Sökoptimering för dig som skriver på webben

Google är internet och dikterar villkoren. Den som tror något annat gör sig själv en stor otjänst. Därför måste du tänka sökoptimering (SEO) och strukturera ditt innehåll på rätt sätt när du skriver för webben och vill placeras högt i sökresultatet. SEO-expert Christian Rudolf kan knepen och förklarar hur du "vinner klicket" i den allt hårdare konkurrensen om sökorden. Lyssna nu!

Pia Tegborg
2 augusti 2018

Google är inter­net och dik­te­rar vill­ko­ren. Den som tror något annat gör sig själv en stor otjänst. Därför mås­te du tän­ka sökop­ti­me­ring (SEO) och struk­tu­re­ra ditt inne­håll på rätt sätt när du skri­ver för web­ben och vill pla­ce­ras högt i sökre­sul­ta­tet. SEO-expert Christian Rudolf kan kne­pen och för­kla­rar hur du ”vin­ner klic­ket” i den allt hår­da­re kon­kur­ren­sen om sökor­den. Lyssna nu!

Om innehållet och varför du ska lyssna


Har du koll på dina nyc­kelord? Funderat på att bör­ja job­ba mer seri­öst med din med sökop­ti­me­ring (SEO)? Du kän­ner såklart till att bra utförd SEO ökar dina chan­ser att ham­na högt i Google sök­ning­ar och där­med få fler besö­ka­re till din webb­plats. Vilket för­hopp­nings­vis ock­så leder till fler affä­rer.

Det är skäl nog till att du mås­te för­stå Googles affärsmo­dell och, än vik­ti­ga­re, veta hur Google vill att du utfor­mar ditt inne­håll så att det blir vär­de­ful­la sök­ning­ar. Så att den som ställ­de frå­gan stan­nar kvar i Googles lös­ning. För det gil­lar Google!

Du kan abso­lut kom­ma långt med att byg­ga ett bra och läsvärt inne­håll men det finns and­ra knep att ta till i syf­te att för­bätt­ra den orga­nis­ka sök­ning­en.

Naturligtvis är inte sökop­ti­me­ring med auto­ma­tik nyc­keln till fram­gång. Som med det mesta här i värl­den lig­ger hårt slit bakom om du skall se någon effekt av ditt arbe­te. Att sökop­ti­me­ra ditt inne­håll kan vara hur tek­niskt kom­pli­ce­rat som helst och krä­va exper­tis, men det kan fak­tiskt ock­så vara rela­tivt enkelt och för­stå­e­ligt även för den med begrän­sat tek­niskt kun­nan­de.

Vissa saker är vik­ti­ga­re än and­ra att tän­ka på när du opti­me­rar söket. En ton­gi­van­de expert inom områ­det är Christian Rudolf som vi gär­na kon­tak­tar när vi har frå­gor av inte minst djup tek­nisk karak­tär. I dagens pro­gram bju­der Christian på fle­ra vär­de­ful­la och kon­kre­ta råd till dig som skri­ver för web­ben.

Detta avsnitt är ett läng­re utdrag ur Kntnt Radio avsnitt 86 från den 16 feb­ru­a­ri 2017.

Länkar

Länkar till fler intres­san­ta pod­dar och artik­lar om sökop­ti­me­ring som du hit­tar på Kntnts webb­plats

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Secret Mission © Frank Rawel (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »

Rätten att bli glömd i digitala miljöer

Ett år har pas­se­rat sedan GDPR träd­de i kraft. Fortfarande brot­tas många före­tag med de prak­tis­ka och de juri­dis­ka tillämp­nings­frå­gor­na. Ett pro­blem av det först­nämn­da sla­get är hur före­tag som behand­lar per­son­upp­gif­ter rade­rar des­sa i sina IT-system? Enligt data­skydds­för­ord­ning­en ska man byg­ga upp sina system så att kra­ven i lag­stift­ning­en upp­fylls – men vad inne­bär det? Och går det över­hu­vud­ta­get att rade­ra upp­gif­ter­na på ett sätt som inne­bär att de ald­rig kan åter­ska­pas?

Läs om indi­vi­dens ”rätt att bli glömd” och före­ta­gets skyl­dig­het att rade­ra per­son­upp­gif­ter i dagens krö­ni­ka skri­ven av Jeanette Jönsson, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wirtén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resul­tat! 

Läs artikel »

Kommunicera effektivare i samband med mässor

Mässorna är stor­slag­na, moder­na hub­bar för kom­mu­ni­ka­tion både digi­talt och IRL. Biljetter scan­nas och rivs, sto­ra bild­skär­mar pum­par ut sitt bud­skap. Samtal förs mel­lan poten­ti­el­la affärs­kon­tak­ter. Men tar du till­va­ra på alla kom­mu­ni­ka­tions­möj­lig­he­ter? Martin Karlsson Modigh gui­dar dig genom för­be­re­del­ser­na, vad du bör tän­ka på under mäs­san och vad du kan göra efteråt.

Läs artikel »

Nytt EU-direktiv ställer tuffare krav på marknadsföring online

EU sat­sar sto­ra resur­ser på att för­bätt­ra de juri­dis­ka spel­reg­ler­na i EUs digi­ta­la mil­jö. Inte minst vad gäl­ler den kon­su­ment­skyd­dan­de lag­stift­ning­en. Större krav på e-mark­nads­plat­ser och en utö­kad ång­er­rätt är bara någ­ra exem­pel på det­ta och sank­tio­ner­na vid över­trä­del­se kan svi­da ordent­ligt. Som mark­nads­fö­ra­re mås­te du veta vad som gäl­ler. Läs dagens arti­kel för­fat­tad av Erik Ullberg och Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

En publicist söker sin prenumerant

Har ditt före­tag en blogg? Finns ni på Facebook? Har ni ett nyhets­flö­de på hem­si­dan? Grattis, då är ni i själ­va ver­ket även pub­li­cis­ter. Och då kan det vara bra att ha koll på vad det inne­bär. Läs mer om det­ta i dagens arti­kel  sig­ne­rad Lars Wirtén.

Läs artikel »
libero. Phasellus et, justo ut pulvinar venenatis, luctus leo nunc venenatis

Missa inte nästa artikel!

Missa inte nästa artikel! Fyll i din mejladress och få ett mejl med de senaste artiklarna.

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest