Sista dagen på Content Marketing World

Redan? Ja, tyvärr. Konferensens andra och sista dag har randats. Jag ska med hjälp av Pia återge huvuddragen i de tal vi lyssnade på. Allt för dig som inte kunde vara här. Så läs vidare!

Lite för mycket storytelling

Idag såg jag till att vara nere i lobbyn före Pia. Det blev skyttelbussen till konferensanläggningen. Frukost. Och sen dags för dagens föreläsning.

Storytelling & the Next Level of Content Marketing var rubriken på Shane Snows föreläsning. Jag valde den bland annat för att den i programmet beskrevs som ”high-energy session”. Kan vara ett bra sätt att börja dagen tänkte jag. Nåja. Så hög var inte energin. Mer normal.

Ända sedan människan reste sig upp har hon använt berättelser för att beskriva vad vi upplever och tänker. Det är ett sätt att paketera kunskap så att den är lätt att minnas och förmedla. Det har hjälpt människan att överleva och fortplanta sig. Evolutionen har därför gjort våra hjärnor programmerade för berättelser. Den som vill nå ut med sitt budskap måste därför kunna berätta historier.

Som exempel på berättelsers kraft berättar Shane Snow om hur Che Guevara och Fidel Castro använde radiopropaganda för att få igång den kubanska revolutionen. Ett udda och djärvt val av exempel med tanke på USA:s ansträngda relation till Kuba. Men framförallt så blev det lite långrandigt. Lite för mycket storytelling helt enkelt. 🙂

Precis som dagen före fanns illustratör på plats och ritade live.

shane-snow

Jay Baer

I somras läste jag Jay Baers bok Youtility. Pia och jag pratade om den i avsnitt 9 av Kntnt Radio, så jag ska inte gå in allt för mycket på vad den handlar om. Det gjorde inte heller Buddy Scalera som intervjuade Jay Baer i nästa session som jag deltog i.

Buddy Scalera är en skicklig och underhållande intervjuare, och Jay Baer ett lika intressant intervjuobjekt, så det var en givande timme. Rena terapin som någon sa efteråt.

Det är svårt att ge intervjun rättvisa här. Så jag nöjer mig med att lyfta fram några godsaker som Jay Baer sa:

  • Youtility är marknadsföring så bra att folk är villiga att betala för det om de ombeds.
  • Du kan kalla det content marketing, när du gör eböcker, videoklipp eller något annat innehåll; men om det handlar om ditt företag eller dina produkter så är det inget annat än en broschyr.
  • Ingen behöver en socka. Alla behöver varma fötter. Tänk därför inte på lösningen, utan på vad du ska lösa.
  • Om din publik säger att de inte har tid att läsa din artikel så menar de egentligen att den inte är tillräcklig relevant. Du måste vara hyperrelevant. Och då läser din publik en hel bok om det behövs.
  • Ibland är du duvan. Ibland är du statyn.

Till sist berättade han om en ny sökmotor som kommer inom kort. Den heter marketingpodcasts.com och hjälper dig att hitta poddar om marknadsföring.

LinkedIn och Slideshare

Under tiden som jag gick i terapi hos Dr. Baer, så lyssnade Pia på Todd Wheatland. Han pratade om 6 LinkedIn & SlideShare Hacks That Will Change The Way You Build Business. Jag har bett Pia att rapportera:

LinkedIn som publiceringsplattform

Todd Whetland talar sig varm om LinkedIn som publiceringsplattform. Du har möjlighet att publicera långa artiklar. Det hjälper dig att bygga ditt nätverk, eftersom alla som läser din artikel kan börja följa dig, och sprida din kunskap. Det måste dock vara på engelska.

Runt 500 av de mest aktiva och respekterade, till exempel Barak Obama och Joe Pulizzi, väljs ut av LinkedIn att ingå i deras Influencers Program, vilket ger ytterligare exponering.

Företagssidor, showcase och grupper

Förutom att publicera långt innehåll på LinkedIn så rekommenderar Todd Whetland att du lägger 10–15 minuter per dag på varje företagssida/showcase/grupp du driver.

SlideShare

Todd Whetland fortsätter med att prata om SlideShare som LinkedIn köpte för en tid sedan.

SlideShare är världens största gemenskap för att dela presentationer och annat professionellt innehåll. De har över 60 miljoner bsökare per månad.

Vilken titel du väljer och vilken miniatyrbild du använder för din presentation är avgörande för hur bra den sprids.

Du bör också länka dina profiler på LinkedIn och SlideShare.

Identitet, nätverk och kunskap

Jisses vilket tempo han håller, och vad mycket det är att ta in. Jag inser att jag har mycket kvar att lära mig om LinkedIn. Det är inte längre en CV-databas. Det är ett verktyg för att stärka identitet, bygga nätverk och få kunskap.

Efter den här föreläsningen ska jag ta mig en tur till konferensens egen bokhandel och köpa Todd Whetlands bok The Marketer’s Guide to SlideShare: How to Build Your Brand, Generate Leads & Create Opportunities.

Content Marketing Software Landscape

Pia och jag sammanstrålade igen efter att ha hackat respektive gått i terapi. Nästa ämne lockar oss båda: The Content Marketing Software Landscape: Marketer Needs & Vendor Solutions. Talare var Rebecca Lieb som är branschanalytiker på Altimeter Group.

Föreläsningen handlade om resultatet från deras undersökning som finns gratis att ladda ned från deras webbplats.

Lunch med innehåll

Schemat är fullspäckat. Till och med på lunch erbjuds föreläsningar. Först går man och hämtar en lunchlåda och dryck, sen går man till det föredrag man vill lyssna på, och så gör man det mellan tuggorna.

Pia och jag valde att äta lunch i rum 26BC där vår nya bekantskap Bert van Loon presenterade Content Marketing Roadmap.

Content Marketing Roadmap är för content marketing strategi vad Business Model Canvas är för affärsstrategi: en grafisk representation av alla delar som ska ingå. Syftet är att underlätta resonemang om strategin. Läs mer om Content Marketing Roadmap här.

Den sjunde eran

”Marketing will be re-engineered from A to Z… Marketing will need to rethink fundamentally the process by which they identify, communicate and deliver customer value.” Det sa Philip Kotler redan 1999 om de förändringar som internet och mobilitet leder till. Idag vet vi att han hade rätt. Vi befinner oss mitt uppe i det paradigmskifte som jag kallar den värdefulla revolutionen, och som tar oss till marknadsföringens sjunde era.

Om detta handlade Robert Roses keynote. Rubriken var Exeprience: The 7th Era of Marketing & The Rise of Content Creation.

Enligt Rober Rose handlar den nya eran om Experience. Det är också titeln på en kommande bok som han skriver tillsammans med Carla Johnson. Den kommer ut i december.

robert-roseMen du behöver inte vänta till december för att ta del av hans tankar. Du kan höra honom själv berätta om detta den 19 november när han talar på Kntnts frukostföreläsning.

Data, Digits & Dummies

Robert Rose var inspirerande. Nästa talare var underhållande. Mycket.

Scott Stratten är en av världens mest inflytelserika personer på Twitter. Och han hatar QR-koder. Det är allt jag kommer ihåg från hans keynote. Jag skrattade så mycket att jag glömde att ta anteckningar. Som tur var gjorde Kelly Kingman det:

scott-stratten

Är content marketings död överhängande?

Efter Scott Stratten var jag tvungen att sätta mig och skriva gårdagens blogginlägg, medan Pia fortsatte vidare för att ta reda på om content marketings död är nära förestående. Här är hennes rapport:

Är content marketings död nära förestående?

Hemska tanke. Så kan det väl bara inte vara?

Detta diskuterade Mark Schaefer och Marcus Sheridan i en paneldebatt under ledning av Michael Brenner.

Tyvärr kom diskussionen igång 20 minuter försenad på grund av att keynote talen tog längre tid än planerat, så det blev väl kort. Synd. Jag hade sett fram emot att få höra de två profilernas tankar om saken.

Diskussion var kanske fel ord. Mer monolog. Av Mark Schaefer.  Marcus Sheridan, killen som räddade sitt polföretag från konkurs och gjorde det enormt framgångsrikt med content marketing, fick knappt en syl i vädret.

Hur som helst så är ämnet ”hett”. Fler än 600 blogginlägg har förutsett content marketings snara död. Men kan det verkligen vara så?

Tre faser

För att ge lite perspektiv på frågan tar Mark Schaefer oss 20 år tillbaka i tiden – till vad han kallar internets ankomst. Han minns hur han kopplade upp datorn med ett tjutade modem, och laddade ned en bild i, gäsp, fem minuter. Det är då som företag skapar webbplatser med samma text och bilder som i de vanliga broschyrerna.

Längre fram inser företag att det inte räcker med att finnas på webben. Du måste också synas. Google börjar sin framgångssaga, och SEO-experten blir frälsare. Mark Schaefer kallar detta för upptäcksfasen.

För 5–6 år sedan inleddes en ny fas som Mark Schaefer kallar för nyttofasen. Nu börjar företag inse att det inte heller räcker med att bli hittad. För att nå genom bruset måste jag också berätta något intressant. Skapa värde för besökarna. Det är här content marketing får sitt genomslag. Liksom sociala medier.

Nu då?

Idag är kampen om kunderna stenhård. Och för att fånga deras intresse är vi som besatta av att producera mer och mer innehåll.

Hittills har det gett resultat. De senaste åren har antal timmar som vi läser på webben ökat från 6 till 10 timmar per dag. Men det här kommer inte hålla. Vi kommer att drabbas av en ”content shock” menar Schaefer. Det är denna insikt som får en del att utropa content marketings snara död.

Här får Marcus Sheridan äntligen chans att sticka in med en kommentar. Han menar att vi alltid kommer att finna tiden att konsumera ett intressant och relevant innehåll. Det håller jag med om. Och därför kommer content marketing att bestå och bli än viktigare anser jag.

Kevin Spacey

Den avslutande keynoten hölls av Kevin Spacey. Det skulle förstås vara höjdpunkten på hela konferensen. Men eftersom jag inte var klar med blogginlägget så missade jag det också. Som tur var Pia där. Så åter över till henne:

Me, myself and I

Och så var det då dags för ”the grand final”. Avslutningstalet med Kevin Spacey.

Där för att prata om hur han och Netflix med serien House of Cards satte en ny standard för innehållsproduktion och distribution i filmbranschen.

Spacy inleder med att göra sig rolig över Joe Pulizzi, över eventet och framförallt över Cleveland. Det är förstås med glimten i ögat, och publiken skrattar gott.

När han sedan nämner en för mig naturligtvis helt okänd sporthändelse som gör Cleveland till ”the hottest place in US” så jublar publiken.

Talet är genomgående humoristisk. En hel del ”me”, ”myself” och ”I”. Men även om vikten av ett bra innehåll. Och att det alltid har handlat om berättelsen.

3 saker som gör en bra berättelse

Så hur bygger du en bra berättelse? Kevin Spacey ger tre råd:

  • Ögonblick av konflikt: Bygg in ögonblick med konflikt för att skapa spänning och känslor, så att publiken blir fastklistrade på stolarna.
  • Autenticitet: Det skall kännas äkta och ärligt. Ett klassiskt exempel på detta är Doyle, Bern & Bernbachs kampanj för Wolksvagen 1960. Då som nu var det stora bilar som gällde för amerikanen. Lilla Wolksvagen försökte aldrig framställa sig som något som den inte var, utan rönte stor framgång genom att visa äkthet i sin kommunikation. Kevin Spacy drar paralleller till Apple och Patagonia.
  • Publik. Vi måste ständigt sträva efter att bygga vår publik. För vad betyder en film om rummet är tomt? För publiken är plattformen ointressant. Det är innehållet som är det viktiga. Och lyssna alltid på publikens behov och ge dem det de vill ha, när de vill och till ett rimligt pris.

Framtidens innehåll

Kraften i innehållet handlar om engagemang. Du måste kunna uttrycka dig och du måste ta risker för det är risktagaren som blir belönad. Det är Kevin Spacys råd till såväl oss marknadsförare i publiken som till framtidens filmstjärnor. Vi lever i den mest spännande tid någonsin och det finns inte längre några barriärer.

Content Marketing Europe

Under veckan har vi lärt känna många nya kollegor. Nio av oss – från Brasilien, Frankrike, Nederländerna, Tyskland, Danmark och Sverige – träffas på kvällen för att äta en bit i goda vänners lag.

Vi går till en finare fiskrestaurang i Warehouse district. Utanför är det riktigt ruskväder. Det blåser kraftigt, och regnet faller som det bara gör i Hollywoodfilmer.

Men inne i den mysiga restaurangen Blue Point Grille var stämningen god. Vi åt himmelskt goda rätter av skaldjur och fisk, och pratade om allt mellan himmel och jord. Och en del content marketing också.

När notan var betald hade vi kommit fram till att träffas snart igen och utbyta mer erfarenheter. Kanske en början till ett europeiskt nätverk för att mötas, diskutera och samarbeta om content marketing.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

ut Aliquam pulvinar libero risus risus. tempus Lorem dapibus et, Nullam velit,
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest