Exempel på content marketing: SOS Barnbyars egen tidning bilaga till Metro
SOS Barnbyars bilaga i Metro är exempel på advertorial.

SOS Barnbyar – exempel på redaktionell marknadskommunikation

Metro av idag (15 maj 2013) innehöll en tidning i tidningen. Det var SOS Barnbyar som bifogade Världens största familj – ett bra exempel på redaktionell marknadskommunikation.

Advertorials är en form av redaktionell marknadskommunikation

SOS Barnbyars bilaga i Metro var ett bra exempel på redaktionell marknadskommunikation. Tidningen innehåller flera redaktionella artiklar som är av allmänt intresse för målgruppen. Inget påträngande budskap – bara intresseväckande artiklar, bland andra ett reportage om övergivna spädbarn på ett sjukhus i Kosovo och en intervju med en barnbymamma. Tidningen är komplett med faktarutor, ledare, ”fem på stan” och vanliga annonser. Allt proffsigt paketerat som en riktig nyhetstidning.

Just denna kanal för redaktionell marknadskommunikation kallas redaktionell annons eller advertorials – marknadskommunikation skrivet av journalister och paketerat som artikel eller redaktionell produkt. När advertorials används i tidningars online-utgåva kallas det native advertising. The Guardian skrev i april en intressant artikel om detta.

Advertorials är inte nytt – men omdiskuterat

Advertorials är inte nytt. Ordet i sig är känt sedan 1946 – men fenomenet har säkert funnits långt före det. Ett tidigt exempel på en redaktionell annons återfanns i New York Times den 15 november 1949. Annonsen, som är utformad som en artikel med rubriken ”Last Days of F.D.R.”, gjorde reklam för decembernumret av magasinet McCall’s.

Advertorials är en form av textreklam. Textreklam i allmänhet är ifrågasatt. Det framgår inte minst av Wikipedias beskrivning av termen. Ett exempel på nylig kritik i frågan kommer från Svenska Jornalistförbundet som i Resumé sågade Aftonbladets native advertising format.

Bättre med content marketing i egna kanaler

Advertorials och native advertising är alltså kanaler för marknadskommunikation. Rätt använt, som SOS Barnbyar har gjort, tror jag det är utmärkta kanaler. Men det ligger i sakens natur att marknadskommunikation genom dessa kanaler blir kampanjer. Det finns undantag. Ett exempel är Västtrafiks Pling som finns i varje nummer av Metro.

Jag anser att redaktionell marknadskommunikation måste bedrivas långsiktigt och systematiskt. Då blir det för de allra flesta syften för dyrt att köpa plats i tidningars online- och pappersutgåvor. Därför måste en organisation eller ett företag satsa på content marketing – redaktionell marknadskommunikation i egna kanaler.

Jag vill i sammanhanget passa på och nämna Resumés artikel från igår: Content marketing på stark frammarsch. Läser man den, eller för den delen tar del av Swedish Content Agencies webbplats, så får man intrycket att kund- och medlemstidningar är den allena saliggörande kanalen. Så är det naturligtvis inte. En välskriven blogg, en egen YouTube-kanal eller varför inte en Facebook-sida, är både billigare och effektivare kanaler. Egen tidning är ett utmärkt komplement till dessa kanaler.

Men tveka för all del inte att anlita Swedish Contents medlemmar för att producera åtminstone en del av innehållet. Content marketing handlar ju till syvende och sist om högkvalitativt innehåll av allmänt intresse för målgruppen – precis sådant som innehållsleverantörer är bra på.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

ut ipsum dolor. luctus eget non venenatis, pulvinar odio justo Sed efficitur.
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest