Skapa ditt eget sound Kntnt Peptalk 2

Kntnts gästkrönikör Gabriella Myrén är tillbaka med en ny betraktelse. Lyssna eller läs eller båda!

En cover härmar inte originalet. Härmar gör bara kopiorna. En bra cover har fattat tjusningen och styrkan i att förmedla gamla sanningar på ett nytt sätt – utifrån en ny kontext.

Precis som covern är beroende av originalet behöver även den allra bästa av originallåtar få sig en cover då och då. Det behövs någon annan för att tolka de befintliga tongångarna och textfraserna. Någon annan som med sina utmärkande drag, personlighet och erfarenhet kan blåsa nytt liv i innehållet och bana väg för nya insikter och upplevelser hos publiken.

Ungefär så tänker jag att vi måste hantera de varumärken vi väljer att engagera oss i.

Ett varumärke är inget statiskt som alltid är eller kommer att vara. Ett varumärke är själva uppfattningen av ett företag, det vi förknippar med ett visst märke, produkt eller organisation. Varumärken kan aldrig ägas. De föds och lever sitt eget liv i våra huvuden.

I min förra krönika pratade jag om hur du kan hitta ditt eget personliga content och om hur viktigt det är att våga bygga vidare på det innehåll som du är uppfylld av.

Den insikten och de egenskaper som just du har, de ska du sammanföra med ditt företags värdegrund. Du måste ge dig in i en tolkning av de värden, den mission eller vision ni står för.

För att kunna göra din tolkning måste du först se hela bilden.

Vad menar ditt företag med att ni ska – låt oss säga – jobba för en hållbar framtid?

(Jag tar ordet hållbar som exempel eftersom det förmodligen är ett av de vanligaste visionära ord som används just nu. Därför blir det så oerhört lätt urvattnat om man inte är helt på det klara med vad det egna företaget menar när man pratar hållbarhet och på vilket sätt det ska få genomsyra verksamheten.)

Det här upplever jag att många organisationer behöver kommunicera både oftare och mer djuplodande. Det är inte okej att lämna sin medarbetare med vaga aningar om vad som möjligtvis kan vara företagets viktigaste kärnfråga. Nämligen varför man finns.

Så. Ifrågasätt. Och sluta inte fråga förrän du helt har förstått.

När du är glasklar över målen och värderingarna är det dags att färga dem. Addera din kompetens, krydda med dina egenskaper och gestalta allt utifrån dina personliga värderingar.

För så länge jag inte gör mina egna tolkningar av företagets värdegrund kan de inte heller få liv genom mig. Jag blir mer som en trött kopia som ingen riktigt tror på istället för en livfull cover redo att ta världen med storm.

Fundera på vilket sätt du kan förstärka upplevelsen av ditt företag. Du måste inte själv fylla hela bilden – det räcker att du speglar en del av en helhet.

Jag bor i Göteborg. Vill jag åka kollektivt åker jag med Västtrafik som trafikerar regionen med sina bussar, båtar, spårvagnar och tåg.

Varumärket Västtrafik har fått många tuffa törnar de senaste åren på grund av bland annat ett svårbegripligt betalsystem och nya italienska spårvagnar som börjat rosta innan de ens nått rälsen.

Det är en bild av varumärket Västtrafik.

En helt annan föddes en torsdagsmorgon på en av de stora trafiklederna in till Göteborg.

Jag sitter på bussen försjunken i en bok. Vid en hållplats rycks jag ur den spännande handlingen när jag i ögonvrån ser hur busschauffören plötsligt ställer sig upp.

Han lämnar sitt förarsäte, går fram mot den främre bussdörren och lutar sig ut. Samtidigt ser jag en man rusa över pendelparkeringen i riktning mot bussen. Jäktad och uppenbarligen väldigt mån om att hinna med just den här turen.

Innan han hinner fram ropar busschauffören åt honom:

– Glöm inte låsa bilen!

Nu har busschauffören allas uppmärksamhet och på bussen utbrister en slags känslomässig tyst applåd. Flera ler.

Det andas så mycket omtänksamhet i det busschauffören gör. Inte bara det faktum att han inväntar den stressade mannen. Utan även att han gör sig besväret att lämna sin plats och offra dyrbar tid i en redan pressad tidtabell. Hans handling medför också att mannen inte behöver ägna resten av sin arbetsdag åt att fundera på om han låste sin bil eller inte.

Hade då någon frågat mig om Västtrafiks värdegrund hade jag haft svaret väldigt klart för mig. Det såg den busschauffören till. Han hade gjort sin tolkning av Västtrafiks ledord – enkelt, pålitligt, smart.

På samma gång som han givetvis är sig själv och sitt eget personliga varumärke är han även Västtrafiks representant och varumärkesbyggare ute i verkliga livet.

Här uppstår ett sant värde. Ett upplevt värde. Ett slags True Content som växer fram när företagets värdegrund och hans eget varför blir till en ny, helt unik version av varumärket.

Jag älskar när välgjorda reklamkampanjer sprider sig som löpeldar genom det sociala medialandskapet. Och jag älskar när företag inser det stora värdet av att låta alla medarbetare uppleva och lära känna det egna varumärket. När man får prata om det, testa att leva och analysera det och får väga det mot egna egenskaper och personliga övertygelser. Samtidigt som man behöver växa utåt måste man växa inåt. Det är så man växer samman och starkare.

I det mest välklingande företag vimlar det av spännande och medryckande covers. De egna tolkningarna av den gemensamma basen, de gemensamma värdena och tongångarna som får nytt liv genom medarbetarnas färgningar.

Vi har de senaste åren byggt mängder av nya scener och arenor där alla dessa covers kan höras och ta för sig. Jag talar givetvis om alla plattformar för sociala medier.

Vad de personliga tolkningarna kan göra för nytta i kommentarernas och spridningarnas tidevarv, då vi förlitar oss mer till människor vi redan har kontakt med, är inte särskilt svårt att föreställa sig.

Inte heller vilken effekt det har på självkänslan och den personliga utvecklingen.

Därför. Gräv där du står: Vem är du? Vad vill du? Vad vill företaget? Och varför?

Leta efter minsta gemensamma nämnare.

Där kommer du hitta din och ditt företags gemensamma väg och framgångsreceptet på ett engagerat, trovärdigt och livfullt innehåll.

Medan du funderar på hur din cover kan låta, vill jag tipsa om den som min favoritjazzsångerska Ida Sand gör på Neil Young-låten Hey Hey, My My.

Tack för nu.

Läs eller hör Gabriellas alla krönikor!


Musik: Funky Suspense © Bensound (CC BY-ND 3.0).

Gabriella Myrén

Författare: Gabriella Myrén

Gabriella Myrén är copywriter med förflutet på Forsman & Bodenfors, Mecka och Sunny Side Up; som också har provat på den andra sidan hos bland andra NCC, och undervisat vid Göteborgs Universitet. Idag driver hon den egna byrån MYRENMYREN. Här sammanför hon alla sina kompetenser som pedagog, reklamkreatör, skribent och musiker. Hållbarhetsfrågorna ligger henne varmt om hjärtat och hon drivs av övertygelsen att konkurrenskraften hos företag till stor del avgörs av dess förmåga att kommunicera – såväl inåt som utåt i organisationen.

Läs mer av Gabriella Myrén

odio mi, Praesent sit Sed felis efficitur. justo tristique risus. nunc
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest