Så SEO-optimerar du dina PDF-filer för söket

Hur optimerar du en PDF-fil för bästa synlighet i sökresultatet? Det får vi reda på i denna artikel skriven av vår gästskribent Alexandra Jung, SEO-specialist på Iprospect.

Oförtjänt dålig klang

PDF-filer klingar ofta negativt när det gäller SEO. Kanske har du fått höra att filerna inte går att optimera, eller att de rentutav är onödiga, och därför inte bör spillas tid på. Men är det så illa? Eller går det att göra mer sökvänliga PDF-filer – som kanske till och med kan gynna din webbplats?

Det korta svaret är ja! För även om en PDF-fil av naturen inte kan få lika bra synlighet på din webbplats som en landningssida finns det fortfarande saker att göra.

PDF:er i sökresultatet

Varje dag spindlar sökmotorerna igenom biljontals dokument i form av exempelvis landningssidor och bilder. Men något som många glömmer bort är att sökmotorernas spindlar även tittar igenom och indexerar PDF:er – som blir en del av sökmotorernas resultat.

Genom att optimera dina filer kan du därför dra in extra trafik till din webbplats.

Att komma igång

Har du många PDF-filer på din webbplats kan det vara en omständlig process att göra en genomgång. En rekommendation är då att börja med de som ni anser är viktigast, kanske de som driver mest trafik eller har störst sökpotential. Det är även viktigt att blicka framåt och skapa en rutin redan vid framställning av nya filer så att de redan från början blir optimerade.

Sju steg till en SEO-optimerad PDF

Ta gärna hjälp av nedanstående checklista i ert optimeringsarbete. Försök att få med så många steg som möjligt.

1. Välj ett relevant filnamn

Arbetet med en väloptimerad PDF börjar redan vid namngivningen av filen där relevans är A och O. Filnamnet är viktigt eftersom det blir en del av URL:en och kan vara det första som besökaren ser i sökresultatet, eller i länk den får skickad till sig. Tänk därför på att det ska gå att förstå vad filen handlar om genom att endast titta på namnet, och inkludera relevanta sökord.

Tips! Om du använder flera ord i filnamnet ska dessa separeras med bindestreck för att sökmotorerna ska kunna förstå detta utan problem.

2. Optimera filens metadata

En av många hygienfaktorer i SEO-världen handlar om att optimera och se till att fylla i landningssidans, eller i detta fall PDF:ens metadata, det vill säga sidtitel och metabeskrivning. Eftersom både sidtiteln och metabeskrivningen kommer att synas i sökresultatet ska de vara så lockande som möjligt för att användaren ska vilja klicka på just ert resultat.

Bilden ovan visar hur det kan se ut när man justerar sidtitel (title) och metabeskrivning (subject) med hjälp av verktyget Acrobat Reader. Fälten hittar du under File > Properties > Description > Title / Subject om du har betalversionen.

För att kunna justera metadatan behöver du ett verktyg som exempelvis Adobe Acrobat Reader som fungerar för både PC- och MAC-användare.

3. Kom ihåg att länka! Både till och från webbplatsen

Problemet med många PDF-filer är att de fungerar som en död ände. Att klicka sig in på filen via sökresultatet eller webbplatsen går bra, men man kommer sällan därifrån då det inte finns några länkar som leder besökaren tillbaka till sajten.

Genom att internlänka även i filen hjälper ni inte bara besökaren att hitta tillbaka till er webbplats för att läsa vidare om intressanta ämnen eller konvertera, utan ni hjälper också sökmotorerna. Med andra ord, länka till relevant innehåll på er webbplats där det passar in och känns naturligt och se till att det finns länkar till filen från er sajt.

4. Komprimera och optimera bilderna

Att optimera bilder för att hjälpa sökmotorerna lättare förstå vad bilden föreställer gäller inte bara bilderna på er hemsida, utan även de bilder som finns i PDF:erna går att optimera. Se till att varje bild som ni lägger till har ett beskrivande alt-attribut och att de är komprimerade för att inte påverka laddtiderna allt för mycket.

Tycker du att bildoptimering är intressant och vill ta reda på mer? Missa då inte mitt tidigare inlägg om bildoptimering där jag går igenom grunderna som får era bilder att synas i sökresultatet.

5. Ha den mobila upplevelsen i åtanke

Många av dagens webbplatser använder sig av responsiv design vilket betyder att sidan anpassar sig efter skärmens storlek och på så vis ser bra ut på alla enheter. Det är att rekommendera eftersom man då inte behöver tänka särkilt på att innehållet ska se bra ut på en mobil enhet.

Då det inte finns några responsiva PDF-filer i dagsläget behöver vi vara steget före när vi tar fram dessa och tänka på att den mobila upplevelsen ska vara så bra som möjligt. Det kan exempelvis handla om att undvika innehåll som ligger horisontellt då det blir svårscrollat i mobilen.

6. Låt text vara text – och inte bilder

Som jag var inne på under punkten om bildoptimering så är sökmotorerna än så länge inte smarta nog att kunna läsa av innehållet på en bild och veta vad den föreställer. Utan vår hjälp vill säga.

Ett vanligt misstag som man ofta ser är att företag skriver rubriker eller textstycken direkt på en bild vilket gör det omöjligt för sökmotorerna att läsa av detta. Och som besökare kan man vilja kopiera delar av en text vilket inte heller är möjligt om texten är skriven på en bild.

Kom därför ihåg att inte skriva viktiga textstycken direkt på en bild, eller att spara ner hela PDF:en som en bild innan uppladdning.

7. Var försiktig med duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll uppstår när samma innehåll finns tillgängligt på flera platser. Duplicerat innehåll uppskattas inte av sökmotorerna som alltid vill se ett unikt innehåll. Samma sak gäller också för PDF-filer. Dubbelkolla alltid att innehållet ni tar fram är unikt och inte går att hitta på andra platser på sajten.

Om du vill läsa mer om duplicerat innehåll rekommenderar jag dig att läsa min artikel Se upp för duplicerat innehåll”.

Lycka till!

Så där har vi det – sju steg till hur du kan arbeta med era PDF-filer på webbplatsen för att få dem mer sökvänliga. Som jag tidigare nämnde är PDF:er något som ofta glöms bort och inte alltid prioriteras men som många gånger bidrar med nödvändig (och bra!) information för besökaren.

För många företag går det inte heller att undvika att ha visst material i just PDF-filer, som exempelvis broschyrer eller manualer, och då har man verkligen inget att förlora på att optimera dem så bra man bara kan. För det har vi endast att vinna på i det långa loppet!

Alexandra Jung

Författare: Alexandra Jung

Alexandra Jung arbetar som SEO-konsult på iProspect. Hon hjälper företag att förbättra sin digitala närvaro genom bättre synlighet i det organiska söket. Tidigare har hon studerat onlinemarknadsföring på Medieinstitutet och programutveckling .NET på Nackademin i Stockholm. Alexandra har ett brinnande intresse för teknik och det digitala.

Läs mer av Alexandra Jung

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

sem, Praesent amet, odio Aliquam non Donec commodo

Pin It on Pinterest