Sudda ut gränsen mellan fiktion och verklighet – transmedial storytelling

Tidigt på årets första vårdag samlades vi i studion på Visual Arena för att med hjälp av Emmybelönade producenten Daniel Lägersten få lära oss om transmedial storytelling. Med andra ord hur vi genom att sudda ut gränserna mellan fiktion och verklighet kan väcka intresse och bygga relationer som engagerar våra kunders lojalitet. Med sin erfarenhet från banbrytande produktioner är han rätt person att berätta om hur detta går till i praktiken.

Kombinationen av medier stärker berättelsens kraft

Daniel Lägersten från Baluba hade publiken i sin hand under nära en timme då föreläsningen pågick. Du skulle hört en knappnål falla. Ja, om inte upplevelserna och ljudet från filmerna på den stora skärmen hade fångat dig förstås. Med ett leende på läpparna ledde Daniel oss genom flera av hans stora produktioner som Sanningen om Marika och The Spiral där kombinationen av fiktion, som upplevdes av publiken som verkliga händelser, varvades med inslag av spel. Mixen har engagerat tusentals människor både i Sverige och utomlands.

Berättelserna i såväl Sanningen om Marika som The Spiral kopplade Daniel och hans team ihop med hjälp av multiplattformsberättande det vill säga att kommunicera genom många olika plattformar på internet, tv och annan media. Se hur de gick till väga i den filmade föreläsningen lite längre ner på sidan. Men först ska vi lyssna på vad Daniel har att säga om det som fascinerar människor så till den grad att de vill engagera sig. Något som är eftertraktat av såväl produktionsbolag som marknadsförare oavsett vad för vara eller tjänst som erbjuds.

Sudda ut gränsen mellan fiktion och verklighet

För att lyckas nå ut med sin berättelse på riktigt tror Daniel mer på att vara innovativ och tänka visionärt än på att förbereda sig. Det gäller att fokusera på sina önskade mål istället för att tänka på sina begränsningar och vad för resurser som finns eller inte finns. Nästa steg är att komma ihåg hur viktigt det är att faktiskt beröra människor på djupet så att mottagarna upplever en tillfredsställelse och känner genuint intresse. Daniel menar att genom att bygga berättelsen på en händelse som faktiskt skulle kunna hända publiken i sin vardag så väcker vi människors allra innersta känslor. Vilket i sin tur aktiverar människor att agera för det som de anser är rätt. Visst låter det självklart? Se gärna filmen där Johanna Lundberg intervjuar Daniel om sina bästa råd för marknadsförare som vill väcka engagemang. 

Se intervjun med Daniel Lägersten

Känslor skapar upplevelser

Så vad gör vi för att skapa en upplevelse? Daniel menar att vi utöver den kunskap om kommunikation som varje marknadsförare har behöver vi även rikta fokus mot de skillnader som vi skapar när vi använder ljud och bild. Med hjälp av transmedialt berättande med ljud och bild på flera plattformar kan marknadsförare skapa en berättelse som intresserar och i längden engagerar kunderna. När engagemanget är väckt och leder till aktiva handlingar känner kunderna tillfredsställelse. De känner sig nöjda helt enkelt. Daniel poängterar att även om du kan köpa dig förbi bruset med en massiv marknadskommunikation är det svårt att få kunder som är lojala och kommer tillbaks. Där kan det transmediala berättandet göra stor skillnad i möjligheten att bjuda in kunderna till att medverka i att bygga berättelsen själva.

I relationer kan lojaliteten spira

Daniel gav ledtrådar för publikens alla marknadsförare att plocka upp för att ta med tillbaks till de utmaningar som vardagen erbjuder i att nå sin målgrupp med relevant intresseväckande innehåll.

En sådan ledtråd är att att känna sina kunder för att ge dem chansen att engagera sig som ambassadörer för sitt budskap. Därför är det konstruktivt att i första hand fokusera på det som kunderna är intresserade av. När intresset är väckt delar ambassadörerna vidare i sina nätverk de har som person och även i det nätverk som företaget är med i. Se flera konkreta exempel på det starka engagemang som kan skapas med transmedial storytelling från Daniels produktioner i föreläsningen, så varsågod.

Se hela föreläsningen om transmedial storytelling

Kntnt 6: Sudda ut gränsen mellan fiktion och verklighet -Transmedial kommunikation med Daniel Lägersten from Kntnt on Vimeo.

Eftertanke

Styrkan att påverka och skapa rörelser hos många människor genom att kombinera intresseväckande ämnen med smarta val av kommunikationsvägar är några av de tankar som stannar kvar hos mig efter Daniels föreläsning. Andra tankar är frågor om vem publiken ska kunna lita på när de tar till sig berättelser via media. Jag tänker att det säkert är fler än jag som behöver träna på källkritik, ett område som är lätt att glömma bort i hettan när nyheterna flödar i digitala kanaler. Tycker du att något är rätt eller fel att göra som mediaproducent när det gäller att väcka starka känslor hos sina medmänniskor?Kommentera gärna i fälten här nedan.

Om du uppskattar bloggen så dela gärna vidare till dina nätverk.

Foto ©Ferruccio Zanone (CC-BY-SA-2.0)

Maria Gustafsson

Författare: Maria Gustafsson

Maria Gustafsson är en riksbekant profil inom digital kommunikation. I sociala medier känner vi henne som mikumaria. Hon har startat WebCoast och GeekWalk. Driver Social Media Club och Geek Girl Meetup i Göteborg. Bloggade på Lilla Gumman – Sveriges största blogg om teknikupplevelser. Fick Västsvenska handelskammarens utmärkelse Gränslöst västsvensk 2012, bubblar på GPs maktlista 2013 och hittas på plats 61 på GT dito. Anlitad som talare vid Webbdagarna Stockholm 2013 och många andra event. Och anlitad ännu oftare som konsult, coach och moderator. Läs mer om Maria!

Läs mer av Maria Gustafsson

Donec ut vulputate, libero. elementum ultricies et,
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest