Svenskarna och sociala medier 2016

Förra veckans snökaos i Stockholm ställde till det rejält. Trots tappra försök var det stört omöjligt att ta sig till Göteborg och våra två talare till Kntnt frukost blev kvar i Stockholm. Sofia Gustafsson på Cision var en av dem. Som ett litet plåster på såret bjuder hon på sina insikter i dagens bloggpost. Videoinspelningen med morgonens huvudtalare, Christopher Engman på Vendemor, blev av samma orsak inte av men han har lovat att komma tillbaka i februari (om det inte snöar i Stockholm). 😉

Rykande färsk rapport om vårt beteende

Hur har beteendet på sociala medier förändrats under 2016? Vilka plattformar är det som trendar och vilka börjar falla? I samband med ett seminarium hos oss på Cision i mitten av oktober, släppte Internetstiftelsen årets rapport om hur svenskarna använder sociala medier 2016. Rapporten är en del av den stora rapporten Svenskarna och internet 2016 som släpptes i förra veckan.

Användningen av sociala medier fortsätter att öka

Vår användning av sociala medier fortsätter att öka, och vi lägger nu i snitt 1 timme per dag eller 7 timmar per vecka på detta. Vi kan också konstatera att kvinnor spenderar mer tid på sociala medier än män.

Särskilt bland unga kvinnor i åldern 16-25 år ser vi en tydlig ökning av användandet. Denna grupp besöker sociala medier 12 timmar i veckan.

En klart bidragande faktor till den generella ökningen är mobilen, där mer än hälften av oss dagligen använder sociala medier i mobilen. Bland annat som ett naturligt tidsfördriv vid exempelvis pendling till jobbet men också under diverse andra väntetider.

Facebook fortsätter att dominera

Facebook, som dominerat inom branschen fortsätter att öka i alla åldrar över 16 år, och mer än 52% använder idag Facebook dagligen. De som använder Facebook allra mest är i åldersgruppen 16-35 år.

En fråga som ställdes i undersökningen var hur viktig Facebook är som källa för
allmän information och lokala nyheter. I gruppen 16-25 år svarar man att Facebook är en viktigare källa än traditionella medier.

Bland de unga under 16 år minskar däremot användandet av Facebook. Tittar vi till exempel på högstadieungdomar så har den dagliga användningen halverats från 74% till 35% på tre år. Samma trend ser man hos barn på mellanstadiet. Frågan är om detta
är ett beteende de tar med sig upp i åldrarna eller om de kommer att öka användandet av Facebook när de blir äldre?

Instagram för de unga

För många unga är det istället plattformen Instagram som gäller. Instagram fortsätter att öka och ligger nu på 44%, där 26% använder Instagram dagligen. Största användargruppen är 12-15 åringar.

Snapchat växer

Förutom Instagram så är Snapchat det självklara valet för den yngre målgruppen. Hos användare yngre än 25 år är det minst 75% som använder Snapchat. Siffrorna bland flickor på gymnasiet har den högsta användarsiffran i årets undersökning där hela 92 av 100 gymnasietjejer använder Snapchat dagligen.

Reddit lockar män

Tittar man på de yngre männen under 25 år så är det ett relativt nytt socialt medie som dominerar, Reddit. 51% av alla pojkar på gymnasiet använder Reddit någon gång och 17% gör det dagligen. Sett till alla användare är det stor skillnad mellan könen där det främst är män som spenderar tid på Reddit.

Twitter minskar i antalet användare 2016

Twitter är det enda sociala mediet som backar och det är första gången vi noterar en minskning av användandet i ett nätverk. Svenskarnas användande av Twitter har minskat med 4% på ett år. Av de som använder Twitter
är det hälften som bara läser vad andra skriver.

Sofia Gustafsson

Författare: Sofia Gustafsson

Sofia Gustafsson är försäljningschef på Cision Sverige AB och har lång erfarenhet av försäljning och kommunikationsbranschen. Sofia har genom sitt arbete med kundanpassade lösningar stor kunskap inom områden som till exempel företagskommunikation, investor relations, pr, omvärldsbevakning och sociala medier.

Läs mer av Sofia Gustafsson

id Praesent ut quis, Aenean felis mattis id Lorem
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest