Sociala medier efter buzzen Kntnt frukost 28 med Deeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt

Deeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt – duon som är Social by Default – var huvudnumret på Kntnts 28:e frukost sedan starten för drygt tre år sedan. Det var inte första gången. De gjorde oss äran redan i maj 2014.

Då pratade de om just ”social by default” – om att vi människor är sociala till vår natur och därför tar med oss det beteendet in i mobilen och ut i den digitala världen. Nu pratade de om ”sociala medier efter buzzen” – om hur vi marknadskommunikatörer ska förhålla oss till sociala medier nu när det har blivit en del av vår natur.

Då cirka hundra frukostgäster och åhörare. Nu lika många. Hade vi haft tillgång till en större lokal så hade vi kunnat vara dubbelt så många. Så populära och uppskattade är Deeped och Sarah bland Kntnts vänner.

Faktum är att vi snabbt blev överbokade. Rejält överbokade.

Överbokad – hjälp!

Thomas och jag var i USA, på Content Marketing World i Cleavland, Ohio, när det bara small till. Helt plötsligt var frukosten med Deeped och Sarah mer än femtio procent överbokad. Jag fick snabbt slänga upp fullsatt-skylten.

Man kan kalla det för ett angenämt problem – att vara överbokad. Och med en dryg månad kvar kändes det ganska lugnt. Det brukar ju alltid komma återbud när det närmar sig frukosten. Men inte denna gång.

Med bara några dagar kvar började jag bli rejält nervös. (Thomas tror inte jag kan bli nervös, men där har han fel.) Så jag ringer Pia som är konferenschef på Scandic Europa.

Finns det hjärterum finns det stjärterum

Vi arrangerar frukosten i samarbete med Cision, Scandic och Marknadscheferna. Vi är alltid tacksamma för deras medverkan och stöd. Och denna gång är vi extra tacksamma för samarbetet med Scandic Europa.

Vi har ett gott samarbete sedan länge. Vi lånar lokal av dem, och de får möjlighet att visa sina fina konferensmöjligheter för våra gäster. Det fungerar utmärkt och bidrar till att vi kan fortsätta driva våra frukostar. Under våren har vi varit på Scandic Rubinen och i höst är vi på Scandic Europa.

Hur som helst så ringde jag konferenschefen på Scandic Europa och förklarade mitt predikament. Och hon var hur cool som helst; fixade chambre separee i restaurangen och roddade med mikrofoner och förstärkare och annat som inte fanns på plats. Tack vare henne fick alla som hade anmält sig plats. Finns det hjärterum, finns det stjärterum. Och jag kunde andas ut.

img_0221

Hammer & Hanborg och jakten på supertalanger

Apropå samarbetspartners, så är vi mycket glada för vårt samarbete med Cision. Vi är stora fans av Passion för kommunikation – en av Cisions poddar – gillar att prata med Alex, Anna, Sofia, Linda och Peo. Och vi är mycket glada att de använder sina tjugo minuter varje frukost till att bjuda på riktigt värdefullt innehåll. Denna gång lät de Karin Netzell och Lotta Schibbye Fredrikson från Hammer & Hanborg prata om jakten på supertalanger.

Deeped och Sarah – Social by Default

Hur gärna vi än vill, så är det förstås inte Thomas och jag som är det stora dragplåstret denna tidiga morgon i oktober. Det är Deeped och Sarah.

Tillsammans är de Social by Default. Ett samarbete mellan två människor och deras arbetsgivare. Ett samarbete som hjälper företag och organisationer att transformera sin kommunikation till en digital värld. Och med den erfarenheten ger oss en spaning om vart sociala medier är på väg efter buzzen, och vad företag måste göra för att hänga med. Och det är en hel del. Jag antecknade frenetiskt.

Kommunikativa plattformar som driver affären framåt

Sociala medier är inte längre sociala medier som vi har tänkt det och som vi arbetat med det under åren som gått. Istället finns det en mycket mycket större potential som vi idag måste omfamna och lära oss att förstå. Detta gäller både de som arbetar operativt med sociala medier och högre upp i organisationen. Det gäller att få ledning och styrelse att förstå styrkan i plattformarna och den kommunikation som vi faktiskt kan göra här.

Arbetet på kommunikationsavdelningarna blir komplext

Som kommunikatörer måste vi genomgå den digitala transformationen väldigt fort och se till att vara i spetsen för den, säger Deeped. En del av detta är att se hur sociala medier utvecklas framöver.

De ”traditionella” sociala medierna som alltid funnits är en del men vi behöver också förhålla oss till social messaging eller social networking. Det är appar som vi inte kommer åt själva. Vi kan köpa oss in i några. Med andra måste vi gå via influensers. Det samma gäller de nischade nätverken som också bli intressanta att förhålla sig till. Hur kan vi jobba med dessa?

Snapchat går i bräschen

bild-28

Snapchat började som en social messaging-app men har utvecklats mot sociala medier. De har blivit en gränsöverskridande app.

Vi vet inte hur länge Snapchat och andra appar kommer att leva. Men det spelar ingen roll. Snapchat är en bra app att börja lära sig hantera i denna nya gränsöverskridande värld med svårnådd målgrupp och försvinnande innehåll.

”Timing is everything”

Försvinnande innehåll – innehåll som bara finns en kort stund och sen försvinner i mottagarens app – tvingar oss att förhålla oss till tid på ett nytt sätt.  Sarah pratar om ett tidskontinuum.

I den enda änden av kontinuumet lever vi i en superlive-värld, där vi jobbar med flöden som hela tiden försvinner. Här måste vi lära känna våra personas för att veta exakt när de är online, för att kunna uppdatera precis i den stund de är uppkopplade. I den andra änden har vi on demand, där vi jobbar med innehåll som väntar på att mottagarna ska komma och ta del av det.

Människan är ingen ö

Moterade du att jag ovan skrev ”lära känna våra personas” istället för ”lära känna våra målgrupper”? Deeped menar att vi bör tänka i personas istället för målgrupper, eftersom människor är komplexa. Vi har olika sfärer som vi måste förhålla oss till. Här är exempel på några:

  • personliga sfären
  • intressesfären
  • yrkes-/livsvalssfären
  • vänner-/familjen-sfären
  • utbildningssfären
  • vardagslivssfären
  • åsiktssfären

I am, therefore I share

Varför delar vi saker på nätet? Fyra ofta angiva skäl är

  • att visa vilka vi själva är
  • att ge värdefullt innehåll till andra
  • att stödja saker vi brinner för
  • att förverkliga oss själva

Men Sara ifrågasätter detta. Med handen på hjärtat, är det inte bara fina omskrivningar för att bygga våra personliga varumärken? Vi behöver i så fall tänka på det när vi skapar vårt innehåll. Se till att det hjälper dem att bygga sina personliga varumärken genom att interagera med innehållet.

Många läser men få av oss delar vidare

Den gamla sanningen att bara en procent bidrar med innehåll, 9 procent interagerar med innehåll och nittio procent bara konsumerar det gäller fortfarande. Det är därför en Facebooksida som mår riktigt bra som högst kan nå en engagemangsgrad på ynka 10%. För de flesta är det en utmaning att nå ens dit.

Algoritmens fascination

Du lever väl inte i villfarelsen att alla nås av ditt innehåll? Den tiden är sedan länge förbi Alla sociala medier har algoritmer som bestämmer vem som får se vad. Därför är det viktigare än någonsin att framöver förstå hur algoritmerna beter sig. Hur de fungerar på olika nätverk.

Våra beteenden är tänkta att påverka algoritmerna men samtidigt ser vi hur algoritmerna påverkar vårt beteende online. Framförallt börjar de påverka vårt sätt att arbeta som marknadsförare väldigt mycket.
Eftersom algoritmerna inte kommer att försvinna behöver vi lära oss detta. Faktum är att de inte kan försvinna. Av två skäl. Dels för att allt innehåll gör att ingen skulle tycka det är roligt att använda sociala medier utan dem. Dels för att det skapar möjlighet till annonsförsäljning och därmed intäkter till bolagen bakom de sociala medierna.

Individen i centrum

Så vem är egentligen intresserad av mitt innehåll?, kanske du frågar dig. Det är en nyckelfråga. Algoritmerna slår ju mycket hårt mot innehåll som inte lyckas engagera ganska omgående. Därför måste du ha individen i centrum. Kom ihåg att konkurrensen kommer från annat innehåll i dina personas flöden, från de privata sfärerna.

Se presentationen

Vi har som vanligt spelat in presentationen, som en tjänst till dig som inte kunde komma, och för dig som vill se och höra presentation igen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud. Vi beklagar det dåliga ljudet, som beror på problem med det tillfälliga ljudsystemet till följd av lokalbytet jag skrev om ovan.

Vill du har mer?

Så du vill höra mer. Vad roligt! Thomas och jag passade på att prata med Deeped och Sarah, och vi spelade in samtalet. Du hör det i avsnitt 71 av Kntnt Radio som släpps på torsdag. Där är dessutom ljudkvaliteten på topp 😉 Missa inte det!

P.S.

Om du undrar varför det står Konzilo på rollupen i bilden överst på sidan. Konzilo är det planerings- och rapporteringsverktyg vi släpper mycket snart. Du kan använda det helt gratis. Gå till www.konzilo.com och skriv upp dig på epostlistan. Vi skickar dig ett mejl så fort verktyget finns tillgängligt.

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

leo libero justo leo. pulvinar nec libero. id
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest