Ser ditt innehåll bra ut i sociala medier?

När du postar en länk till en sida på sociala medier som Facebook, Twitter eller LinkedIn så visas en förhandsvisning av innehållet. Eftersom det här är det första som besökaren ser av ditt innehåll, är det viktigt att beskrivningen lockar till läsning! I detta inlägg får du lära dig grunderna i hur metataggar fungerar och hur de leder till en snyggare exponering av ditt innehåll.

Fabian Sörqvist
8 mars 2017

När du pos­tar en länk till en sida på soci­a­la medi­er som Face­book, Twit­ter eller Lin­ke­dIn så visas en för­hands­vis­ning av inne­hål­let. Eftersom det här är det förs­ta som besö­ka­ren ser av ditt inne­håll, är det vik­tigt att beskriv­ning­en loc­kar till läs­ning! I det­ta inlägg lär jag dig grun­der­na i hur meta­tag­gar fun­ge­rar och hur de leder till en snyg­ga­re expo­ne­ring av ditt innehåll.

Vad är en metatagg?

För att kun­na visa infor­ma­tion om län­ken så letar de soci­a­la nät­ver­ken efter så kal­la­de meta­tag­gar på din sida. En meta­tagg är en HTML-tagg med ett namn och en beskriv­ning och är, som nam­net anty­der, till för att ge infor­ma­tion om sidan. Meta­tag­gar används som regel för att låta craw­lers, pro­gram som auto­ma­tiskt går ige­nom din webb­plats, få infor­ma­tion om sidan. Det kan vara soci­a­la nät­verk som Face­book eller Lin­ke­dIn, men ock­så and­ra craw­lers som sökmotorer.

En meta­tagg kan inne­hål­la vil­ken text som helst och heta vad som helst, men för att de ska ploc­kas upp av de van­li­ga soci­a­la nät­ver­ken så mås­te vi använ­da meta­tag­gar som de soci­a­la nät­ver­ken letar efter. Face­book har tagit fram ett pro­to­koll för det­ta, som de kal­lar för Open Graph. Pro­to­kol­let beskri­ver vil­ka meta­tag­gar Face­book letar efter, och hur de kan användas.

Open Graph används så klart av Face­book själ­va, men det används ock­så av Lin­ke­dIn med fle­ra. Twit­ter hop­pa­de där­e­mot inte på tåget, utan tog fram sin egen upp­sätt­ning meta­tag­gar som de kal­lar för Twit­ter Cards.

Även sök­mo­to­rer som Goog­le använ­der Meta­tag­gar, dock är det inte avgö­ran­de för din ran­king. Du kan använ­da meta­tag­gar för att t.ex. beskri­va hur Goog­le ska index­e­ra en sida och hur över­sätt­ning­ar av sidan ska han­te­ras. Här är en beskriv­ning av de meta­tag­gar som Goog­le letar efter.

Vad händer om jag inte använder metataggar?

Om du inte läg­ger med meta­tag­gar på dina sidor så kom­mer de se oli­ka ut i oli­ka soci­a­la medi­er. I vis­sa medi­er kom­mer det fin­nas en för­hands­vis­ning, och på and­ra kanske det inte finns någon alls. Utan tag­gar har du ing­en kon­troll över vil­ken text eller bild som föl­jer med när du eller någon annan delar din sida. Vi tar oss en titt på hur det ser ut med hjälp av ett exempel.

Här har vi en post som jag vill dela i soci­a­la medier:

Jag bör­jar med att dela den på Face­book och den får då det här utseendet:

Om du inte lagt med någ­ra meta­tag­gar visas ett utdrag som Face­book själv ska­pat uti­från ditt innehåll.

Det kanske inte ser så illa ut vid förs­ta anblic­ken. Men det finns fle­ra pro­blem. Face­book ska­par själv ett utdrag av tex­ten som visas, och det kanske inte alls över­rens­stäm­mer med vad du vill ha med.

På Twit­ter är det ännu vär­re. Här får vi inte någon för­hands­vis­ning överhuvudtaget:

Twit­ter visar ing­en infor­ma­tion om län­ken om du inte anger metataggar.

Vad behöver jag göra?

Det finns plu­gins för de fles­ta CMS där­u­te som löser pro­ble­met. För Word­press så rekom­men­de­rar vi Yoast SEO som löser pro­ble­met för alla de van­li­ga soci­a­la nät­ver­ken. Plu­gi­net gör myc­ket mer än bara det­ta, så om du redan har ett plu­gin för SEO så finns det risk att det kroc­kar. I såda­na fall finns t.ex. Face­books offi­ci­el­la plu­gin som ett alternativ.

Efter att du instal­le­rat plu­gi­net så får du ett gräns­snitt där du själv kan skri­va vil­ken text som ska visas, och väl­ja rätt bild.

Med Yoast SEO-plu­gi­nen kan du ange vil­ken text och bild som ska visas.

Efter att vi beskri­vit vårt inlägg med Yoast så får vi sam­ma upp­le­vel­se i alla soci­a­la medier:

Face­book ploc­kar upp min val­da bild, titel och beskrivning.
Även Lin­ke­dIn ploc­kar upp Open graph-metataggar
Twit­ter ska­par ett kort med infor­ma­tion om du anger rätt metataggar.

Undvik att upprepa dig själv!

Tänk på att inte upp­re­pa dig själv när du pos­tar inlägg. Det är spe­ci­ellt vik­tigt på Face­book. Se till att den beskriv­ning som du skri­ver i ditt inlägg skil­jer sig från den beskriv­ning som kom­mer från din sida – annars blir det bara upp­rep­ning för dina läsa­re! För­sök att skri­va unikt inne­håll som pas­sar den tona­li­tet du har i respek­ti­ve soci­alt medium.

Hur uppdaterar jag förhandsgranskningen?

Ibland upp­står behov att göra änd­ring­ar i både text och bild på sidor. Tyvärr ploc­kar inte soci­a­la nät­verk upp det­ta med auto­ma­tik, vil­ket inne­bär att om du har delat en sida en gång så kom­mer sam­ma för­hands­vis­ning lig­ga kvar även när du eller någon annan delar den igen.

Face­book har där­för ett verk­tyg, sha­ring debug­ger, som du kan använ­da för att upp­da­te­ra för­hands­gransk­ning­en efter att du har häm­tat den. på så vis kan du få Face­book att häm­ta ditt inlägg igen och spa­ra den nya ver­sio­nen av för­hands­gransk­ning­en. Då kom­mer det bli rätt när folk delar din sida framöver.

Lin­ke­dIn har inte någon lik­nan­de tjänst, men det finns ett trick som du kan använ­da. Skriv ett frå­ge­tec­ken i slu­tet på din URL (om det inte redan finns ett frå­ge­tec­ken) och skriv vad som helst efteråt. Då bör du få den upp­da­te­ra­de för­hands­vis­ning­en. Ta sedan bort allt efter frå­ge­teck­net så URL:en var som den var från bör­jan. Nu ska för­hands­vis­ning­en vara upp­da­te­rad. Obser­ve­ra att det­ta är så kal­lat ”hack” och ing­et som är offi­ci­ellt sup­por­tat, så det kan hän­da att det här slu­tar fungera.

Twit­ter har tyvärr inte någon lik­nan­de funk­tion. De rekom­men­de­rar istäl­let att du använ­der tjäns­ten bit​.ly för att ska­pa en ny unik länk. Det fun­ge­rar när du delar län­ken, men tyvärr inte när någon av dina föl­ja­re gör det. Twit­ter upp­da­te­rar infor­ma­tio­nen efter cir­ka en vecka.

Går det att göra mer?

Face­book har tagit fram en lös­ning för att få inne­håll att bli mer inte­gre­rat med deras platt­form. Instant Articles häm­tar inne­håll direkt från din site och låter dig sedan skräd­dar­sy inne­håll som blir till­gäng­ligt unikt för Face­book. Tänk dock på att det­ta gör att dina besö­ka­re stan­nar på Face­book istäl­let för att gå vida­re till din egen webb­plats, vil­ket gör att du kan tap­pa besö­ka­re och där­med blir låst till att använ­da Face­books verk­tyg för att inte­ra­ge­ra med din målgrupp.

Goog­le har ock­så ett pro­jekt som de kal­lar Acce­le­ra­ted Mobi­le Pages (AMP), som de använ­der för att lag­ra inne­hål­let i dina artik­lar så att de kan visas snab­ba­re på mobi­la enhe­ter. Även här är det oklart hur det påver­kar antal besök på din egna platt­form, så även det­ta är en avvägning.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »