On the Road Manuscript, #3 © Thomas Hawk (CC BY-NC 2.0)

Tänk som en redaktör Bättre webbtexter, del 2

Det är få förunnat att kunna färdigställa en bra och felfri text i ett svep. Vanligare är att stor möda behöver läggas på redigeringsarbetet. I dagens artikel får du tips och råd om hur du redigerar din webbtext.

Detta är del två i Martin Modigh Karlssons skrivskola om hur du skriver bättre texter för webben.

Copyn är bara början

Ingen skriver en bra text i ett enda flöde, från början till slut. Om första delen av den här skolan handlade om skrivandet så handlar den här artikeln om att redigera. Arbetet med texten är nämligen inte slut bara för att copyn är klar.

Detta är den andra artikeln av tre i en serie där jag ger jag tips och råd kring hur du skriver och redigerar bättre texter för webben. Istället för att berätta hur du ska göra, ger jag dig förslag på hur du kan göra bättre.

Lätta upp och strukturera

Vare sig du skriver en lång eller kort text tjänar den på att struktureras både till innehåll och form. Om din text ska informera eller ge insikter är det troligt att läsaren ögnar igenom den i jakt på något särskilt eller för att helt enkelt avgöra om den är läsvärd. Det är ett mindre vanligt fenomen när det gäller till exempel prosa.

Använd gärna grafiska och typografiska element som indrag, citat eller utdrag

Underlätta därför för läsaren att hitta och läsa det som är intressant för just den. Skriv en introduktion och sammanfatta de viktigaste insikterna tidigt. Använd rubriker för att dela av och hjälpa till att förstå textens struktur. Använd gärna grafiska och typografiska element som indrag, citat eller utdrag ur din text (se ovan) och blanda upp texten med annan media än text om det är möjligt och kan öka förståelsen.

Erbjud fördjupning

Erbjud vidare läsning och fördjupning med både interna och externa länkar. Det är inte bara hedervärt att ange källor – det ökar också din trovärdighet och underlättar för läsaren att forma sin åsikt och lära av dig.

Håll dig till saken, är ett vanligt råd. Jag vill säga att det beror på. Om du tror att din läsare är mottaglig, var inte rädd för att göra potentiellt intressanta utvik.

”Ingen skriver en bra text i ett enda flöde” skrev jag här ovan. Några undantag finns det förstås. Bilden som illustrerar den här bloggposten föreställer ”the original scroll” – den långa rulle varpå en Benzedrineångande Keraouc 1957 skrev klassikern On the Road under några veckor på resande fot i USA.

Benzedrine blev för övrigt receptbelagt i USA 1959, och beatförfattare är därför inte lika vanliga längre.

TL;DR

TL;DR = Too Long, Didn’t Read

Förkortningen har gått från tafatt ursäkt eller snorkig kommentar av texter som upplevs för långa till en markering för sammanfattning, särskilt riktat till läsare med kort tålamod.

Få besökaren att stanna på sidan längre genom att erbjuda dem korta sammanfattade texter eller insikter. Du kan göra det inledningsvis i ingressen eller redan i länkningen från tidigare sida och i anslutning till särskilt viktiga passager.

Om du skriver långt, överväg att erbjuda navigation internt i texten genom att namnge rubriker eller andra viktiga element och länka till dem. Det gör att läsare också kan hänvisa andra till det stället i texten istället för längst upp på sidan. Är du inte van vid HTML så kommer här en kort förklaring (du kan hoppa över den genom att klicka här).

Du kan länka både internt och extern till allt som har ett id. Om du vill sätta ett id på exempelvis en rubrik ser det ut så här:

<h2 id="CTA">Call to actions – inte bara i sälj</h2>

Sedan länkar du till den rubriken

<a href="#CTA">hoppa över den genom att klicka här</a>

Om du inte är van att editera HTML (eller inte får för din redaktör för den delen) och använder ett CMS, exempelvis Wordpress, Joomla, Hubspot eller Episerver, kan du oftast ändå hitta saker att länka till. Sidans element (bilder, stycken, formulär osv.) får ofta egna id:n ändå.

Call to actions – inte bara i sälj

Call to action – CTA. Begreppet är hämtat från marknadsföringen, men är direkt tillämpbart på så mycket annat. Om vi utgår från att din text engagerar läsare, erbjud dem då ett nästa steg.

Ponera att du skriver för en förening eller internt på en arbetsplats, eller ett engagerande debattinlägg för den delen.

TV-eken 2011
TV-eken © Holger Ellgaard (CC BY-SA 3.0)

Spolier: TV-eken räddades inte

Om du först engagerar läsaren och sedan säger ”hej och tack” så lämnas denna ”hängande”. Det är här du bör erbjuda en vidare väg. Vad vill eller väntar du dig att läsaren ska göra? Om du vill starta en debatt – berätta hur läsaren kan delta. Om du vill uppmana till handling – ge konkreta förslag!

TV-eken räddades inte med likes eller ilskna kommentarer. Ett vaktschema så att engagerade kunde hindra arboristerna hade kanske gjort det. Eller att de ilskna insändarna också erbjöd en lista över ansvariga politiker att kontakta.

Min CTA: Nästa gång kommer jag skriva om vanliga misstag, lite mer på detaljnivå. Vill du diskutera den här artikeln med mig, kommentera nedan. Kom gärna med förslag! Och kom ihåg att prenumerera på KNTNTs nyhetsbrev så att du får veta direkt i din mailkorg när nästa del av skolan kommer.

Martin Modigh Karlsson

Författare: Martin Modigh Karlsson

Martin Modigh Karlsson driver kommunikations­byrån Bridget i Göteborg. Tillsammans med sina pigga kollegor hjälper han lokala och internationella bolag med webb och content marketing. Martin har en bakgrund inom både kommunikation och utbildning och arbetar dagligen med kunder inom allt från bygg till life science och mjukvaru­utveckling.

Läs mer av Martin Modigh Karlsson

Donec libero felis facilisis adipiscing dolor venenatis nunc Praesent ipsum ut commodo
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest