Storyn – en självklar del av din content marketing Kntnt Radio 190 med Per Torberger

Alla människor älskar historier! Det är bara en av många anledningar att använda storytelling när du kommunicerar. Många fler goda skäl får du i detta fullspäckade samtal med Per Torberger, kommunikationskonsult och skribent med content marketing som specialitet. Lyssna nu!

Om innehållet och varför du ska lyssna

Det var en gång…

Att förmedla historier är knappast något ny företeelse. Människan har sedan urminnes tider utövat denna konstform. Vår vän och ordets mästare Lars Falk, ger i krönikan Storytelling – några ord om vikten att berätta en målande beskrivning av berättarkonsten.

Hantverket består av världens tre viktigaste verktyg: ordet, bilden och formen (även den musikaliska). När nyckeln passar talar vi om den talang som återfinns i toppen på hantverksträdet, bland dess finaste grenar: artisteriet.

Storytellingens konst är därför, som all kommunikation oavsett vi hackar märken i sten eller parar ettor med nollor i digitala system, inte en art utan två:

Konsten att hitta det som är värt att berätta. Och konsten att förmedla det funna.

Att storytelling sedan länge är populärt inom kommunikation och marknadsföring är inte konstigt då det är en väl beprövad metod för att nå fram till en målgrupp. I content marketing är det närmast en självklarhet.

I dagens samtal pratar vi med ännu en ordkonstnär: Per Torberger. Per är en mycket erfaren skribent och en sann pionjär inom content marketing. Vi pratar om kopplingen mellan storytelling och content marketing, story snippets och vad ”content” faktiskt är. För att bara nämna en bråkdel av de saker vi tar upp. Att inspelningen har snart två och ett halvt år på nacken spelar ingen roll. Det är lika intressant idag. Samtalet är ungefär en timme långt men väl värt att lyssna på – från början till slut. Gör det!

Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 54 från den 9 mars 2016.

Länkar

Länkar till diverse saker som nämns i podden

Länkar till mer innehåll om storytelling som du hittar på Kntnts webbplats

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Burnin Down the House © Saint Anyway (CC BY 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

elit. suscipit Praesent sem, consequat. ante. accumsan facilisis velit,

Pin It on Pinterest