Studie: Högpresterare använder personalisering och ”message timing” Kntnt Radio 194 med content-spanarna

En global studie av 1700 större företag inom både B2C- och B2B-branscher visar att de företag som hör till de 20% som presterar bäst räknat både vad gäller omsättning och marknadstillväxt särskiljer sig i tre avseenden:

  • de styr sitt eget digitala öde
  • de fattar beslut baserade på ständiga experiment
  • de tar snabba beslut.

Vad ser då dessa top 20% som det enskilt största område där de kommer att investera de nästkommande tre åren? Framförallt handlar det om att få en bättre förståelse för kunden och ett träffsäkrare urval. Men, visar det sig, detta räcker inte. De högpresterande anpassar sin kommunikation både till vem kunden är (”personalization”) och till var den är på köpresan (”message timing”). Om detta handlar dagens avsnitt av content-spanarna med mig (Pia Tegborg), Thomas Barregren och Malin Sjöman från Hägvall & Sjöman.

Ett sätt för B2B-företag – som ofta inte har så stor volym av kunddata som ett B2C-företag – att göra detta är att använda sitt innehåll för att profilera enstaka besökare. Efter samtalet med content-spanarna pratar jag och Thomas om hur du gör så lyssna till slutet av programmet.

Vill du sedan veta mer om hur personalisering och ”message timing” fungerar och hur vi kan hjälpa dig med detta är du välkommen att kontakta oss.

Länkar

Här hittar du länkar till mycket av det som vi pratar om i dagens samtal samt till ytterligare förkovran.

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Just a Stranger © MCKOOL (CC BY-ND 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

dolor. luctus dapibus Curabitur mi, odio leo pulvinar elementum ut Phasellus Nullam

Pin It on Pinterest