Slutspurt på innehållsåret – dos and don’ts

Denna tid på året blir vi överösta av köpuppmaningar: ”Missa inte! Bara några timmar kvar!”, och så vidare. Som företag är det lätt att ryckas med av denna stormvind. Men om du inte håller huvudet kallt, fokuserar och är relevant i din kommunikation kan du lika gärna slänga pengarna i sjön! Läs dagens artikel författat av Johanna Stenmark.

Massflöden av innehåll

Lucia, julkalender, mellandagsrea, ledigheter, barnaktiviteter, julfest, chanukka, nyårsfest, årsredovisning, julklappar, trendspaningar, rapporter, medarbetarsamtal, vab, snökaos, regn, julgodis, nyårsmat, hemvändare. Och så vidare.

Listan över allt som händer i december kan göras väldigt lång. Medan vi som konsumenter fullständigt bombarderas med budskap och innehåll från alla håll och kanter, kämpar företag och organisationer med att göra just sin röst hörd.

Många är de som försöker köpa sin väg genom bruset. Men för de flesta är det pengarna i sjön. Om du inte har rätt innehåll, som just din målgrupp vill ta del av vill säga.

Jul är kul, men relationer varar längre

Nu menar jag inte att all form av digital annonsering är bortkastad. Däremot missbrukas den ofta för att runt storhelgerna löpa amok.

Ta exemplet Black Friday. Efter att ha sett samma annons – i olika kanaler – från samma varumärke för femtioelfte gången är frågan om denna massannonsering gör mer skada än nytta.

Tom Goodwin skriver i ett blogginlägg på The Drum:

”For the first time ever we assume in the digital mindset that any ad that doesn’t immediately entice me to click or spontaneously buy something has somehow failed. Brandbuilding, it appears, is irrelevant. We can target against intent, but to create it appears inefficient.”

Ibland är det bättre att låta bli

Vi vet att storhelgerna är extremt konkurrensutsatta, att det är en tid då mer eller mindre alla vill nå ut med sin kommunikation. Ändå är det lätt att gå i samma fälla och tänka ”vi måste också nå ut, vi måste också synas”.

I hetsen glömmer många att fundera över syftet med kommunikationen och innehållet– och sitt varför. Vad är poängen för ditt varumärke att nå ut precis just då?

Jon Morrow på Smart Blogger jämför att posta kring storhelgerna med att kasta ut sitt innehåll i havet mitt under en pågående orkan. Det låter inte särskilt smart, och för de flesta är det inte det heller. Om inte din produkt, tjänst eller ditt varumärke är superrelevant just denna tid på året vill säga.

Schemaläggning är inte en universallösning

Algoritmerna bakom de flesta sociala kanaler värdesätter frekvens. Det finns alltså en poäng i att vara aktiv. Men det finns något som värderas ännu högre: relevans. Det vill säga att din publik värdesätter, gillar och interagerar med ditt innehåll.

Precis som vid semesterperioderna är schemaläggning ett möjligt verktyg att ta till. Men även här kan det vara bättre att låta bli. Jag har tidigare skrivit om schemaläggning som ett bra komplement och ett verktyg för avlastning. Men schemaläggningen har också en baksida. Ett aktuellt exempel på det är McDonalds Black Friday-tweet.

När fokus ligger på frekvens, eller ATT posta – istället för på varför eller vad som ska postas – ja, då kan sådana här situationer uppkomma.

Nyttja tiden till utveckling och planering

Istället för att lägga resurser på att producera och publicera innehåll som drunknar i det massiva innehållsflödet kan du nyttja dem till annat. Sådant som kan gynna varumärket och dess relationer i längden.

Jon Morrow och Smart Blogger tipsar om hur du kan fortsätta vara produktiv – utan att nödvändigtvis posta.

Avslutningsvis kommer här mina två bästa tips:

1. Inventera befintligt innehåll – vad kan ni nyttja nästkommande år, vad har funkat bra respektive mindre bra?
2. Var ledig –bra innehåll kräver kreativitet, kreativitet mår bra av avbrott. Fyll på med energi och ge dig tid att hitta ny inspiration och nya insikter.

Detta var mitt sista inlägg för året. Det har varit ett fantastiskt lärorikt år med massvis av spännande insikter och diskussioner. Ett skönt avslut på 2017 önskar jag er alla!

Johanna Stenmark

Författare: Johanna Stenmark

Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.

Läs mer av Johanna Stenmark

Lämna en kommentar





cb249c526cdca9622231bc0afb892a04ooooooooooooooo
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest