Ta fram en rapport – få massor med bra innehåll på köpet Kntnt Radio 149 med Åsa Lundborg och Malin Sjöman

E-handel är en självklarhet idag – för b2c-företag. Men hur är det med b2b-företag? Det ville Åsa Lundborg Ling ta reda på. Hon är marknadschef på Litium, som säljer en e-handelsplattform till både b2c- och b2b-företag.

Åsa upptäckte att det inte finns några tillgängliga studier relevanta för den svenska marknaden. Så därför bestämde hon sig för att ta reda på svaret själv. Men hon bestämde sig också för att dela resultatet, för att på så sätt positionera Litium som tankeledare inom området.

Så kom det sig att Litium vände sig till B2B-byrån Hägvall & Sjöman för hjälp med både att ta fram rapporten och att sprida den. Resultatet blev makalöst. Både det som presenteras i rapporten och effekten av att ta fram och sprida den.

I avsnitt 149 av Kntnt Radio hör du Åsa Lundborg Ling från Litium och Malin Sjöman från Hägvall & Sjöman berätta hur de tänkte och vad de gjorde före, under och efter att rapporten togs fram. De delar frikostigt med sig av sina erfarenheter, och ger dig massor med goda råd om du själv skulle vilja prova på. Lyssna nu!

Glimtar ur rapporten

Hur använder b2b-företag e-handel idag? frågade sig Åsa Lundborg Ling, marknadschef på Litium. Hon bestämde sig för att ta reda på det. Resultatet blev rapporten Svensk B2B-handel 2016, som bland annat visar att 57 procent av b2b-företagen redan är i full gång med e-handel, och 52 procent av de som ännu inte är igång planerar börja inom tre år.

Lyssna på podden för fler spännande siffror.

Rapport som medel att bli tankeledare

Minst lika viktigt som att få svaren var det också för Åsa Lundborg Ling att sprida rapporten. Hon såg möjligheten för Litium att ta en position som tankeledare inom området. Därför skapade Litium en egen sajt för rapporten, drev trafik till sajten med native advertising, åkte på roadshow och medverkade på konferenser och poddar (inklusive detta avsnitt av Kntnt Radio).

I podden hör du fler exempel på aktiviteter som Litium gjorde med hjälp av byrån Hägvall & Sjöman.

Tälja innehåll med smörkniv

Rapporten i sig var ett smart drag. Men smartast är sättet som Litium har använt rapporten för att få ut massor av relevant och värdefullt innehåll både före, under och efter att rapporten togs fram. Det är ett exempel på ett arbetssätt som vi starkt rekommenderar.

Arbetssättet utgår från en innehållshierarki som ser ut som en pyramid. Överst finns ett rejält genomarbetat och långt innehåll. Det kan till exempel vara en ebok, en kurs eller en rapport som i Litiums fall. Baserat på detta innehåll skapas sedan flera tiotals längre artiklar, videofilmer, delrapporter och liknande. De i sin tur kan brytas ned i kortare blogginlägg, gästbloggsinlägg och liknande. Och de kan till sist brytas ned i ”snackable content” som sprids i sociala medier och så vidare.

Sist i dagens podd hör du Thomas berätta lite mer om detta arbetssätt.

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: I’ll Be The One © Max Rozkrut, Andrew Lutyi (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

961b9d5843e4d5dc05d92621689d886fr
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest