Slutspurt på innehållsåret – dos and don’ts

Denna tid på året blir vi överösta av köpuppmaningar: "Missa inte! Bara några timmar kvar!", och så vidare. Som företag är det lätt att ryckas med av denna stormvind. Men om du inte håller huvudet kallt, fokuserar och är relevant i din kommunikation kan du lika gärna slänga pengarna i sjön! Läs dagens artikel författat av Johanna Stenmark.

Johanna Stenmark
29 november 2017

Lucia, jul­ka­len­der, mel­lan­dags­rea, ledig­he­ter, barn­ak­ti­vi­te­ter, jul­fest, cha­nuk­ka, nyårs­fest, års­re­do­vis­ning, jul­klap­par, trendspa­ning­ar, rap­por­ter, med­ar­be­tar­sam­tal, vab, snö­ka­os, regn, jul­go­dis, nyårs­mat, hem­vän­da­re. Och så vidare.

Lis­tan över allt som hän­der i decem­ber kan göras väl­digt lång. Medan vi som kon­su­men­ter full­stän­digt bom­bar­de­ras med bud­skap och inne­håll från alla håll och kan­ter, käm­par före­tag och orga­ni­sa­tio­ner med att göra just sin röst hörd.

Många är de som för­sö­ker köpa sin väg genom bru­set. Men för de fles­ta är det peng­ar­na i sjön. Om du inte har rätt inne­håll, som just din mål­grupp vill ta del av vill säga.

Jul är kul, men relationer varar längre

Nu menar jag inte att all form av digi­tal annon­se­ring är bort­kas­tad. Där­e­mot miss­bru­kas den ofta för att runt stor­hel­ger­na löpa amok.

Ta exemp­let Black Fri­day. Efter att ha sett sam­ma annons – i oli­ka kana­ler – från sam­ma varu­mär­ke för fem­tio­elf­te gång­en är frå­gan om den­na mas­san­non­se­ring gör mer ska­da än nytta.

Tom Good­win skri­ver i ett blog­gin­lägg på The Drum:

”For the first time ever we assu­me in the digi­tal mind­set that any ad that doesn’t imme­di­a­tely entice me to click or spon­ta­ne­ously buy somet­hing has somehow fai­led. Brand­buil­ding, it appe­ars, is irre­le­vant. We can tar­get against intent, but to cre­a­te it appe­ars inefficient.”

Ibland är det bättre att låta bli

Vi vet att stor­hel­ger­na är extremt kon­kur­rens­ut­sat­ta, att det är en tid då mer eller mind­re alla vill nå ut med sin kom­mu­ni­ka­tion. Ändå är det lätt att gå i sam­ma fäl­la och tän­ka ”vi mås­te ock­så nå ut, vi mås­te ock­så synas”.

I het­sen glöm­mer många att fun­de­ra över syf­tet med kom­mu­ni­ka­tio­nen och inne­hål­let– och sitt var­för. Vad är poäng­en för ditt varu­mär­ke att nå ut pre­cis just då?

Jon Mor­row på Smart Blog­ger jäm­för att pos­ta kring stor­hel­ger­na med att kas­ta ut sitt inne­håll i havet mitt under en pågåen­de orkan. Det låter inte sär­skilt smart, och för de fles­ta är det inte det hel­ler. Om inte din pro­dukt, tjänst eller ditt varu­mär­ke är super­re­le­vant just den­na tid på året vill säga.

Schemaläggning är inte en universallösning

Algo­rit­mer­na bakom de fles­ta soci­a­la kana­ler vär­de­sät­ter fre­kvens. Det finns allt­så en poäng i att vara aktiv. Men det finns något som vär­de­ras ännu hög­re: rele­vans. Det vill säga att din publik vär­de­sät­ter, gil­lar och inte­ra­ge­rar med ditt innehåll.

Pre­cis som vid semester­pe­ri­o­der­na är sche­malägg­ning ett möj­ligt verk­tyg att ta till. Men även här kan det vara bätt­re att låta bli. Jag har tidi­ga­re skri­vit om sche­malägg­ning som ett bra kom­ple­ment och ett verk­tyg för avlast­ning. Men sche­malägg­ning­en har ock­så en bak­si­da. Ett aktu­ellt exem­pel på det är McDo­nalds Black Fri­day-tweet.

När fokus lig­ger på fre­kvens, eller ATT pos­ta – istäl­let för på var­för eller vad som ska postas – ja, då kan såda­na här situ­a­tio­ner uppkomma.

Nyttja tiden till utveckling och planering

Istäl­let för att läg­ga resur­ser på att pro­du­ce­ra och pub­li­ce­ra inne­håll som drunk­nar i det mas­si­va inne­hålls­flö­det kan du nytt­ja dem till annat. Sådant som kan gyn­na varu­mär­ket och dess rela­tio­ner i längden.

Jon Mor­row och Smart Blog­ger tip­sar om hur du kan fort­sät­ta vara pro­duk­tiv – utan att nöd­vän­digt­vis posta.

Avslut­nings­vis kom­mer här mina två bäs­ta tips:

1. Inven­te­ra befint­ligt inne­håll – vad kan ni nytt­ja näst­kom­man­de år, vad har fun­kat bra respek­ti­ve mind­re bra?
2. Var ledig –bra inne­håll krä­ver kre­a­ti­vi­tet, kre­a­ti­vi­tet mår bra av avbrott. Fyll på med ener­gi och ge dig tid att hit­ta ny inspi­ra­tion och nya insikter.

Det­ta var mitt sista inlägg för året. Det har varit ett fan­tas­tiskt läro­rikt år med mass­vis av spän­nan­de insik­ter och dis­kus­sio­ner. Ett skönt avslut på 2017 öns­kar jag er alla!

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »