Sökoptimering för dig som skriver på webben Kntnt Radio 187 med Christian Rudolf

Google är internet och dikterar villkoren. Den som tror något annat gör sig själv en stor otjänst. Därför måste du tänka sökoptimering (SEO) och strukturera ditt innehåll på rätt sätt när du skriver för webben och vill placeras högt i sökresultatet. SEO-expert Christian Rudolf kan knepen och förklarar hur du ”vinner klicket” i den allt hårdare konkurrensen om sökorden. Lyssna nu!

Om innehållet och varför du ska lyssna


Har du koll på dina nyckelord? Funderat på att börja jobba mer seriöst med din med sökoptimering (SEO)? Du känner såklart till att bra utförd SEO ökar dina chanser att hamna högt i Google sökningar och därmed få fler besökare till din webbplats. Vilket förhoppningsvis också leder till fler affärer.

Det är skäl nog till att du måste förstå Googles affärsmodell och, än viktigare, veta hur Google vill att du utformar ditt innehåll så att det blir värdefulla sökningar. Så att den som ställde frågan stannar kvar i Googles lösning. För det gillar Google!

Du kan absolut komma långt med att bygga ett bra och läsvärt innehåll men det finns andra knep att ta till i syfte att förbättra den organiska sökningen.

Naturligtvis är inte sökoptimering med automatik nyckeln till framgång. Som med det mesta här i världen ligger hårt slit bakom om du skall se någon effekt av ditt arbete. Att sökoptimera ditt innehåll kan vara hur tekniskt komplicerat som helst och kräva expertis, men det kan faktiskt också vara relativt enkelt och förståeligt även för den med begränsat tekniskt kunnande.

Vissa saker är viktigare än andra att tänka på när du optimerar söket. En tongivande expert inom området är Christian Rudolf som vi gärna kontaktar när vi har frågor av inte minst djup teknisk karaktär. I dagens program bjuder Christian på flera värdefulla och konkreta råd till dig som skriver för webben.

Detta avsnitt är ett längre utdrag ur Kntnt Radio avsnitt 86 från den 16 februari 2017.

Länkar

Länkar till fler intressanta poddar och artiklar om sökoptimering som du hittar på Kntnts webbplats

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Secret Mission © Frank Rawel (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

libero Lorem luctus Donec ipsum Aenean

Pin It on Pinterest