Skyll inte på content marketing Kntnt Radio 76 med Pontus vs Thomas

I veckans avsnitt av Kntnt Radio hör du Pontus Staunstrup och Thomas Barregren diskutera Jason Millers artikel It’s time to stop blaming content for your content marketing problems.

Artikeln tar avstamp i en undersökning från dataanalysföretaget Beckon som visar att användningen av content har ökat med 300% samtidigt som 95% av det innehåll som produceras saknar effekt. Då är det lätt att dra slutsatsen att content marketing inte funkar. Men är det verkligen rätt tänkt?  Ja, du får väl lyssna för svar! 🙂

Mycket innehåll men liten effekt

Jason Miller är Global Content Marketing Leader på LinkedIn. I sin nyligen publicerade artikel – It’s time to stop blaming content for your content marketing problems – ryter han till ordentligt.

Upprinnelsen är den undersökning som dataanalysföretaget Beckon presenterade i september. Rapporten visar att användningen av content har ökat med 300%, men att bara 5% av allt innehåll som produceras har effekt.

Detta späder inte oväntat på myten att företag måste vara ”content machines”, det vill säga producera mängder av innehåll, för att nå framgång. Men se, nu räcker inte ens detta eftersom undersökningens resultat visar att effekten ändå uteblir och då kraxar olyckskorparna – död åt content marketing.

Gör inte content för content skull

I sin artikel bemöter Jason Miller denna, som han anser, felaktiga slutsats. Problemet är inte innehållet i sig menar han. De flesta företag förstår att ett bra innehåll är det bästa sättet att skapa engagemang. Men det måste görs på rätt sätt. Och då behövs en strategi för content marketing. Här fallerar många av dagens företag, och inte blir det bättre av att förståsigpåare säger åt dem att låta bli.

Jason Miller vänder också på perspektivet när det gäller verkningslöst innehåll. Fokusera istället på det innehåll – de fem procent – som faktiskt har effekt och lär av detta, menar han.

The questions marketers should be asking themselves is not ”how did I get suckered into doing content?” but ”what’s the difference between that 5% of branded content and the rest”.

Och för guds skull, producera inte bara content för content skull. För det har aldrig varit en framgångsfaktor.

Detta är utgångspunkten för dagens avsnitt av Pontus vs Thomas.

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: My Favorite Escape © Explosive Ear Candy (CC BY-NC-ND 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

suscipit odio Phasellus leo. amet, accumsan
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest