Så ska du inte arbeta med SEO 2019

Reta inte Google. SEO är ett komplext område och fallgroparna är många. Priset din webbplats får betala i form av minskad -eller ingen – synlighet kan bli högt. I denna artikel går SEO-konsult Alexandra Jung igenom saker du gör klokt i att undvika i strävan efter en framgångsrik sökstrategi. 

Hårt slit och långsamma resultat

SEO, eller sökmotoroptimering som det heter på svenska, är samlingsnamnet på de aktiviteter som används för att optimera en webbplats, med målet att nå så bra placeringar som möjligt i det organiska sökresultatet. Ämnet är komplext och för att lyckas i ditt SEO-arbete behöver du arbeta med flera delar samtidigt: teknik, innehåll och extern synlighet.

Processen är känd för att ta sin tid samtidigt som ett hårt och kontinuerligt arbete är ett måste för framgång. Några snabba resultat skall du definitivt inte förvänta dig.

Trots detta läser jag titt som tätt rekommendationer kring alternativa sätt att arbeta – sätt som inte följer sökmotorernas riktlinjer och som, tro mig, förr eller senare alltid straffar sig. Detta är ett problem. För när man väl har blivit straffad av Google – ja, då kan det vara svårt att återhämta sig.

Keyword stuffing retar Google

Det har säkert hänt att du hamnat på en sajt där samma sökfraser upprepas om och om igen genom hela texten? Detta beteende kallas för keyword stuffing och innebär just det; att man fyller en webbplats med sökord som inte fyller något annat syfte än att försöka manipulera webbplatsens placering i sökresultatet. Detta är inte något som Google uppskattar och bestraffas med försämrad synlighet. Gäller det en ny sida kan det dessutom leda till att det inte blir någon synlighet alls.

Att använda sökord är oerhört viktigt för effekten men nyttja dem med måtta och på ett korrekt sätt! Låt alltid sökorden smälta in i texten på ett naturligt sätt, så undviker du att innehållet uppfattas som spam.

Meta keywords till ingen nytta – tvärtom

Länge var meta keywords ett populärt element att använda för att berätta vilka sökord en specifik landningssida handlade om. Men tyvärr kom meta keywords att missbrukas av allt fler webbplatsägare som började spamma med sökord i denna tagg, vilket resulterat i att sökmotorerna inte längre ser detta som en rankingsignal.

Faktum är att idag har meta keywords ingen som helst betydelse ur ett SEO-perspektiv och kommer varken förbättra eller försämra er synlighet. Tvärtom ger de era konkurrenter inblick i vilka sökord ni har valt att fokusera på för en viss sida – vilket inte är att rekommendera.

Pop-ups som förstör användarupplevelsen

Vi har nog alla besökt en webbplats för att mötas av en stor pop-up som täcker hela skärmen. Det kan till exempel vara ett välkomstmeddelande, en uppmaning att registrera dig på ett nyhetsbrev eller kanske ett erbjudande som du som besökare behöver agera på innan du får ta del av innehållet.

För ett par år sedan gick Google ut med att pop-ups som förstör användarupplevelsen kan leda till försämrad synlighet i sökmotorerna, och då särskilt i mobilen. Det betyder så klart inte att pop-ups behöver vara ett dåligt alternativ för dig men det betyder att du bör fundera på hur du utformar dessa så att de inte hindrar besökare från att komma vidare på din sajt.

Mobilt sök prioriteras inte

Den mobila upplevelsen har alltid varit viktig och just detta blev extra tydligt när Google under 2018 rullade ut Mobile First Index. Vilket betyder att sökmotorerna primärt tittar på den mobila versionen, oavsett vilken enhet sökningen kommer från.

Att den mobila versionen av webbplatsen indexeras innebär bland annat att sidan behöver vara anpassad för mobilen, visa samma innehåll för både desktop och mobil och att laddtiderna är på topp. De webbplatser som inte lever upp till detta får rätt och slätt en sämre synlighet.

I detta sammanhang skall vi inte glömma röstsöket som sedan i höstas vuxit dramatiskt och numera utgör en allt viktigare del inom SEO.

Dolt innehåll i strid med riktlinjerna

Cloaking innebär att en typ av innehåll visas för besökaren och en annan för sökmotorerna. Det kan som exempel handla om att dölja en viss text eller länk för besökaren som sökmotorerna fortfarande kan läsa av och indexera för att försöka förbättra synligheten.

Detta är något som strider mot sökmotorernas riktlinjer där det är viktigt att komma ihåg att webbplatsen alltid ska visa samma innehåll för besökare och sökmotorer. I annat fall kan det tolkas som att man försöker manipulera webbplatsen för att nå bättre synlighet i sökresultatet, vilket brukar resultera i att webbplatsen blir borttagen från Googles index.

Duplicerat & återpublicerat innehåll kan ställa till det

Händer det att du tar befintligt innehåll på sajten, byter ut några ord här och där för att sedan publicera det på en annan sida eller webbplats? Du kanske återanvänder det till en gästblogg eller skickar ut det i form av en pressrelease? Allt i syfte att nå ut till än fler personer.

Beteendet kallas för article spinning. Och tanken är god men det gäller att se upp för det kan lätt bli fel. Om det inte görs på rätt sätt kommer nämligen sökmotorerna att tolka ditt innehåll som duplicerat – vilket skadar mer än vad det gör nytta.

Oavsett om man är sökmotor eller besökare är den bästa lösningen alltid att ta fram ett unikt innehåll anpassat för respektive kanal eller webbplats. Men om du trots allt måste återpubliceras, glöm då inte canonical-taggarna!

För dig som vill läsa mer om duplicerat innehåll och canonical-taggar finns det mer att läsa i min tidigare krönika ”Se upp för duplicerat innehåll”.

Ingen tanke på intentionen bakom sökordet

När du väljer vilka sökord du ska ha med i din sökordsstrategi måste du ta hänsyn till intentionen bakom sökordet och vilken typ av innehåll en besökare faktiskt förväntar sig. Hur låg konkurrensen är eller hur hög sökvolymen är för ett visst sökord har ingen betydelse ifall sökordet i fråga inte är rätt för er.

Därför är det viktigt att inte stirra sig blind bland alla sökord för att endast välja de med högst volym. Välj istället relevanta sökord där ni kan matcha den faktiska sökintentionen med innehåll som användarna efterfrågar.

Köpta länkar

Externa länkar till en webbplats har länge varit en stark rankingsignal och en viktig del när det kommer till sökmotoroptimering. Detta för att varje länk till din sida från en annan webbplats kan ses som ett kvitto på att innehållet är bra – för inte vill man väl dela innehåll man själv inte tycker om till andra? Bra webbplatser kommer alltid att få länkar på ett naturligt sätt, menar Google.

Detta har gjort att det finns en stor marknad för att både köpa och sälja länkar. Tyvärr handlar det ofta om länkar från spammiga webbplatser vars enda syfte är att länka vidare till andra vilket går emot Googles riktlinjer.

För att externa länkar ska kunna ge god effekt behöver de vara relevanta och komma från kvalitativa webbplatser. I annat fall kommer de sannolikt att skada er synlighet mer än de hjälper i takt med att Google upptäcker detta.

Summering

För att lyckas med din SEO och se din webbplats växa organiskt krävs tid och hårt arbete. Det finns inga genvägar eller alternativa sätt att arbeta på för att nå hållbara resultat snabbare. Det är bara att inse.

Låter det för bra för att vara sant är det oftast så (något som går att applicera på det mesta). Istället är vägen framåt att alltid publicera innehåll som är av god kvalité och som följer er målgrupps sökbeteende, att ha en stabil teknisk grund att stå på, att hänga med i Googles algoritmändringar och framförallt: att sätta användaren i fokus. Gör detta och du är på rätt spår mot ett resultat som håller länge. Lycka till!

Alexandra Jung

Författare: Alexandra Jung

Alexandra Jung arbetar som SEO-konsult på iProspect. Hon hjälper företag att förbättra sin digitala närvaro genom bättre synlighet i det organiska söket. Tidigare har hon studerat onlinemarknadsföring på Medieinstitutet och programutveckling .NET på Nackademin i Stockholm. Alexandra har ett brinnande intresse för teknik och det digitala.

Läs mer av Alexandra Jung

Aliquam mi, efficitur. ut sit odio risus. eleifend
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest