Så påvisar du värdet av marknadsföring Kntnt Radio 99 med Pontus vs Thomas

Vill du ha ett konkret förslag på hur du kan mäta effekten av content marketing och påvisa nyttan? Så klart du vill! Och det får du i avsnitt 99 av Kntnt Radio med Pontus Staunstrup och Thomas Barregren. Så lyssna nu!

Hur du konkret påvisar värdet av content marketing

I detta avsnitt av Kntnt Radio sparrar Pontus Staunstrup och Thomas Barregren varandra ännu en gång. Nu med utgångspunkt i en följdfråga efter förra Pontus vs Thomas.

Då svarade herrarna på en lyssnarfråga från Jocke, som undrar hur man kan räkna ut avkastningen (ROI) av content marketing.

Pontus och Thomas svarade att det är mer undantag än regel att man kan räkna ut ROI. Bättre att mäta affärsnytta på annat sätt, menar de, och förklarar hur det kan göras i princip.

Men som Jocke påpekar i ett mejl, så finns mycket information om vad man ska göra men inte hur man ska göra det. Han efterlyser ett mer konkret svar. Och det får han i dagens avsnitt. Lyssna du också!

Stickspår

I vanlig ordning kommer Pontus och Thomas in på ett och annat stickspår. Minst lika intressant som huvudspåret, tycker jag. De pratar bland annat om

  • Viktigt att börja med att bestämma var längs McKinseys beslutsresa eller i säljtratten som content marketing ska användas.
  • Att 3 av 4 köper av B2B-företag med kommersiell insikt talar för tankeledarskap och social försäljning
  • Är det dags att ersätta marknadsteam och säljteam med ett enda kommersiellt team?
  • Inbound marketing används ofta som en taktik för att lura av besökare deras kontaktuppgifter – åtminstone i USA.

Missa inget av dessa intressanta ämnen. Lyssna på avsnitt 99 av Kntnt Radio.

Tips och sammanfattning

Thomas och jag pratar som vanligt lite före och efter avsnittets huvudämne. Två saker är värda att nämna. Under inledningen tipsar Thomas om Pinberrys Sökpodden (som han felaktigt kallar SEO-podden). Och avsnittet avslutas med att Thomas sammanfattar hur du konkret kan påvisar värdet av content marketing.

Gör dig själv en tjänst. Prenumerera på Kntnt Radio så att du inte missar nästa avsnitt fullpackad med nyttiga saker för alla som arbetar med eller är intresserade av marknadsföring och försäljning i allmänhet och content marketing i synnerhet. Nedan kan du läsa hur du prenumererar.

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Beautiful Wonderful Life © RogerThat Music (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Pin It on Pinterest

08a724220b7bcf6b4be702ebcd861ad0~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!