Sociala medier efter buzzen

Deeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt – duon som är Social by Default – ger oss en spaning om vart sociala medier är på väg efter buzzen, och vad företag måste göra för att hänga med.

Pia Tegborg
18 oktober 2016

Dee­ped Niclas Strandh och Sarah Lar­s­son Bern­hardt – duon som är Soci­al by Default – var huvud­num­ret på Knt­nts 28:e fru­kost sedan star­ten för drygt tre år sedan. Det var inte förs­ta gång­en. De gjor­de oss äran redan i maj 2014.

Då pra­ta­de de om just ”soci­al by default” – om att vi män­ni­skor är soci­a­la till vår natur och där­för tar med oss det bete­en­det in i mobi­len och ut i den digi­ta­la värl­den. Nu pra­ta­de de om ”soci­a­la medi­er efter buz­zen” – om hur vi mark­nads­kom­mu­ni­ka­tö­rer ska för­hål­la oss till soci­a­la medi­er nu när det har bli­vit en del av vår natur.

Då cir­ka hund­ra fru­kost­gäs­ter och åhö­ra­re. Nu lika många. Hade vi haft till­gång till en stör­re lokal så hade vi kun­nat vara dub­belt så många. Så popu­lä­ra och upp­skat­ta­de är Dee­ped och Sarah bland Knt­nts vänner.

Fak­tum är att vi snabbt blev över­bo­ka­de. Rejält överbokade.

Överbokad – hjälp!

Tho­mas och jag var i USA, på Con­tent Mar­ke­ting World i Cleav­land, Ohio, när det bara small till. Helt plöts­ligt var fru­kosten med Dee­ped och Sarah mer än fem­tio pro­cent över­bo­kad. Jag fick snabbt slänga upp fullsatt-skylten.

Man kan kal­la det för ett ange­nämt pro­blem – att vara över­bo­kad. Och med en dryg månad kvar kän­des det gans­ka lugnt. Det bru­kar ju all­tid kom­ma åter­bud när det när­mar sig fru­kosten. Men inte den­na gång.

Med bara någ­ra dagar kvar bör­ja­de jag bli rejält ner­vös. (Tho­mas tror inte jag kan bli ner­vös, men där har han fel.) Så jag ring­er Pia som är kon­fe­rens­chef på Scan­dic Europa.

Finns det hjärterum finns det stjärterum

Vi arran­ge­rar fru­kosten i sam­ar­be­te med Cision, Scan­dic och Mark­nads­che­fer­na. Vi är all­tid tack­sam­ma för deras med­ver­kan och stöd. Och den­na gång är vi extra tack­sam­ma för sam­ar­be­tet med Scan­dic Europa.

Vi har ett gott sam­ar­be­te sedan länge. Vi lånar lokal av dem, och de får möj­lig­het att visa sina fina kon­fe­rens­möj­lig­he­ter för våra gäs­ter. Det fun­ge­rar utmärkt och bidrar till att vi kan fort­sät­ta dri­va våra fru­kostar. Under våren har vi varit på Scan­dic Rubi­nen och i höst är vi på Scan­dic Europa.

Hur som helst så ring­de jag kon­fe­rens­che­fen på Scan­dic Euro­pa och för­kla­ra­de mitt pre­di­ka­ment. Och hon var hur cool som helst; fix­a­de cham­b­re sepa­ree i restau­rang­en och rod­da­de med mik­ro­fo­ner och för­stär­ka­re och annat som inte fanns på plats. Tack vare hen­ne fick alla som hade anmält sig plats. Finns det hjär­te­rum, finns det stjär­te­rum. Och jag kun­de andas ut.

img_0221

Hammer & Hanborg och jakten på supertalanger

Apro­på sam­ar­bets­part­ners, så är vi myc­ket gla­da för vårt sam­ar­be­te med Cision. Vi är sto­ra fans av Pas­sion för kom­mu­ni­ka­tion – en av Cisions pod­dar – gil­lar att pra­ta med Alex, Anna, Sofia, Lin­da och Peo. Och vi är myc­ket gla­da att de använ­der sina tju­go minu­ter var­je fru­kost till att bju­da på rik­tigt vär­de­fullt inne­håll. Den­na gång lät de Karin Net­zell och Lot­ta Schib­bye Fred­rik­son från Ham­mer & Han­borg pra­ta om jak­ten på supertalanger.

Deeped och Sarah – Social by Default

Hur gär­na vi än vill, så är det för­stås inte Tho­mas och jag som är det sto­ra drag­plåst­ret den­na tidi­ga mor­gon i okto­ber. Det är Dee­ped och Sarah.

Till­sam­mans är de Soci­al by Default. Ett sam­ar­be­te mel­lan två män­ni­skor och deras arbets­gi­va­re. Ett sam­ar­be­te som hjäl­per före­tag och orga­ni­sa­tio­ner att trans­for­me­ra sin kom­mu­ni­ka­tion till en digi­tal värld. Och med den erfa­ren­he­ten ger oss en spa­ning om vart soci­a­la medi­er är på väg efter buz­zen, och vad före­tag mås­te göra för att hänga med. Och det är en hel del. Jag anteck­na­de frenetiskt.

Kommunikativa plattformar som driver affären framåt

Soci­a­la medi­er är inte läng­re soci­a­la medi­er som vi har tänkt det och som vi arbe­tat med det under åren som gått. Istäl­let finns det en myc­ket myc­ket stör­re poten­ti­al som vi idag mås­te omfam­na och lära oss att för­stå. Det­ta gäl­ler både de som arbe­tar ope­ra­tivt med soci­a­la medi­er och hög­re upp i orga­ni­sa­tio­nen. Det gäl­ler att få led­ning och sty­rel­se att för­stå styr­kan i platt­for­mar­na och den kom­mu­ni­ka­tion som vi fak­tiskt kan göra här.

Arbetet på kommunikationsavdelningarna blir komplext

Som kom­mu­ni­ka­tö­rer mås­te vi genom­gå den digi­ta­la trans­for­ma­tio­nen väl­digt fort och se till att vara i spet­sen för den, säger Dee­ped. En del av det­ta är att se hur soci­a­la medi­er utveck­las framöver.

De ”tra­di­tio­nel­la” soci­a­la medi­er­na som all­tid fun­nits är en del men vi behö­ver ock­så för­hål­la oss till soci­al mes­sa­ging eller soci­al networ­king. Det är appar som vi inte kom­mer åt själ­va. Vi kan köpa oss in i någ­ra. Med and­ra mås­te vi gå via influ­en­sers. Det sam­ma gäl­ler de nischa­de nät­ver­ken som ock­så bli intres­san­ta att för­hål­la sig till. Hur kan vi job­ba med dessa?

Snapchat går i bräschen

bild-28

Snapchat bör­ja­de som en soci­al mes­sa­ging-app men har utveck­lats mot soci­a­la medi­er. De har bli­vit en grän­sö­ver­skri­dan­de app.

Vi vet inte hur länge Snapchat och and­ra appar kom­mer att leva. Men det spe­lar ing­en roll. Snapchat är en bra app att bör­ja lära sig han­te­ra i den­na nya grän­sö­ver­skri­dan­de värld med svår­nådd mål­grupp och för­svin­nan­de inne­håll.

”Timing is everything”

För­svin­nan­de inne­håll – inne­håll som bara finns en kort stund och sen för­svin­ner i mot­ta­ga­rens app – tving­ar oss att för­hål­la oss till tid på ett nytt sätt.  Sarah pra­tar om ett tids­kon­ti­nu­um.

I den enda änden av kon­ti­nu­u­met lever vi i en super­li­ve-värld, där vi job­bar med flö­den som hela tiden för­svin­ner. Här mås­te vi lära kän­na våra per­so­nas för att veta exakt när de är onli­ne, för att kun­na upp­da­te­ra pre­cis i den stund de är upp­kopp­la­de. I den and­ra änden har vi on demand, där vi job­bar med inne­håll som vän­tar på att mot­ta­gar­na ska kom­ma och ta del av det.

Människan är ingen ö

Mote­ra­de du att jag ovan skrev ”lära kän­na våra per­so­nas” istäl­let för ”lära kän­na våra mål­grup­per”? Dee­ped menar att vi bör tän­ka i per­so­nas istäl­let för mål­grup­per, eftersom män­ni­skor är kom­plexa. Vi har oli­ka sfä­rer som vi mås­te för­hål­la oss till. Här är exem­pel på några:

  • per­son­li­ga sfären
  • intres­ses­fä­ren
  • yrkes-/livsvals­s­fä­ren
  • vän­ner-/fa­mil­jen-sfä­ren
  • utbild­nings­s­fä­ren
  • var­dags­livss­fä­ren
  • åsikts­sfä­ren

I am, therefore I share

Var­för delar vi saker på nätet? Fyra ofta angi­va skäl är

  • att visa vil­ka vi själ­va är
  • att ge vär­de­fullt inne­håll till andra
  • att stöd­ja saker vi brin­ner för
  • att för­verk­li­ga oss själva

Men Sara ifrå­ga­sät­ter det­ta. Med han­den på hjär­tat, är det inte bara fina omskriv­ning­ar för att byg­ga våra per­son­li­ga varu­mär­ken? Vi behö­ver i så fall tän­ka på det när vi ska­par vårt inne­håll. Se till att det hjäl­per dem att byg­ga sina per­son­li­ga varu­mär­ken genom att inte­ra­ge­ra med innehållet.

Många läser men få av oss delar vidare

Den gam­la san­ning­en att bara en pro­cent bidrar med inne­håll, 9 pro­cent inte­ra­ge­rar med inne­håll och nit­tio pro­cent bara kon­su­me­rar det gäl­ler fort­fa­ran­de. Det är där­för en Face­book­si­da som mår rik­tigt bra som högst kan nå en enga­ge­mangs­grad på ynka 10%. För de fles­ta är det en utma­ning att nå ens dit.

Algoritmens fascination

Du lever väl inte i vill­fa­rel­sen att alla nås av ditt inne­håll? Den tiden är sedan länge för­bi Alla soci­a­la medi­er har algo­rit­mer som bestäm­mer vem som får se vad. Där­för är det vik­ti­ga­re än någon­sin att fram­ö­ver för­stå hur algo­rit­mer­na beter sig. Hur de fun­ge­rar på oli­ka nätverk.

Våra bete­en­den är tänk­ta att påver­ka algo­rit­mer­na men sam­ti­digt ser vi hur algo­rit­mer­na påver­kar vårt bete­en­de onli­ne. Fram­förallt bör­jar de påver­ka vårt sätt att arbe­ta som mark­nads­fö­ra­re väl­digt mycket.
Eftersom algo­rit­mer­na inte kom­mer att för­svin­na behö­ver vi lära oss det­ta. Fak­tum är att de inte kan för­svin­na. Av två skäl. Dels för att allt inne­håll gör att ing­en skul­le tyc­ka det är roligt att använ­da soci­a­la medi­er utan dem. Dels för att det ska­par möj­lig­het till annons­för­sälj­ning och där­med intäk­ter till bola­gen bakom de soci­a­la medierna.

Individen i centrum

Så vem är egent­li­gen intres­se­rad av mitt inne­håll?, kanske du frå­gar dig. Det är en nyc­kel­frå­ga. Algo­rit­mer­na slår ju myc­ket hårt mot inne­håll som inte lyc­kas enga­ge­ra gans­ka omgå­en­de. Där­för mås­te du ha indi­vi­den i cent­rum. Kom ihåg att kon­kur­ren­sen kom­mer från annat inne­håll i dina per­so­nas flö­den, från de pri­va­ta sfärerna.

Se presentationen

Vi har som van­ligt spe­lat in pre­sen­ta­tio­nen, som en tjänst till dig som inte kun­de kom­ma, och för dig som vill se och höra pre­sen­ta­tion igen. Du kan se fil­men nedan eller på Vimeo eller YouTu­be. Om du före­drar att bara lyss­na så kan du göra det på SoundCloud. Vi bekla­gar det dåli­ga lju­det, som beror på pro­blem med det till­fäl­li­ga ljud­sy­ste­met till följd av lokal­by­tet jag skrev om ovan.

https://​vimeo​.com/​1​8​7​6​6​8​204

Vill du har mer?

Så du vill höra mer. Vad roligt! Tho­mas och jag pas­sa­de på att pra­ta med Dee­ped och Sarah, och vi spe­la­de in sam­ta­let. Du hör det i avsnitt 71 av Knt­nt Radio som släpps på tors­dag. Där är dess­utom ljud­kva­li­te­ten på topp 😉 Mis­sa inte det!

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »