Så skriver du tweets som får vingar

Vår gästskribent Annika Dacke är tillbaka. Denna gång med en krönika full av nyttiga tips, färska exempel och goda råd på hur du får dina tweets att flyga! Håll tillgodo!  

Annika Dacke
18 februari 2016

Det sägs att Twit­ter gör oss alla till copy­wri­ters. Vid det här laget vet vi vad soci­a­la medi­er hand­lar om – dia­log och enga­ge­mang. Men hur gör man, rent kon­kret? Jag kas­tar ljus på hur du kan göra för att job­ba med utform­ning­en av dina text­ba­se­ra­de tweets.

Skri­vex­em­pel och tips från nätet kom­bi­ne­ras med tips från svens­ka Twit­te­ran­vän­da­re. Berät­ta gär­na hur du gör när du skri­ver tweets som får vingar!

Positiva jordgubbar och formuleringar som ger retweets

Att jord­gub­ben är en av de mest posi­ti­va saker­na här i värl­den tror jag det är fler än jag som tyc­ker, så läng­re ner i arti­keln ser­ve­rar jag exem­pel­tweets om jord­gub­bar – figu­rer du kan använ­da när inspi­ra­tio­nen try­ter och du behö­ver föra ut ett budskap.

I slu­tet läser du om Dan Zar­rel­la och hans mödo­samt sam­man­ställ­da lis­ta över de ord och for­mu­le­ring­ar som ger mest retweets.

Timing, mod och kärnfullhet gör en bra tweet

Efter en snabb rund­frå­ga i de soci­a­la kana­ler­na fick jag in en hand­full svar från fli­ti­ga svens­ka twittrare:

”Timing­en är den störs­ta fak­torn om jag ska få sprid­ning på Twit­ter. Vill jag få kon­takt med jour­na­lis­ter är det bätt­re att skic­ka med­de­lan­den, åtminsto­ne till dem jag har en rela­tion med. Hell­re direkt­med­de­lan­den på Twit­ter än på Face­book” – C, mång­syss­lan­de entreprenör

”Jag bru­kar skri­va ’Tack­sam för retweet’, ’Retwee­ta gär­na’. Då får jag fler retweets. Tiden spe­lar stor roll och vil­ken egen kom­men­tar jag skri­ver till­sam­mans med län­ken när jag delar.” – L, soci­al media manager

”Real­tidstweets från kon­fe­ren­ser fun­kar all­tid bra. Ger man sig in i en dis­kus­sion som läses av många och skri­ver något slag­kraf­tigt bru­kar det bli många retweets.” – M, kom­mu­ni­ka­tör, verksamhetsutvecklare

”Ämne, spets och all­män- eller nischin­tres­se, van­ligt­vis. Så gör du-artik­lar eller upp­ma­ning att läsa på grund av intres­se­om­rå­de.” – H, projektledare.

”Det som får mest upp­märk­sam­het är all­tid det som är kort och kärn­fullt, myc­ket inne­håll på få ord. Ofta får det stor effekt och gene­re­rar många retweets när jag är i dia­log med någon och våra åsik­ter går isär. Upp­märk­sam­he­ten kom­mer från båda läg­ren. När någon frå­gar hur jag gör för att få så stor sprid­ning sva­rar jag: ’Man mås­te vara modig.’” – J, poli­tisk debattör

Vad är en bra tweet? Vad är konst? Hur långt är ett snöre?

Vad som är en bra tweet vari­e­rar såklart med mål­grup­pen och dess för­vänt­ning­ar. Men vis­sa gemen­sam­ma egen­ska­per finns det. För­u­tom själv­kla­ra tips som att byg­ga upp nät­ver­ket genom att retwee­ta och kom­men­te­ra myc­ket, har jag ploc­kat ut sju tips för effek­ti­va tweets:

1. Kan inne­hål­la upp till 140 tec­ken – än så länge. Hit­tills har regeln varit att tweets på ca 100 tec­ken får mest sprid­ning, men det hän­der saker i Twit­ter­värl­den just nu. Kanske kän­ner du till att favo­rit­s­tjär­nan har bytts ut mot ett hjär­ta, vil­ket inte togs emot med mun­ter­het bland gar­va­de twittrare.

Jour­na­lis­ten Kurt Wag­ner skrev den 5 feb­ru­a­ri 2016 på blog­gen reco​de​.net om ryk­te­na att Twit­ter job­bar på ett nytt for­mat som even­tu­ellt kan tillå­ta 10 000 tec­ken i en tweet. Utse­en­det på des­sa tweet för­mo­das vara en tweet med Läs mer…-knapp för att ”fäl­la ut” twee­ten, vil­ket skul­le inne­bä­ra att Twit­ter fort­sät­ter sin kri­ti­se­ra­de inslag­na väg mot att bli mer likt Face­book. Dock är det­ta spe­ku­la­tio­ner och än så länge har, enligt Wag­ner, ing­en tales­per­son från Twit­ter bekräf­tat eller demen­te­rat ryktena.

”Twit­ter is cur­rent­ly tes­ting a ver­sion of the pro­duct in which tweets appe­ar the same way they do now, dis­play­ing just 140 cha­rac­ters, with some kind of call to action that the­re is more con­tent you can’t see. Clic­king on the tweets would then expand them to reve­al more con­tent. The point of this is to keep the same look and feel for your time­li­ne, alt­hough this design is not neces­sa­rily final, sour­ces say.”

Brit­tis­ka The Guar­di­an kom­men­te­rar ryk­te­na genom att låta Leigh Alex­an­der och Jeff Jar­vis skri­va en krö­ni­ka på 10 000 tec­ken om vad som hän­der om Twit­ter gör det möj­ligt för oss att skri­va tweets på 10 000 tecken. 

2. Är tyd­lig. Det ska vara enkelt att se vad du vill berät­ta. Här kan länk­för­kort­nings­tjäns­ten Bit­ly stäl­la till det lite. Den trun­ke­rar län­kar, dvs gör dem kor­ta­re så att län­ken inte tar upp tec­kenut­rym­me. Sam­ti­digt stäl­ler det krav på att vi verk­li­gen är tyd­li­ga i twee­ten, eftersom län­ken inte säger oss något. Se skill­na­den. Vil­ken tweet loc­kar mest? Den väl­skriv­na eller den som är kryp­tisk på grund av sam­man­kopp­ling med Facebook?

Den här?

Kntnt2-twitter

Eller den här? 

Kntnt2-twitter-2

3. Skriv all­tid en kom­men­tar till län­ken du delar. Oav­sett bil­den du ser ovan i exem­pel 1, som gör twee­ten mer attrak­tiv, så är det tyd­li­ga bud­ska­pet A och O när du twitt­rar. Ju mer abstrak­ta och kom­plexa ämnen du twitt­rar om, desto mer lönar det sig att uttryc­ka sig enkelt. De bäs­ta press­med­de­lan­de­na har tyd­li­ga, anslå­en­de rubri­ker. Det gäl­ler även för en tweet.

4. Kan inne­hål­la en frå­ga. Frå­gor får igång tan­kar­na och gör att vi vill inte­ra­ge­ra, det utma­nar och sti­mu­le­rar oss på ett annat sätt än ett statement.

Kntnt2-twitter-3

Arti­keln hand­lar om att kom­ma över sin skräck för att kas­ta sig ut på soci­a­la medi­er med sitt varumärke.

5. Får gär­na vara fär­ga­de av din per­son­li­ga röst. Twit­ter är ing­et for­mellt forum. Här trängs pro­fes­sio­nel­la tyc­ka­re med fors­ka­re, före­ta­ga­re och pro­vo­ka­tö­rer. Glim­ten i ögat lönar sig alltid.

Jonas Gar­dell top­pa­de länge Twit­ter­ba­ro­me­tern, som bru­kar redo­vi­sa sin ran­king i mars var­je år. Han har själv berät­tat att han sys­te­ma­tiskt skri­ver one liners som han matar ut vid rätt till­fäl­le. Om du föl­jer län­ken kan du se hela lis­tan på Sve­ri­ges popu­lä­ras­te twitt­ra­re i oli­ka kategorier.

6. Kan givet­vis ha nyhets­vär­de. Såklart.

7. Bör inne­hål­la en tyd­lig upp­ma­ning om du verk­li­gen vill att läsa­ren ska age­ra. Pre­cis som twitt­ra­ren L bland sva­ren på rund­frå­gan, som får mer retweets om hen uttryck­li­gen ber om det, kom­mer dina läsa­re att i stör­re utsträck­ning klic­ka på län­ken om du skriver:

Klic­ka här för att lyss­na på senas­te pod­den om mör­darsnig­lar – träd­gårds­mäs­ta­rens nemesis

än om du skriver:

Senas­te Träd­gårds­pod­den om mör­darsnig­lar – träd­gårds­mäs­ta­rens nemesis.

Kntnt2-twitter-4

 

Ett spän­nan­de twit­ter­kon­to bju­der på en bland­ning av tweets i form av kom­men­ta­rer, retweets, frå­gor och nyhe­ter eller sta­tistik. Pre­cis som jag nämn­de i min arti­kel i janu­a­ri om blog­gan­de är för­ut­säg­bart lika med trå­kigt. På Twit­ter är typex­emp­let hit-and-run-spe­ci­a­lis­ter­na som pum­par ut tips och län­kar som de hamst­rat i Buf­fer. Du ser dem hela tiden men de har ing­en när­va­ro, sva­rar inte på frå­gor och retwee­tar ald­rig dig. De är som den där musen du irri­te­rat dig på i måna­der, som kraf­sar och gna­ger sig runt i mel­lan­väg­gen – du vet att den är där men du får inte kontakt.

Tweri­od ana­ly­se­rar när på dyg­net det är bäst för dig att twitt­ra, base­rat på den respons du fått på tidi­ga­re tweets och när dina föl­ja­re är aktiva.

8 exempeltweets om jordgubbar

Och nu till huvud­rät­ten. Jag lova­de i bör­jan av arti­keln att jag skul­le ser­ve­ra muns­bi­tar om jord­gub­bar som du kan ta till när du behö­ver lite hjälp på tra­ven. Nu hop­pas jag att du har byggt upp aptiten.

Fan­tas­tis­ka Hubspots blogg bju­der på ett antal för­la­gor till tweets som du själv kan anpas­sa. Jag har utgått ifrån lis­tan, fri­se­rat den lite, lagt till och dra­git ifrån och fått allti­hop att hand­la om jord­gub­bar. Du byter ut och fyl­ler i det du vill förmedla.

När du twitt­rar, glöm inte den vik­ti­ga hash­tag­gen, eller fyr­kant­stag­gen som den heter på svens­ka. Det är med hjälp av den du byg­ger inter­ak­tio­nen med dina spe­ci­al­in­tres­se­ra­de följare.

1. Enkel del­ning av inne­håll: 15 smar­ri­ga jord­gubbsre­cept till som­mar­ka­la­set: http://​bit​.ly/​2​E​K​2​EW9

2. Enkel del­ning av inne­håll med kom­men­tar: Mums, det här mås­te pro­vas! 15 smar­ri­ga jord­gubbsre­cept till som­mar­ka­la­set: http://​bit​.ly/​2​E​K​2​EW9

3. Retweet med kom­men­tar: Du har 116 tec­ken på dig att kom­men­te­ra det du retweetar.

Goa gub­bar direkt ur lan­det, vad är ditt bäs­ta tips?

15 smar­ri­ga jord­gubbsre­cept till som­mar­ka­la­set: http://​bit​.ly/​2​E​K​2​EW9

4. Retweet med .@twitternamn: Om du inle­der din tweet med att vän­da dig till en per­son med hjälp av @twitternamn, behand­lar Twit­ter din tweet som del i en dia­log mel­lan dig och per­so­nen ifrå­ga. Där­för blir det du skri­ver inte syn­ligt för all­män­he­ten. Om du inle­der med en punkt före @ syns twee­ten för alla.

.@jordgubbsdrottningen vet verk­li­gen hur man gör chokladfondue!

http://​bit​.ly/​2​E​K​2​EW9

5. Pro­ble­met och lös­ning­en: Klad­di­ga, mosi­ga jord­gub­bar i kylen, no more! Frä­scha­re gub­bar med @jordgubbsdrottningens spe­ci­al­kor­gar http://​bit​.ly/​2​E​K​2​EW9

6. Sta­tistik-/fak­ta­twee­ten: Jord­gub­bar mins­kar ris­ken för depres­sion http://​bit​.ly/​2​E​K​2​EW9

7. Rekom­men­da­tions­twee­ten: Bra fak­ta om jord­gubbs­od­ling. Änt­li­gen vet jag hur jag ska få gub­bar i lan­det. http://​bit​.ly/​2​E​K​2​EW9

Den här har en gans­ka fri form. Poäng­en är att du skri­ver var­för du tyc­ker något är så bra att du vill dela det med andra.

8. Frå­getwee­ten: Minns du Jun­tae DeLa­ne tidi­ga­re i arti­keln, med soci­a­la medi­er-ång­es­ten? I fal­let med den twee­ten gäll­de det att dri­va tra­fik till en arti­kel, men alla tweets behö­ver inte dri­va tra­fik. Du kan odla ditt nät­ver­kan­de eller häm­ta in kun­skap genom att stäl­la frå­gor och hashtagga.

Jord­gubbs­od­ling i Väs­ter­bot­ten – vil­ka är dina bäs­ta tips? #odla­iväs­ter­bot­ten

9. Råd och tips-twee­ten: Trin­da­re #jord­gub­bar: Odla i pall­kra­ge, göds­la tidigt, över­vatt­na inte i slutfasen

Du, Twitter, tack och retweeta ger flest retweets

Dan Zar­rel­la har gjort en stu­die base­rad på över 30 mil­jo­ner tweets och bland annat sam­man­ställt en lis­ta i fal­lan­de ska­la över de ord som de mest retwee­ta­de tweet­sen i den eng­elsk­språ­ki­ga värl­den inne­hål­ler. Stor respekt till uni­ver­sum för att nör­dar­na finns!

  • you
  • twit­ter
  • ple­a­se
  • retweet
  • post
  • blog
  • soci­al
  • free
  • media
  • help
  • ple­a­se retweet
  • gre­at
  • soci­al media
  • 10
  • follow
  • how to
  • top
  • blog post
  • check out
  • new blog­post

Glöm inte…

…att anmä­la dig till Knt­nts kurs Skri­va för web­ben med Anni­ka som lärare.

 

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »