Skip to content

Sökoptimering för dig som skriver på webben

Google är internet och dikterar villkoren. Den som tror något annat gör sig själv en stor otjänst. Därför måste du tänka sökoptimering (SEO) och strukturera ditt innehåll på rätt sätt när du skriver för webben och vill placeras högt i sökresultatet. SEO-expert Christian Rudolf kan knepen och förklarar hur du "vinner klicket" i den allt hårdare konkurrensen om sökorden. Lyssna nu!

Pia Tegborg
2 augusti 2018

Google är inter­net och dik­te­rar vill­ko­ren. Den som tror något annat gör sig själv en stor otjänst. Därför mås­te du tän­ka sökop­ti­me­ring (SEO) och struk­tu­re­ra ditt inne­håll på rätt sätt när du skri­ver för web­ben och vill pla­ce­ras högt i sökre­sul­ta­tet. SEO-expert Christian Rudolf kan kne­pen och för­kla­rar hur du ”vin­ner klic­ket” i den allt hår­da­re kon­kur­ren­sen om sökor­den. Lyssna nu!

Om innehållet och varför du ska lyssna


Har du koll på dina nyc­kelord? Funderat på att bör­ja job­ba mer seri­öst med din med sökop­ti­me­ring (SEO)? Du kän­ner såklart till att bra utförd SEO ökar dina chan­ser att ham­na högt i Google sök­ning­ar och där­med få fler besö­ka­re till din webb­plats. Vilket för­hopp­nings­vis ock­så leder till fler affä­rer.

Det är skäl nog till att du mås­te för­stå Googles affärsmo­dell och, än vik­ti­ga­re, veta hur Google vill att du utfor­mar ditt inne­håll så att det blir vär­de­ful­la sök­ning­ar. Så att den som ställ­de frå­gan stan­nar kvar i Googles lös­ning. För det gil­lar Google!

Du kan abso­lut kom­ma långt med att byg­ga ett bra och läsvärt inne­håll men det finns and­ra knep att ta till i syf­te att för­bätt­ra den orga­nis­ka sök­ning­en.

Naturligtvis är inte sökop­ti­me­ring med auto­ma­tik nyc­keln till fram­gång. Som med det mesta här i värl­den lig­ger hårt slit bakom om du skall se någon effekt av ditt arbe­te. Att sökop­ti­me­ra ditt inne­håll kan vara hur tek­niskt kom­pli­ce­rat som helst och krä­va exper­tis, men det kan fak­tiskt ock­så vara rela­tivt enkelt och för­stå­e­ligt även för den med begrän­sat tek­niskt kun­nan­de.

Vissa saker är vik­ti­ga­re än and­ra att tän­ka på när du opti­me­rar söket. En ton­gi­van­de expert inom områ­det är Christian Rudolf som vi gär­na kon­tak­tar när vi har frå­gor av inte minst djup tek­nisk karak­tär. I dagens pro­gram bju­der Christian på fle­ra vär­de­ful­la och kon­kre­ta råd till dig som skri­ver för web­ben.

Detta avsnitt är ett läng­re utdrag ur Kntnt Radio avsnitt 86 från den 16 feb­ru­a­ri 2017.

Länkar

Länkar till fler intres­san­ta pod­dar och artik­lar om sökop­ti­me­ring som du hit­tar på Kntnts webb­plats

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Secret Mission © Frank Rawel (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gustav Sandberg och biträ­dan­de jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Kntnt Magasin. Detta är en and­ra. Trevlig läs­ning!

Läs artikel »

Vad är artificiell intelligens?

Funderar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Detta är något som vår krö­ni­kör Martin Modigh Karlsson ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens arti­kel.

Läs artikel »

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effektivisera arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Googles ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Detta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alexandra Jung hur du gör!

Läs artikel »

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019.

Läs artikel »

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Kntnt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Samtalet lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Thomas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hän­de?

Läs artikel »

Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen

Tänk till innan du instal­le­rar Facebooks ”gilla”-knapp och and­ra plu­gins på din webb­plats. Ansvaret vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter­na kan näm­li­gen bli din huvud­värk. Detta slår ett för­hands­av­gö­ran­de i EU-dom­sto­len fast. Läs mer i dagens arti­kel skri­ven av advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Därför är redaktörens roll så viktig

Digitala platt­for­mar har öpp­nat upp fan­tas­tis­ka möj­lig­he­ter för före­tag att dela med sig av vär­deska­pan­de inne­håll till kun­der och and­ra intres­sen­ter. Men intryc­ket kan bli spre­tigt i den digi­ta­la mil­jön. Därför är redak­tö­rens roll cen­tral i all inne­hålls­mark­nads­fö­ring. Läs dagens arti­kel skri­ven av Lars Wirtén och Jörgen Olsson.

Läs artikel »
Phasellus efficitur. quis venenatis, libero at id felis

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest