Skip to content

Studie: Högpresterare använder personalisering och ”message timing”

Content-spanarna pratar om en global studie av 1 700 B2B- och B2C-företag som visar att de högpresterande anpassar sitt innehåll både till vem kunden är ("personalization") och till var den är på köpresan ("message timing"). Efter content-spanarna får du tips på hur du kan åstadkomma samma sak. Lyssna nu!

Pia Tegborg
20 september 2018

En glo­bal stu­die av 1700 stör­re före­tag inom både B2C- och B2B-bran­scher visar att de före­tag som hör till de 20% som pre­ste­rar bäst räk­nat både vad gäl­ler omsätt­ning och mark­nads­till­växt sär­skil­jer sig i tre avse­en­den:

  • de styr sitt eget digi­ta­la öde
  • de fat­tar beslut base­ra­de på stän­di­ga expe­ri­ment
  • de tar snab­ba beslut.

Vad ser då des­sa top 20% som det enskilt störs­ta områ­de där de kom­mer att inve­ste­ra de näst­kom­man­de tre åren? Framförallt hand­lar det om att få en bätt­re för­stå­el­se för kun­den och ett träff­säk­ra­re urval. Men, visar det sig, det­ta räc­ker inte. De hög­pre­ste­ran­de anpas­sar sin kom­mu­ni­ka­tion både till vem kun­den är (”per­so­na­li­za­tion”) och till var den är på köpre­san (”mes­sage timing”). Om det­ta hand­lar dagens avsnitt av con­tent-spa­nar­na med mig (Pia Tegborg), Thomas Barregren och Malin Sjöman från Hägvall & Sjöman.

Ett sätt för B2B-före­tag – som ofta inte har så stor volym av kund­da­ta som ett B2C-före­tag – att göra det­ta är att använ­da sitt inne­håll för att pro­fi­le­ra ensta­ka besö­ka­re. Efter sam­ta­let med con­tent-spa­nar­na pra­tar jag och Thomas om hur du gör så lyss­na till slu­tet av pro­gram­met.

Vill du sedan veta mer om hur per­so­na­li­se­ring och ”mes­sage timing” fun­ge­rar och hur vi kan hjäl­pa dig med det­ta är du väl­kom­men att kon­tak­ta oss.

Länkar

Här hit­tar du län­kar till myc­ket av det som vi pra­tar om i dagens sam­tal samt till ytter­li­ga­re för­kov­ran.

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Just a Stranger © MCKOOL (CC BY-ND 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effektivisera arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av dina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Googles ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Detta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alexandra Jung hur du gör!

Läs artikel »

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019.

Läs artikel »

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Kntnt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Samtalet lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Thomas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hän­de?

Läs artikel »

Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen

Tänk till innan du instal­le­rar Facebooks ”gilla”-knapp och and­ra plu­gins på din webb­plats. Ansvaret vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter­na kan näm­li­gen bli din huvud­värk. Detta slår ett för­hands­av­gö­ran­de i EU-dom­sto­len fast. Läs mer i dagens arti­kel skri­ven av advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Därför är redaktörens roll så viktig

Digitala platt­for­mar har öpp­nat upp fan­tas­tis­ka möj­lig­he­ter för före­tag att dela med sig av vär­deska­pan­de inne­håll till kun­der och and­ra intres­sen­ter. Men intryc­ket kan bli spre­tigt i den digi­ta­la mil­jön. Därför är redak­tö­rens roll cen­tral i all inne­hålls­mark­nads­fö­ring. Läs dagens arti­kel skri­ven av Lars Wirtén och Jörgen Olsson.

Läs artikel »

Utveckla din story med rätt design

Har du en inre bild av hur din arti­kel skul­le se ut när den kom­mer i tryck? Med design kan du utveck­la din sto­ry och ska­pa ett nytt per­spek­tiv. Bilder, färg och form kan bli verk­tyg även i din kre­a­ti­va verk­tygs­lå­da.

Läs artikel »

Om jag var i Almedalen …

Att Almedalen blir allt vik­ti­ga­re för kom­mu­nik­tions­bran­schen är de fles­ta över­ens om. Men i en djung­el av pro­gram­punk­ter kan det vara svårt att sål­la agnar­na från vetet. Här kom­mer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grov­job­bet och lis­tar sina bäs­ta tips i dagens krö­ni­ka. För dig som ska dit och för dig som tar del av pro­gram­met i efter­hand.

Läs artikel »

Detta gäller vid marknadsföring av din arbetsgivare på sociala medier

Publicerar du inlägg om din arbets­gi­vares verk­sam­het i soci­a­la medi­er? Då kan du behö­va vara för­sik­tig så att du inte fälls för vil­se­le­dan­de mark­nads­fö­ring. Ta reda på vad som gäl­ler genom att läsa den­na arti­kel skri­ven av Tobias Bratt, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Praesent id risus elit. leo. vel,

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest