplever att det ofta går att få till en bra och lång text om det mesta, med lite kreativitet, eftertanke och bra research.

Svara på googlingen

Fundera på vad besökaren vill ha svar på med sin googling, detta ska hen hitta hos dig och lite till. Både för din SEO och dina användare är det klokt att fundera ut vilka olika frågor som besökarna kan tänkas ha om ämnet.

Skriver du en text om ”revisionsbyrå” kan exempelvis vanliga frågor vara ”Vad
är en revisionsbyrå?”, ”Vad gör en revisionsbyrå?”, ”Vad kostar en revisionsbyrå?” och ”Viktigt att tänka på vid val av revisionsbyrå?”

Genom att svara på dessa frågor i din text får du en fyllig text som både tilltalar Google och besökaren.

För att ta reda på vilka vanliga frågor som finns kring ett ämne kan du antingen använda dig av Google-data från exempelvis Sökordsplaneraren, Google Suggest eller Googles förslag på relaterade sökningar. Alternativt vet du kanske själv redan vilka vanliga frågor som ställs kring området.

Ett annat tips är att använda sajten answerthepublic.com för att få reda på vad folk vill veta om olika ämnen och saker. Det hjälper till kring både vad din text ska innehålla och hur du kan strukturera den så att besökarna på din sajt hittar den information som de söker efter.

Gör en av de bästa investeringarna 2018

Google har alltid gillat innehåll. Min uppfattning är att vi just nu får extra bra ”betalt” av Google för bra och långa texter. Så att satsa på dina texter är mer aktuellt än någonsin och har alla förutsättningar för att bli en fantastisk investering. För, om du prioriteras av Google så hittar dina kunder eller potentiella kunder till dig snabbt och smidigt, vilket förmodligen är precis vad du är ute efter.

1 077 ord lång är denna text. Jag hoppas att du gillade den.

Michael Wahlgren

Författare: Michael Wahlgren

Michael Wahlgren har arbetat med SEO i över 10 år och är grundare av byrån Pineberry. Efter nio år som VD på Pineberry ägnar Michael sig i dag helhjärtat åt att sprida kunskap om branschen. Han är en uppskattad föreläsare, författare av SEO-boken Guldläge på nätet och AdWords-boken Bygg en pengamaskin, bloggar på Sökmotorkonsult.se och leder den populära Sökpodden

Läs mer av Michael Wahlgren

5 Kommentarer

  1. Jonathan den 18 januari 2018 kl 09.02

    Bra artikel, men jag vet inte om jag håller med om att mycket text är användarvänligt. – Min erfarenhet är att majoriteten av alla besök till en sida med mycket text väljer att sluta läsa innehållet efter en kortare stund enligt de sessioncam / heatmaps inspelningarna som har gjorts på de sidor som jag har varit med och roddat i.

    Och då vill jag även poängtera att det är sidor stora som små, jag arbetar i dagsläget på ett av Europas största bolag och exakt samma statistik har jag fått fram där.



  2. Thomas Barregren den 18 januari 2018 kl 10.42

    De studier jag har sett visar alla att bara en bråkdel av alla som börjar läsa en artikel online läser hela artikeln. Det stämmer överens med din (Jonathans) erfarenhet.

    Men detta tycks gälla oavsett längd. De flesta läser inte ens en kort artikel.

    Som skribent kan man tycka att det är tråkigt. Men det är en realitet. Få läser en text på webben (eller i tidningen för den delen) så som man läser en roman.

    Studier visar att de flesta skannar av en webbsida med ögonen. De läser rubriken, de första meningarna. Hoppar till mellanrubriker och läser dem. Är det någon som fångar intresset så läser man några meningar där. Kollar på bilder. Med mera. Det påminner ganska mycket om hur folk skummar dagstidningar. Med en viktig skillnad: I en dagstidning ser du allt innehåll på ett helt uppslag eller åtminstone en sida. På webben ser man bara en liten del åt gången av sidan.

    Texter på webben ställer därför högre krav på skribent/redaktör att utforma texten så att den blir skanningsvänlig. Korta stycken. Många rubriker. Bilder, listor, tabeller. Och så vidare. Det är också viktigt att få fram budskapet i stort i de få ord som faktiskt blir lästa: huvudrubrik, mellanrubriker, de första meningarna bildtexter och så vidare.

    De flesta nöjer sig med att veta ungefär vad artikeln handlar om. Känns det vettigt och kvalitén god, så bidrar det positivt till både kommunikationskapital och varumärkeskapital. Är den medelmåttig så händer inget. (Och skulle den mot förmodan avar en katastrof så blir påverkan så klart negativ.)

    Förutom möjlighet att i grova drag få ut ett budskap och få ett positivt bidrag till både kommunikationskapital och varumärkeskapital, så ger artikeln också andra fördelar för ett företag. Inte minst saliens som är viktigt både för att bli ihågkommen på ett positivt sätt.

    En lång text bidrar till att läsaren (som egentligen borde kallas ”skannaren”) stannar kvar några sekunder längre på sidan (ökad saliens), att läsaren upplever högre kvalitet vilket enligt forskning bidrar positivt till varumärket och att några fler än annars sprider innehållet. Allt detta gör också att Google och social medier prioriterar ditt innehåll, som ökar spridningen ännu, så att fler får chansen att skanna innehållet, och så går hjulet ännu ett varv.



  3. Michael Wahlgren den 19 januari 2018 kl 08.26

    Jonathan, tack för din kommentar.

    Förenklat ser jag två anledningar till att någon väljer att lämna en sida snabbt:

    1. Besökaren hittade inte vad hen letade efter:
    Om sidans innehåll inte svarar på vad besökaren är ute efter lämnar hen kvickt. Som Thomas är inne på, är även min erfarenhet att detta inte hänger ihop med om texten är kort eller lång, utan hänger snarare ihop med kvalitet och relevans på innehållet.

    2. Besökaren hittade vad hen letade efter
    Om jag googlar på ”Peru” och kommer till Wikipedias sida för Peru är jag i de flesta fall inte ute efter att läsa hela artikeln om landet utan det är någon detalj som jag letar efter. När jag fått mitt svar lämnar jag Wikipedia snabbt. I detta fall är en hög bounce rate egentligen ju ett gott tecken.

    En lång text är ingen garanti för att du lyckas leverera det som besökaren är ute efter, men min erfarenhet är att en lång text inte försämrar dina möjligheter att lyckas med detta. Snarare tvärtom.



  4. SE den 19 januari 2018 kl 23.35

    Mycket intressant läsning Mikael!

    En liten fundering bara, ska man ha mycket text på alla sidor på webbsidan som första sidan och kategorisidor?

    Om man bara har en H1 rubrik och sedan en kortare text under som beskriver kategorin och produkterna, ska man lägga till någonslags footer på sidan och fylla ut texten där?



  5. Michael Wahlgren den 21 januari 2018 kl 13.44

    SE,

    Kul att du gillade artikeln och tack för din kommentar!

    1. Alla sidor på sajten behöver inte lika mycket text. Anpassa textlängden utifrån vad som är relevant att skriva och konkurrensen för det sökord som sidan ska ranka på. Sidor vars sökord har hög konkurrens, där behöver du generellt längre texter från ett SEO-perspektiv.

    2. Jag är inte helt säker på vad du menar med att ”lägga till en footer”. Var och hur du utökar textmängden på en sida beror lite på hur sidan är byggd och hur ditt CMS fungerar. Glöm inte att dela upp texten med hjälp av relevanta rubriker och/eller bilder/videos.



id, consequat. fringilla felis venenatis odio elit. justo Donec tristique tempus

Pin It on Pinterest