Thomas Barregren

Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.

Comic Mechanic Hardly Tightens The Bolt And Repairs Pipe Construction Illustration By Kraftwerk Via Shutterstock

Har du en distributions- och konverteringsplan?

Dis­tri­bu­tions­ka­na­ler och ked­jor av con­tent pro­duk­ter bil­dar till­sam­mans ett system för att attra­he­ra och kon­ver­te­ra din mål­grupp. Men du behö­ver en plan för att byg­ga syste­met. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 34 av Åsikt från den 10 maj 2016.

Läs hela artikeln »
Monster 426995 By Geralt Via Pixabay Cc0 1.0

Fyller du bara kanaler – eller försöker du åstadkomma något?

Var­för gör du con­tent mar­ke­ting? För att fyl­la en kanal? Eller för att åstad­kom­ma något? Sva­ret beror på hur con­tent mar­ke­ting-mogen du och ditt före­tag är. I avsnitt 33 av Knt­nt Åsikt pre­sen­te­rar Tho­mas en enkel mog­nadsmo­dell för con­tent mar­ke­ting – från att fyl­la kana­ler till con­tent pro­duct. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 33 av Åsikt från den 3 maj 2016.

Läs hela artikeln »
Carl Wareus In Stiller Studios By Thomas Barregren Via Kntnt

Tack adblockers!

”Tack adbloc­kers! Nu mås­te vi änt­li­gen göra något åt det verk­li­ga pro­ble­met”, inle­der Carl Wåreus sin gäst­krö­ni­ka i avsnitt 32 av Knt­nt Åsikt.

Det har skri­vits myc­ket om Adbloc­kers på senas­te tiden.

Hund­ra­tals mil­jo­ner i intäk­ter för­svin­ner från pub­li­cis­ter. Över 30 pro­cent har Adbloc­kers instal­le­rat. Ja, kanske 40 pro­cent enligt vis­sa mät­ning­ar. IAB går till mot­at­tack. Vi mås­te utbil­da medi­e­kon­su­men­ter­na. Sto­ra reklamin­täk­ter som står på spel för medieä­ga­re. En lätt panik ver­kar spri­dit sig.

Men det är inte adbloc­kers som är pro­ble­met. Det är för myc­ket, för orik­tad och för dålig reklam. Och det är tid­nings­hu­sen och and­ra medieä­gar­na som har nyc­keln till lös­ning­en. En lös­ning som är lika enkel som genial.

Dagens krö­ni­ka är skri­ven och läst av Carl Wåreus – vd för Fors­man & Co, ett av Sve­ri­ges abso­lut moder­nas­te pro­duk­tions­hus för rör­lig bild.

Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 32 av Åsikt från den 25 april 2016.

Läs hela artikeln »
Young Woman Shopping For Furniture In A Furniture Store By Lightpoet Via Shutterstock

Customer experience, service design & content marketing

Är con­tent mar­ke­ting egent­li­gen en gene­rell och skal­bar meto­dik för att åstad­kom­ma ser­vice design och sys­te­ma­tiskt erbju­da bra custo­mer expe­ri­ence? Det tror Tho­mas efter att ha läst två böc­ker. Vad tror du? Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 31 av Åsikt från den 18 april 2016.

Läs hela artikeln »
Istock 000014585809 By Davi Sales Batista Via Istock

Så tjänar byråerna pengar på förvirringen kring content marketing

Con­tent mar­ke­ting-utbild­ning är big busi­ness. Någ­ra byrå­er tjä­nar sto­ra peng­ar på den för­vir­ring de själ­va har ska­pat. Men behärs­kar de ämnet? Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 30 av Åsikt från den 11 april 2016.

Läs hela artikeln »
A Woman Standing In The Doorway To Her Office With Colleagues In The Background

Dags att bli Chief Customer Officer (CCO)

Fle­ra bransch­per­so­ner vitt­nar om mark­nads­chefs­rol­lens mins­kan­de bety­del­se. Utveck­ling är oro­an­de. Det är hög tid för mark­nads­che­fer att ryc­ka upp sig och åter­ta plats i led­nings­rum­met, kanske som Chi­ef Custo­mer Offi­cer (COO). Vad det inne­bär, och hur du bör­jar resan dit, får du veta om du lyss­nar på Åsikt. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 29 av Åsikt från den 5 april 2016.

Läs hela artikeln »
Marknadschef Pratar Med Vd

Marknadschef, hur modig är du?

Mark­nads­che­fen mås­te åter­ta sin plats när­mast vd och åter­upp­rät­ta mark­nads­fö­ring som disci­plin. Men har mark­nads­che­fer­na modet för att ta stri­den? Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 28 av Åsikt från den 28 mars 2016.

Läs hela artikeln »
Fist Of Revolution

Marknadschefer i alla företag, förenen eder!

Utveck­ling­en går bak­läng­es. Från fokus på mark­na­den till fokus på för­sälj­ning. Mark­nads­che­fer ving­klipps och redu­ce­ras till ansva­ri­ga för inter­na pro­duk­tions­by­rå­er som ska för­se säl­jar­na med pre­sen­ta­tio­ner och bro­schy­rer. Det är dags att sät­ta stopp för den här utveck­ling­en. Dags att åter­er­öv­ra en plats i led­nings­grup­pen. Dags att sät­ta kun­der­na, mark­na­den, i cent­rum – inte för­sälj­ning­en. Mark­nads­che­fer i alla före­tag att för­e­nen eder. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 27 av Åsikt från den 22 mars 2016.

Läs hela artikeln »
Child 428690 By Ben Kerckx Via Pixabay Cc0 1.0

Så överlever du ”content shock”

Mäng­den inne­håll som sköl­jer över oss ökar lavinar­tat, men inte vår för­må­ga att till­go­do­gö­ra oss inne­hål­let. Där­för blir det svå­ra­re och svå­ra­re att få effekt med con­tent mar­ke­ting. Till slut ham­nar vi i ”con­tent shock”. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 26 av Åsikt från den 14 mars 2016.

Om du fort­sät­ter att pum­pa ut inne­håll som sva­rar på frå­gor, ger tips och råd och lik­nan­de, ja då kom­mer du inte över­le­va con­tent shock. Det krävs något mer. Vad berät­tar jag i avsnitt 26 av Knt­nt Åsikt.

Läs hela artikeln »
Lane 1162481 By Odziu Via Pixabay Cc0 1.0

Har native advertising en framtid?

En svensk stu­die visar att bil­den av nati­ve adver­ti­sing är mer nyan­se­rad än vad man kan tro. Innan­för den mur som hos var­je medi­e­hus med själ­vakt­ning skil­jer det redak­tio­nel­la från det kom­mer­si­el­la, tycks man tror att vi som är på utan­för muren enfal­digt sjung­er lov­sång till nati­ve adver­ti­sing. Men rik­tigt så ser det inte ut. Gene­rellt finns en för­sik­tig posi­tiv inställ­ning. För­sik­tig eftersom både medi­e­hus och annon­sö­rer mås­te gå en myc­ket smal väg med nati­ve adver­ti­sing. Kom­mer vi att kla­ra det? I dagens krö­ni­ka berät­tar Tho­mas Bar­re­gren mer om stu­di­en och den sma­la vägen. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 25 av Åsikt från den 7 mars 2016.

Läs hela artikeln »
Light Bulb 1042480 By Comfreak Via Pixabay Cc0 1.0

Marketing automation kräver en plan – den som påstår annat ljuger

Malin Sjö­man skrev en arti­kel om mar­ke­ting auto­ma­tion som spor­ra­de en och annan mar­ke­ting auto­ma­tion-entu­si­ast att kom­men­te­ra. Rubrik var lite pro­vo­ce­ra­de: ”Där­för ska du inte köpa ett mar­ke­ting auto­ma­tion-system – än”. En av kom­men­ta­rer­na fick Tho­mas att stö­na. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 24 av Åsikt från den 29 feb­ru­a­ri 2016.

Läs hela artikeln »
Boats 711581 By Crjsmit Via Pixabay Cc0 1.0

Därför går vi med i Komm!

Sve­ri­ges Kom­mu­ni­ka­tions­by­rå­er (Komm) har en ny stolt med­lem. I det­ta avsnitt för­kla­ra Tho­mas vad Komm är, var­för vi har gått med, och vad du vin­ner på det. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 23 av Åsikt från den 22 feb­ru­a­ri 2016.

Läs hela artikeln »