Så väljer du byrå Kntnt Radio 82 med Max Apéria

Funderar du på att anlita en byrå? Eller kanske byta ut den nuvarande? Idag är det mer komplext än någonsin att upphandla kommunikation. Disciplinerna överlappar varandra rejält och branschglidningen är ett faktum som gör det allt svårare att navigera och hitta rätt i djungeln av byråer. Att du köper en tjänst som skapas först under arbetets gång gör inte saken lättare!

Varje år läggs  hundratals miljoner i potten så det finns all anledning för byrån att visa framfötterna i upphandlingen – och att sedan leverera för att behålla kontot. Främsta anledningarna till byråbyte är nämligen brist på engagemang och proaktivitet, oförmåga att förutse utvecklingen samt bristande digital kompetens hos byrån. I dagens avsnitt ber vi Max Apéria, byråvalskonsult på Sveriges Annonsörer, reda ut vad du behöver tänka på vid upphandling av byrå. Lyssna nu!

Avsnittet är 40 minuter långt och vi pratar om:

  • Hur hittar jag rätt byrå?
  • Inventera kommunikationsbehovet
  • Satsa på ett långsiktigt samarbete
  • Gör din behovsanalys innan du letar byrå
  • För- och nackdelar med stora byråer och frilansnätverk
  • Ett fungerande samarbete är grunden för kreativiteten
  • Konsulten skall utmanas
  • En enda byrå – oftast bara i teorin
  • Bortse inte från personkemin
  • Huvudbyråns uppgift och utmaning
  • Specificera arbetsgruppen i samarbetsavtalet
  • Tänk igenom bindningstiden
  • Börja samarbetet med ett blankt papper
  • Ju mer produktionsbyrån måste skapa, göra, och tänka – desto högre upp i kedjan måste den förstå
  • En konsult skall öka intäkterna – inte kapa kostnaderna
  • Är även ditt jobb att säkerställa ett fungerande byråsamarbete
  • Ett byte beror ofta på utebliven effekt och missnöje kring samarbetet
  • En enorm kompetensglidning bland disciplinerna
  • Fullservice-byrå eller frilansnätverk – hur ser framtiden ut?
  • Allt fler överväger inhouse-produktion
  • Kreativ reklam ger högre ROI jämfört med motsatsen
  • Att det finns en marknad för det du publicerar betyder inte att du har en publik som lyssnar på vad du säger

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här: – ändra

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: West Coast Highway © Zack Linton (CC BY 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Phasellus Aliquam suscipit Sed Donec venenatis risus velit, luctus non
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest