Ta fram en rapport – få massor med bra innehåll på köpet

Hör Åsa Lundborg Ling – marknadschef på B2B-företaget Litium – berätta hur de fick massor av relevant och värdefullt innehåll genom att ta fram en egen rapport. Åsa avslöjar hur de jobbade före, under och efter studien. Du får också massor av goda råd om du vill göra samma sak själv. Medverkar gör också Malin Sjöman från byrån Hägvall & Sjöman som hjälpte Litium med rapporten. Lyssna nu!

Pia Tegborg
29 september 2017

E‑handel är en själv­klar­het idag – för b2c-före­tag. Men hur är det med b2b-före­tag? Det vil­le Åsa Lund­borg Ling ta reda på. Hon är mark­nads­chef på Liti­um, som säl­jer en e‑handelsplattform till både b2c- och b2b-företag.

Åsa upp­täck­te att det inte finns någ­ra till­gäng­li­ga stu­di­er rele­van­ta för den svens­ka mark­na­den. Så där­för bestäm­de hon sig för att ta reda på sva­ret själv. Men hon bestäm­de sig ock­så för att dela resul­ta­tet, för att på så sätt posi­tio­ne­ra Liti­um som tan­ke­le­da­re inom området.

Så kom det sig att Liti­um vän­de sig till B2B-byrån Häg­vall & Sjö­man för hjälp med både att ta fram rap­por­ten och att spri­da den. Resul­ta­tet blev maka­löst. Både det som pre­sen­te­ras i rap­por­ten och effek­ten av att ta fram och spri­da den.

I avsnitt 149 av Knt­nt Radio hör du Åsa Lund­borg Ling från Liti­um och Malin Sjö­man från Häg­vall & Sjö­man berät­ta hur de tänk­te och vad de gjor­de före, under och efter att rap­por­ten togs fram. De delar fri­kos­tigt med sig av sina erfa­ren­he­ter, och ger dig mas­sor med goda råd om du själv skul­le vil­ja pro­va på. Lyss­na nu!

Glimtar ur rapporten

Hur använ­der b2b-före­tag e‑handel idag? frå­ga­de sig Åsa Lund­borg Ling, mark­nads­chef på Liti­um. Hon bestäm­de sig för att ta reda på det. Resul­ta­tet blev rap­por­ten Svensk B2B-han­del 2016, som bland annat visar att 57 pro­cent av b2b-före­ta­gen redan är i full gång med e‑handel, och 52 pro­cent av de som ännu inte är igång pla­ne­rar bör­ja inom tre år.

Lyss­na på pod­den för fler spän­nan­de siffror.

Rapport som medel att bli tankeledare

Minst lika vik­tigt som att få sva­ren var det ock­så för Åsa Lund­borg Ling att spri­da rap­por­ten. Hon såg möj­lig­he­ten för Liti­um att ta en posi­tion som tan­ke­le­da­re inom områ­det. Där­för ska­pa­de Liti­um en egen sajt för rap­por­ten, drev tra­fik till saj­ten med nati­ve adver­ti­sing, åkte på roadshow och med­ver­ka­de på kon­fe­ren­ser och pod­dar (inklu­si­ve det­ta avsnitt av Knt­nt Radio).

I pod­den hör du fler exem­pel på akti­vi­te­ter som Liti­um gjor­de med hjälp av byrån Häg­vall & Sjöman.

Tälja innehåll med smörkniv

Rap­por­ten i sig var ett smart drag. Men smar­tast är sät­tet som Liti­um har använt rap­por­ten för att få ut mas­sor av rele­vant och vär­de­fullt inne­håll både före, under och efter att rap­por­ten togs fram. Det är ett exem­pel på ett arbets­sätt som vi starkt rekommenderar.

Arbets­sät­tet utgår från en inne­hålls­hi­e­rar­ki som ser ut som en pyra­mid. Överst finns ett rejält genom­ar­be­tat och långt inne­håll. Det kan till exem­pel vara en ebok, en kurs eller en rap­port som i Liti­ums fall. Base­rat på det­ta inne­håll ska­pas sedan fle­ra tio­tals läng­re artik­lar, vide­o­fil­mer, del­rap­por­ter och lik­nan­de. De i sin tur kan bry­tas ned i kor­ta­re blog­gin­lägg, gäst­bloggsin­lägg och lik­nan­de. Och de kan till sist bry­tas ned i ”snac­kab­le con­tent” som sprids i soci­a­la medi­er och så vidare.

Sist i dagens podd hör du Tho­mas berät­ta lite mer om det­ta arbetssätt.

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: I’ll Be The One © Max Rozkrut, Andrew Lutyi (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »