Få maximal nytta av sociala medier med content marketing

Niklas Myhr kallas The Social Media Professor på goda grunder; han undervisar MBA-studenter vid amerikanska Chapman University i marknadsföring på internet och i sociala medier. Han är också en uppskattad talare; rankad nummer ett vid Webbdagarna 2013 i Stockholm. I den här artikeln tipsar han dig om hur du kan få ut det mesta möjliga av både sociala medier och content marketing genom att använda dem tillsammans.

I början av året lämnade jag mitt hem och mina studenter i soliga Kalifornien för att flyga till Sverige. Jag var inbjuden av contentbyrån med det passande namnet Kntnt, för att tala på ett av deras frukostevent. Jag såg fram emot att få träffa dem igen. Sista gången var en varm och skön septemberdag i Göteborg. Men så icke denna gången.

Nu var det en kulen januarimorgon. En iskall, rå vind från västerhavet nöp mina kinder när jag skyndar mot Filmstaden Bergakungen, där Kntnt hade hyrt en av de största salongerna. När jag väl stod inför den tvåhundrahövdade publiken tinade jag snabbt upp, och levererade en trendspaning inför året framför oss.

Gnagande fråga

Efter mitt föredrag kom många fram med sina frågor. Något jag alltid uppskattar, och jag svarar gärna. En fråga har stannat kvar och gäckat mig ända sedan dess. Den ställdes av en kvinna. Hon var marknadschef på ett större företag. Ungefär så här sa hon:

– Mitt team och jag känner oss otillräckliga. Vår tid och budget räcker knappt till allt vi gör idag. Och ändå vill vi göra mer. Bli mer aktiva i sociala medier och börja med content marketing. Hur ska vi bära oss åt?

Jag har flera gånger sedan dess återkommit till hennes utmaning. Jag vet att hon delar det med många andra. Kanske dig också? Så därför ska jag dela några av mina funderingar om saken.

Hett blir moget

Social media marketing var glödhett för några år sedan. Sen kom content marketing och blev det nya heta. Och snart kommer något ännu nyare och ännu hetare att vara buzzwordet på allas läppar. Men det betyder inte att social media marketing eller content marketing blir passé. Tvärtom! Att byråer och förståsigpåare drar vidare är en effekt av att arbetssättet har mognat och blivit en del av riktiga marknadsförares arsenal.

Idag är sociala medier en självklarhet för nästan alla företag. Till och med de mest traditionstyngda och konservativa företagen använder sociala medier. Två lysande exempel är General Electric och Maersk Line. Och dit är content marketing också på väg. Fler och fler av de gamla och ärevördiga företagen gör fantastisk content marketing. Titta bara på vad American Express, Kraft Heinz Company och Marriott International gör.

Få med intressenter

Så om du vill satsa mer på social media marketing och börja med content marketing så gör du helt rätt. Men hur ska du få tid och pengar till det? I en utopi får du fler medarbetare och mer pengar. Men så ser ju inte verkligheten ut. Så därför behöver de resurser du har omfördelas.

Jag är mycket medveten om att det är lättare sagt än gjort. Din chef och andra intressenter förväntar sig att du och ditt team ska fortsätta att göra allt ni redan gör idag och lite till. Och det kan ni inte, om ni också ska satsa mer på social media marketing och börja med content marketing.

Lösningen ligger i att din chef och de flesta andra intressenter faktiskt inte bryr sig så mycket om vad du gör så länge de är trygga med att det du gör inte förorsakar något hack i kurvan. Så om du kan förklara hur ökad social media marketing och content marketing bidrar till affärsnyttan så kan du också omfördela resurserna. Låt oss titta på hur du kan göra det.

Vad är affärsnytta?

Vad är affärsnytta egentligen? Jag brukar förklara det som allt som bidrar positivt till företagets syfte.

Men vad är då företags syfte? Inte att tjäna pengar. Missförstå mig inte. Omsättning och vinst är viktigt. Det är en förutsättning för att driva företag. Men inte syftet. Peter Drucker, det moderna företagandets andlige fader, skrev redan 1954 att ”the purpose of a business is to create and keep a customer”. Att skapa och behålla kunder.

För att skapa kunder måste företaget först attrahera potentiella köpare och sen konvertera dem till kunder. Och för att behålla kunder måste företaget göra dem nöjda. Alltså är affärsnytta allt som bidrar positivt till

  1. att attrahera potentiella köpare
  2. att konvertera potentiella köpare till kunder
  3. att tillfredsställa existerande kunder

Och det är just där sociala medier och content marketing kan bidra. Genom att attrahera, konvertera och tillfredsställa.

Men detta räcker inte som förklaring. Din chef och andra intressenter är sunt skeptiska till svepande påståenden om att sociala medier och content marketing kan bidra till att attrahera, konvertera och tillfredsställa köpare. Så låt oss fortsätta.

Reklamkapital

I början av 2015 publicerade världens mest prestigefyllda vetenskapliga tidskrift om reklam, Journal of Advertising, en artikel skriven av Sara Rosengren och Micael Dahlén vid Handelshögskolan i Stockholm. I artikeln visar de på ett övertygande sätt, och baserat på omfattande empiriska studier, att det finns ett direkt samband mellan hur villig en målgrupp är att ta del av företagets reklam och säljbudskap och hur länge företaget regelbundet har erbjudit målgruppen innehåll som de uppskattar.

Artikeln introducerar också ett mått på mottagarnas uppmärksamhet. Författarna kallar det reklamkapital. Ett företag som regelbundet, med jämn kvalitet, och på samma sätt och ställe publicerar innehåll som uppskattas av en grupp människor förtjänar reklamkapital. Och desto mer reklamkapital man har förtjänat, desto mer tar målgruppen till sig av vanlig reklam och säljbudskap.

Innehållsprodukt

Innehåll som publiceras regelbundet, med jämn kvalitet, och på samma sätt och ställe blir en produkt. En innehållsprodukt som Kntnt kallar det. Det kan vara ett webbmagasin, ett nyhetsbrev, en podd, en videokanal, en kundtidning och så vidare.

Innehållsprodukter skiljer sig från andra produkter bara i ett avseende. Vilket kapital det bygger. Företag erbjuder vanliga produkter för att bygga ett finansiellt kapital, och innehållsprodukter för att bygga ett reklamkapital. I övrigt gäller samma spelregler för innehållsprodukter som för vanliga produkter.

Men hur bidrar innehållsprodukter till affärsnyttan? kanske du undrar. Och var kommer social media marketing och content marketing in i bilden? Det är dags att knyta ihop säcken.

Knyta ihop säcken

Vi konstaterade tidigare att affärsnytta är allt som bidrar positivt till att attrahera, konvertera och tillfredsställa köpare. Eftersom en innehållsprodukt ska vara attraktiv för målgruppen, så bidrar den direkt till att både attrahera potentiella köpare, och till att tillfredsställa existerande kunder. Dessutom bygger den reklamkapital som i tillräcklig storlek gör målgruppen mottaglig för reklam och säljbudskap som är nödvändigt för att konvertera potentiella köpare till kunder. Det är så innehållsprodukter bidrar till affärsnyttan.

Med den förståelsen blir content marketing inget märkvärdigare än en metodik för att rationellt och systematiskt producera innehåll till innehållsprodukten. Innehållet blir också en ursäkt för att hålla kontakten med både potentiella köpare och existerande kunder i sociala medier och i den takt de banden stärks med värdefullt innehåll, ökar sannolikheten att de både ger dig feedback angående vilket innehåll de vill se mer av samt att de faktiskt ibland även passar på att köpa något av dig 🙂

Mer kommer snart

Kntnt har bjudit mig tillbaka i januari för att hålla 2016 års upplaga av deras Content Marketing Master Class. Ett erbjudande jag inte kunde motstå. Om du tycker mina tankar i denna artikel låter intressant, och vill lära dig mer om hur du kan applicera detta i din verksamhet och gå tillväga rent praktiskt, så ska du gå kursen. Det är bara en dag i ditt liv, men kan göra stor skillnad. Jag ser fram emot att träffa dig.

Niklas Myhr

Niklas Myhr

Författare: Niklas Myhr

Niklas Myhr kallas The Social Media Professor på goda grunder; han undervisar MBA-studenter vid amerikanska Chapman University i marknadsföring på internet och i sociala medier. Han är också en uppskattad talare; rankad nummer ett vid Webbdagarna 2013 i Stockholm. Och han har uppmärksammats av bland andra BBC, The Washington Post, USA Today, The Prague Post, Huffington Post, SVT och TV4.

Läs mer av Niklas Myhr

4 Kommentarer

  1. Stefan Larsson den 11 december 2015 kl 09.52

    Tack,
    Mycket bra information som leder tankarna åt rätt håll. Dessutom klokhet i argumenten varför..
    Trevlig helg



  2. Niklas Myhr den 11 december 2015 kl 19.04

    Tack Stefan, kul att du tycker tankarna är på rätt spår, inspirerar för vidare utvecklingar! Mvh – Niklas



  3. Anna Falkerud den 14 december 2015 kl 11.07

    Tack för en utmärkt artikel. Den förtydligar på ett bra sätt hur affärsnytta kan skapas med social media och content marketing.

    Vänlig hälsning
    Anna Falkerud



  4. Niklas Myhr den 14 december 2015 kl 23.18

    Tack Anna! Just affärsnyttan går ju att definiera på olika sätt och även ses både på kort och lång sikt och det viktiga är att just att vara tydlig om vad det är man avser när man talar om begreppet och glad att du uppfattade det så. Bästa hälsningar – Niklas



et, Praesent non ut velit, diam mi, porta. neque. venenatis, risus
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest