Spel i marknadsföring – intervju med Joakim Eklund

Gamification, eller ”spelifiering”, är stekhett. Sedan begreppet myntades 2008 har användningen av spelbaserad mekanik, estetik och speltänkande i marknadsföringen tagit rejäl fart för att idag ha ett marknadsvärde på ca 11 miljarder USD. Thomas och jag har talat med Joakim Eklund, senior storyteller på den prisbelönta gamification-byrån Hello There.

Serious games

En vanlig missuppfattning är att gamification bara handlar om att ha roligt. Så är det inte även om underhållningsvärdet är en viktig beståndsdel. Framförallt handlar det om att utnyttja mekanismerna i spelet för att skapa engagemang, ändra beteenden, motivera till handling eller lösa problem. Och om att låta spelet ladda ditt varumärket med den känsla du vill kommunicera.

Så fungerar processen

Att ta fram ett spel är ofta både dyrt och komplicerat. Men det behöver faktiskt inte vara så avancerat. Ett exempel på det är kortspelet Drupal the Card Game. Där spelarna lär sig utveckla moduler och bygga sajter i syfte att sprida kunskapen om publiceringsverktyget Drupal.

Lyssna på Joakim i dagens avsnitt av Kntnt Radio så får du veta mer om hur det går till när ett spel blir till.

Och vill du ta del av de exempel som Joakim nämner i podden skall du titta på filmen från frukostföreläsningen som vi publicerar i veckan som kommer.

Bonus

När du har lyssnat på podden och undrar vad Matrix är…

Så lyssnar du på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Epic Movie © soundbay (CC BY-NC 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Donec felis consequat. ut mi, commodo Nullam tempus
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest