Skyll inte på content marketing

I veckans avsnitt av Kntnt Radio hör du Pontus Staunstrup och Thomas Barregren diskutera Jason Millers artikel "It’s time to stop blaming content for your content marketing problems".

Artikeln tar avstamp i en undersökning från dataanalysföretaget Beckon som visar att användningen av content har ökat med 300% samtidigt som 95% av det innehåll som produceras saknar effekt. Då är det lätt att dra slutsatsen att content marketing inte funkar. Men är det verkligen rätt tänkt? Ja, du får väl lyssna för svar! ?

Pia Tegborg
24 november 2016

I vec­kans avsnitt av Knt­nt Radio hör du Pon­tus Staun­strup och Tho­mas Bar­re­gren dis­ku­te­ra Jason Mil­lers arti­kel It’s time to stop bla­ming con­tent for your con­tent mar­ke­ting pro­blems.

Arti­keln tar avstamp i en under­sök­ning från dataa­na­lys­fö­re­ta­get Bec­kon som visar att använd­ning­en av con­tent har ökat med 300% sam­ti­digt som 95% av det inne­håll som pro­du­ce­ras sak­nar effekt. Då är det lätt att dra slut­sat­sen att con­tent mar­ke­ting inte fun­kar. Men är det verk­li­gen rätt tänkt?  Ja, du får väl lyss­na för svar! 🙂

Mycket innehåll men liten effekt

Jason Mil­ler är Glo­bal Con­tent Mar­ke­ting Lea­der på Lin­ke­dIn. I sin nyli­gen pub­li­ce­ra­de arti­kel – It’s time to stop bla­ming con­tent for your con­tent mar­ke­ting pro­blems – ryter han till ordentligt.

Upp­rin­nel­sen är den under­sök­ning som dataa­na­lys­fö­re­ta­get Bec­kon pre­sen­te­ra­de i sep­tem­ber. Rap­por­ten visar att använd­ning­en av con­tent har ökat med 300%, men att bara 5% av allt inne­håll som pro­du­ce­ras har effekt.

Det­ta spä­der inte ovän­tat på myten att före­tag mås­te vara ”con­tent machi­nes”, det vill säga pro­du­ce­ra mäng­der av inne­håll, för att nå fram­gång. Men se, nu räc­ker inte ens det­ta eftersom under­sök­ning­ens resul­tat visar att effek­ten ändå ute­blir och då krax­ar olyckskor­par­na – död åt con­tent marketing.

Gör inte content för content skull

I sin arti­kel bemö­ter Jason Mil­ler den­na, som han anser, fel­ak­ti­ga slut­sats. Pro­ble­met är inte inne­hål­let i sig menar han. De fles­ta före­tag för­står att ett bra inne­håll är det bäs­ta sät­tet att ska­pa enga­ge­mang. Men det mås­te görs på rätt sätt. Och då behövs en stra­te­gi för con­tent mar­ke­ting. Här fal­le­rar många av dagens före­tag, och inte blir det bätt­re av att för­stå­sig­på­a­re säger åt dem att låta bli.

Jason Mil­ler vän­der ock­så på per­spek­ti­vet när det gäl­ler verk­nings­löst inne­håll. Foku­se­ra istäl­let på det inne­håll – de fem pro­cent – som fak­tiskt har effekt och lär av det­ta, menar han.

The ques­tions mar­ke­ters should be asking them­sel­ves is not ”how did I get suc­ke­red into doing con­tent?” but ”wha­t’s the dif­fe­rence between that 5% of bran­ded con­tent and the rest”.

Och för guds skull, pro­du­ce­ra inte bara con­tent för con­tent skull. För det har ald­rig varit en framgångsfaktor.

Det­ta är utgångs­punk­ten för dagens avsnitt av Pon­tus vs Tho­mas.

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: My Favo­ri­te Escape © Explo­si­ve Ear Can­dy (CC BY-NC-ND 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »