Sociala medier och content marketing – intervju med The Social Media Professor Niklas Myhr

”The Social Media Professor” Niklas Myhr, som är Social Media, Digital & Global Marketing Professor vid Chapman University i Kalifornien är tillbaka i Göteborg för att hålla en Kntnt-frukost och leda Content Marketing Master Class. I den intervju som Thomas och jag gör med Niklas pratar vi om att ynka 3 % av dina följare delar ditt innehåll och om vikten av att vårda dessa ömt istället för att ständigt jaga nya beundrare.

Vi diskuterar också sambandet mellan att göra bra saker och att tjäna pengar och påstår att du bygger ett kommunikationskapital när du utgår från dina kärnvärden och ditt hjärta i din kommunikation.

Att legala frågor på plattformar liksom annonsmärkning är ”hot potatoes” även i USA kan vi konstatera och så visar vår undersökning att även kommunikationsproffs har svårt att se skillnad på vad som är content marketing, renodlad reklam och sponsrad reklam/native advertising.

Lyssna nu!

Innehållet

Avsnittet är 52 minuter långt, och vi pratar om

  • måndagens Kntnt-frukost och Content Marketing Master Class
  • den stora nyfikenheten inom marknadsföring
  • Volvos nya reklamfilm Made by people.
  • omsvängningen där reklamen börjar göra behind the scenes medan sociala medier börjar se ut som reklam
  • modet men också risken med ett politiskt ställningstagande i reklamen
  • kommunikation av företagets kärnvärden
  • sambandet mellan att göra bra saker och tjäna pengar
  • hur du bygger kommunikationskapital när du utgår från hjärtat
  • att blint stirrande på pengar leder till kortsiktigt tänk
  • vikten av att anpassa sig när det behövs för att inte gå under
  • att marknadsföringens syfte inte är att skapa kunder utan att behålla dem
  • hur företag som inte är transparenta med vem de är missar en kommunikationsmöjlighet.
  • differentiering genom kommunikationen
  • hur du kombinerar content marketing med sociala medier
  • content life-cycle
  • Content Marketing Master Class – snart i Stockholm 🙂
  • highlights från kursen
  • silos mellan sociala medier och content marketing
  • olika typer av content; hygien, evergreen och episkt
  • det faktum att innehåll som inte konsumeras och sprids har noll värde.
  • att endast 3 % (!) av dina följare delar ditt innehåll.
  • att även kommunikationsproffs har svårt att se skillnad på content marketing, renodlad reklam och sponsrad reklam/native advertising
  • annonsmärkning
  • att de legala frågorna på plattformarna är en het potatis i USA
  • orimlig granskning av sociala medier-bloggare
  • att vara övertydlig i reklamen om du är mån om ditt varumärke
  • moralpanik bland äldre vad gäller annonsmärkning
  • att samma spelregler borde gälla för alla publicistplattformar
  • hur gammelmedia driver utvecklingen inom content
  • en pågående strukturomvandling i mediebranschen
  • risken att det blir för mycket innehåll och content shock
  • att du måste vara sylvass i din målgruppsanalys.
  • behovet av en twist som gör dig unik
  • problemet där företag ägnar för mycket tid att jag nya likes istället för att ta hand om de som redan gillar dem
  • mjuk konvertering
  • att hantera gilla-knappen med försiktighet

Så lyssnar du på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Understand It © Just Matthew (CC BY-ND 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Phasellus Donec Praesent sem, elit. id libero ut venenatis, libero. diam ipsum
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest