Ser ditt innehåll bra ut i sociala medier? Beskriv ditt innehåll med rätt metataggar och få en snyggare exponering

När du postar en länk till en sida på sociala medier som Facebook, Twitter eller LinkedIn så visas en förhandsvisning av innehållet. Eftersom det här är det första som besökaren ser av ditt innehåll, är det viktigt att beskrivningen lockar till läsning! I detta inlägg lär jag dig grunderna i hur metataggar fungerar och hur de leder till en snyggare exponering av ditt innehåll.

Vad är en metatagg?

För att kunna visa information om länken så letar de sociala nätverken efter så kallade metataggar på din sida. En metatagg är en HTML-tagg med ett namn och en beskrivning och är, som namnet antyder, till för att ge information om sidan. Metataggar används som regel för att låta crawlers, program som automatiskt går igenom din webbplats, få information om sidan. Det kan vara sociala nätverk som Facebook eller LinkedIn, men också andra crawlers som sökmotorer.

En metatagg kan innehålla vilken text som helst och heta vad som helst, men för att de ska plockas upp av de vanliga sociala nätverken så måste vi använda metataggar som de sociala nätverken letar efter. Facebook har tagit fram ett protokoll för detta, som de kallar för Open Graph. Protokollet beskriver vilka metataggar Facebook letar efter, och hur de kan användas.

Open Graph används så klart av Facebook själva, men det används också av LinkedIn med flera. Twitter hoppade däremot inte på tåget, utan tog fram sin egen uppsättning metataggar som de kallar för Twitter Cards.

Även sökmotorer som Google använder Metataggar, dock är det inte avgörande för din ranking. Du kan använda metataggar för att t.ex. beskriva hur Google ska indexera en sida och hur översättningar av sidan ska hanteras. Här är en beskrivning av de metataggar som Google letar efter.

Vad händer om jag inte använder metataggar?

Om du inte lägger med metataggar på dina sidor så kommer de se olika ut i olika sociala medier. I vissa medier kommer det finnas en förhandsvisning, och på andra kanske det inte finns någon alls. Utan taggar har du ingen kontroll över vilken text eller bild som följer med när du eller någon annan delar din sida. Vi tar oss en titt på hur det ser ut med hjälp av ett exempel.

Här har vi en post som jag vill dela i sociala medier:

Jag börjar med att dela den på Facebook och den får då det här utseendet:

Om du inte lagt med några metataggar visas ett utdrag som Facebook själv skapat utifrån ditt innehåll.

Det kanske inte ser så illa ut vid första anblicken. Men det finns flera problem. Facebook skapar själv ett utdrag av texten som visas, och det kanske inte alls överrensstämmer med vad du vill ha med.

På Twitter är det ännu värre. Här får vi inte någon förhandsvisning överhuvudtaget:

Twitter visar ingen information om länken om du inte anger metataggar.

Vad behöver jag göra?

Det finns plugins för de flesta CMS därute som löser problemet. För Wordpress så rekommenderar vi Yoast SEO som löser problemet för alla de vanliga sociala nätverken. Pluginet gör mycket mer än bara detta, så om du redan har ett plugin för SEO så finns det risk att det krockar. I sådana fall finns t.ex. Facebooks officiella plugin som ett alternativ.

Efter att du installerat pluginet så får du ett gränssnitt där du själv kan skriva vilken text som ska visas, och välja rätt bild.

Med Yoast SEO-pluginen kan du ange vilken text och bild som ska visas.

Efter att vi beskrivit vårt inlägg med Yoast så får vi samma upplevelse i alla sociala medier:

Facebook plockar upp min valda bild, titel och beskrivning.
Även LinkedIn plockar upp Open graph-metataggar
Twitter skapar ett kort med information om du anger rätt metataggar.

Undvik att upprepa dig själv!

Tänk på att inte upprepa dig själv när du postar inlägg. Det är speciellt viktigt på Facebook. Se till att den beskrivning som du skriver i ditt inlägg skiljer sig från den beskrivning som kommer från din sida – annars blir det bara upprepning för dina läsare! Försök att skriva unikt innehåll som passar den tonalitet du har i respektive socialt medium.

Hur uppdaterar jag förhandsgranskningen?

Ibland uppstår behov att göra ändringar i både text och bild på sidor. Tyvärr plockar inte sociala nätverk upp detta med automatik, vilket innebär att om du har delat en sida en gång så kommer samma förhandsvisning ligga kvar även när du eller någon annan delar den igen.

Facebook har därför ett verktyg, sharing debugger, som du kan använda för att uppdatera förhandsgranskningen efter att du har hämtat den. på så vis kan du få Facebook att hämta ditt inlägg igen och spara den nya versionen av förhandsgranskningen. Då kommer det bli rätt när folk delar din sida framöver.

LinkedIn har inte någon liknande tjänst, men det finns ett trick som du kan använda. Skriv ett frågetecken i slutet på din URL (om det inte redan finns ett frågetecken) och skriv vad som helst efteråt. Då bör du få den uppdaterade förhandsvisningen. Ta sedan bort allt efter frågetecknet så URL:en var som den var från början. Nu ska förhandsvisningen vara uppdaterad. Observera att detta är så kallat ”hack” och inget som är officiellt supportat, så det kan hända att det här slutar fungera.

Twitter har tyvärr inte någon liknande funktion. De rekommenderar istället att du använder tjänsten bit.ly för att skapa en ny unik länk. Det fungerar när du delar länken, men tyvärr inte när någon av dina följare gör det. Twitter uppdaterar informationen efter cirka en vecka.

Går det att göra mer?

Facebook har tagit fram en lösning för att få innehåll att bli mer integrerat med deras plattform. Instant Articles hämtar innehåll direkt från din site och låter dig sedan skräddarsy innehåll som blir tillgängligt unikt för Facebook. Tänk dock på att detta gör att dina besökare stannar på Facebook istället för att gå vidare till din egen webbplats, vilket gör att du kan tappa besökare och därmed blir låst till att använda Facebooks verktyg för att interagera med din målgrupp.

Google har också ett projekt som de kallar Accelerated Mobile Pages (AMP), som de använder för att lagra innehållet i dina artiklar så att de kan visas snabbare på mobila enheter. Även här är det oklart hur det påverkar antal besök på din egna plattform, så även detta är en avvägning.

Fabian Sörqvist

Författare: Fabian Sörqvist

Fabian Sörqvist har efter avlagd kandidatexeman i informatik arbetat som utvecklare. Han har deltagit i flera tyngre webbprojekt för bland annat IKEA, Lunds Universitet och TV2 Denmark. Fabian var arkitekt och utvecklingsansvarig för NodeStream – en utvecklar-, drift- och underhållsvänlig version av publiceringsverktyget Drupal. Sedan 2013 leder han utvecklingen av Konzilo.

Läs mer av Fabian Sörqvist

91fcb91cc634ed8f6f4c2d8d193e6037*****************
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest