Tips på böcker och poddar för sommaren

I säsongens sista avsnitt av Kntnt Radio tipsar Thomas och jag dig som lyssnar om böcker och podcast att upptäcka i sommar. Några gillar vi redan och andra verkar lovande. Lyssna för inspiration!

Pia Tegborg
2 juli 2017

I säsong­ens sista avsnitt av Kntnt Radio tip­sar Thomas och jag dig som lyss­nar om böc­ker och podcast att upp­täc­ka i som­mar. Några gil­lar vi redan och and­ra ver­kar lovan­de. Lyssna för inspi­ra­tion!

Tid för vila och inspiration

Nu är den här! Den all­tid lika efter­läng­ta­de som­ma­ren med allt vad det inne­bär. Kanske pas­sar du på att bara vara för att nju­ta av lata dagar. Under som­ma­ren kan det ju vara skönt att ta dagen som den kom­mer och glöm­ma alla måsten, eller hur? Eller så före­drar du ett fullt pro­gram med mas­sor av inbo­ka­de akti­vi­te­ter. Oavsett vil­ket – det är dags att var­va ner och lad­da bat­te­ri­er­na.

Böcker att läsa och poddar att lyssna på i sommar

Istället för att pra­ta om böc­ker vi redan läst (det spar vi till i höst) tar vi i dagens pro­gram upp böc­ker vi pla­ne­rar att läsa i som­mar. Vi tip­sar ock­så om pod­dar vi redan lyss­nar på eller som vi själ­va tän­ker upp­täc­ka i som­mar. Se det som inspi­ra­tion.

Thomas: böcker jag planerar att läsa i sommar

Jag har hela åtta böc­ker på min läs­lis­ta för som­ma­ren. Jag gör mig inga illu­sio­ner om att hin­na läsa dem alla, men någ­ra ska det väl bli.

Bang for the Buck

En bok som jag defi­ni­tivt ska läsa är Erik Modigs Bang For the Buck: kom­mu­ni­ka­tion som ska­par resul­tat. Den släpps i höst, men jag har kom­mit över ett av de försläpp­ta exem­pla­ren.

I vår senas­te inter­vju med Erik Modig berät­tar han att boken tar teo­ri­er­na från hans för­ra bok Kontroll och omvand­lar dem till ett använd­bart verk­tyg för led­ning, kom­mu­ni­ka­tions- mark­nads- och säl­jav­del­ning­ar: Påverkansmatrisen.

Detta är verk­li­gen en bok i min smak. Facktaspäckad, byggd på solid grund och tillämp­bar kun­skap. Jag ser verk­li­gen fram emot att läsa den och att åter­kom­ma efter som­ma­ren med en recen­sion. Men efter att ha blädd­rat i boken, kikat på figu­rer och läst lite här och där, så är jag över­ty­gad om att det blir högs­ta betyg.

Content: The Atomic Particle of Marketing

En annan fak­taspäc­kad och väl under­byggd bok är Rebecca Liebs nya: Content: The Atomic Particle of Marketing. The Definitive Guide to Content Marketing Strategy.

På en frå­ga av vår vän Hedi Cohen för­kla­rar Rebecca Lieb att nyc­ke­lidén i boken finns redan i titeln. Att inne­håll verk­li­gen är mark­nads­fö­ring­ens ”ato­mic par­tic­le”. Utan inne­håll, ing­en mark­nads­fö­ring.

Boken utfors­kar hur inne­håll fun­ge­rar inom alla for­mer av mark­nads­fö­ring (inte bara con­tent mar­ke­ting), och hur det påver­kar IT och and­ra orga­ni­sa­to­ris­ka frå­gor. Ambitionen är att läsa­ren efteråt ska kun­na fat­ta ini­ti­e­ra­de beslut om per­so­nal, orga­ni­sa­tion, pro­ces­ser och verk­tyg nöd­vän­di­ga för att inne­håll ska fun­ge­ra tvär­sö­ver oli­ka orga­ni­sa­to­ris­ka silos.

Boken inne­hål­ler kapi­tel med kitt­lan­de rubri­ker:

  • The shift to con­tent mar­ke­ting
  • Content mar­ke­ting ver­sus con­tent stra­te­gy
  • Converged media
  • Native adver­ti­sing
  • Organizing for con­tent
  • A cul­tur of con­tent
  • Global coon­tent stra­te­gy
  • Real-time mar­ke­ting
  • Content mar­ke­ting soft­wa­re
  • Content mar­ke­ting per­for­man­ce
  • Contextual cam­paigns (som vi rap­por­te­ra­de om från Content Marketing World 2016 och ock­så gjor­de en fram­tids­spa­ning om).

Kanske inte som­ma­rens mest lätt­läs­ta bok, men defi­ni­tivt en av de mer läro­ri­ka, tror jag. Rebecca Lieb är en av de vas­sas­te ana­ly­ti­ker­na inom con­tent i bred bemär­kel­se, och hon säger ing­et utan att ha på föt­ter­na. Denna bok är ing­et undan­tag. Den byg­ger på fle­ra års kvan­ti­ta­ti­va och kva­li­ta­ti­va stu­di­er.

Value-ology

En annan bok som lovar insik­ter med veten­skap­lig stringens, för både mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re, är Value-olo­gy: Aligning sales and mar­ke­ting to shape and deli­ver pro­fi­tab­le custo­mer value pro­po­si­tions skri­ven av Simon Kelly, Paul Johnston och Stacey Danheiser.

Boken utgångs­punkt är att mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re är bra på att göra väsen av sig, men dåli­ga på att för­med­la vär­de till pre­sum­ti­va kun­der. 90 pro­cent av allt inne­håll ska­pat för att använ­das vid för­sälj­ning blir ald­rig använt, eftersom mål­grup­pen inte kän­ner till det eller inte tyc­ker det är rele­vant.

Det sto­ra pro­ble­met är inte slö­se­ri­et med peng­ar, tid och talang, utan att 94 pro­cent av pre­sum­ti­va kun­der väl­jer bort leve­ran­tö­rer för att de inte har en rele­vant kom­mu­ni­ka­tion. Det är pro­ble­met som för­fat­tar­na vill lösa.

Boken hand­lar om hur du ska­par vär­de längs hela mark­nads­fö­rings- och för­sälj­nings­ked­jan.

Recensionerna på Amazon​.com är strå­lan­de. Högsta betyg från alla. Många hyl­lar boken för bland­ning­en av aka­de­mis­ka teo­ri­er, under­bygg­da siff­ror och prak­tis­ka råd. Med and­ra ord: Precis en sådan bok jag vill läsa.

Top of Mind

En annan bok med strå­lan­de betyg – 36 fem­mor och 1 fyra på Amazon​.com – är John Halls Top of Mind: Use Content to Unleash Your Influence and Engage Those Who Matter To You.

I boken pra­tar John Hall om hur kon­su­men­ters behov och för­vänt­ning­ar har för­änd­rats, och vad det med­för för dig. Han för­kla­rar hur du kan byg­ga ett auten­tiskt och hjälp­samt varu­mär­ke som tjä­nar and­ra lika myc­ket som dig. Och han berät­tar hur du kan använ­da digi­talt inne­håll för att beri­ka din mål­grupps liv på ett sätt som ska­par var­ak­tigt för­tro­en­de.

Några rubri­ker ur boken:

  • What con­su­mers are loo­king for in brands they trust
  • Building rela­tions­hip by hel­ping others
  • Being trans­pa­rent and likab­le
  • Remaning con­si­stent and boosting fami­la­ri­ty
  • Brodcast your mes­sage through con­tent
  • Populating all sta­ges of the con­su­mer jour­ney through stra­te­gic dis­tri­bu­tion

The End of Advertising

En bok som har fått långt ifrån strå­lan­de betyg – sna­ra­re väl­digt blan­da­de reak­tio­ner – är Andrew Essex The End of Advertising: Why It Had to Die, and the Creative Resurrection to Come. Jag tror de mot­sä­gel­se­ful­la recen­sio­ner­na beror på att boken egent­li­gen är en rant – en pas­sio­ne­rad och bit­vis bitsk utlägg­ning om dagens reklam. Håller man med så ver­kar man upp­skat­ta boken och till och med få ett och annat skratt. Håller man inte med så tyc­ker man boken är skräp.

Läs den och avgör själv! Jag ska i vart fall läsa den som under­håll­ning.

Andra böcker Thomas har på läslistan

Jag har tre böc­ker till på min läs­lis­ta – om jag hin­ner med. Jag tänk­te bara näm­na dem om du är intres­se­rad.

Pia: böcker jag planerar att läsa i sommar

The Challenger Customer

För dig som föl­jer oss kanske boken The Challenger Customer: Selling to the Hidden Influencer Who Can Multiply Your Results kling­ar bekant? Vi har nämnt den vid ett fler­tal till­fäl­len, senast i Kntnt Radio 78 med Pontus vs Thomas, och all­tid i posi­ti­va orda­lag. Nu var det ett tag sedan jag upp­täck­te den så jag ser fram emot att läsa den igen i som­mar.

Bakom boken lig­ger Gartner-ägda CEB med för­fat­tar­na Brent Adamson, Matthew Dixon och Pat Spenner. CEB har under många år genom­fört fle­ra och omfat­tan­de stu­di­er av B2B-säl­ja­re och B2B-köpa­re. Baserat på resul­ta­ten har de tagit fram model­ler och meto­der som B2B-säl­ja­re kan använ­da längs köpa­rens besluts­re­sa.

Studierna de genom­fört visar exem­pel­vis att det är effek­ti­va­re för en säl­ja­re att iden­ti­fi­e­ra och bear­be­ta ”rätt per­son” för att påver­ka de i genom­snitt 5,4 per­so­ner som med­ver­kar i ett B2B-köp­be­slut – än att för­sö­ka säl­ja till var­je enskild per­son.

Tricket är för­stås att hit­ta den­na per­son. I boken iden­ti­fie­ras de tre (av sju) typer av köpa­re du som säl­jer skall sat­sa på; lärar­na, ”go-get­ters” och skep­ti­ker­na. De and­ra tar näm­li­gen bara upp din vär­de­ful­la tid, då de inte har för­må­gan att ska­pa för­änd­ring, nå kon­sen­sus i grup­pen eller leda inköpstea­met genom köp­pro­ces­sen.

Metoden för­fat­tar­na före­språ­kar tar avstamp i pro­ble­met istäl­let för som vid tra­di­tio­nell för­sälj­ning, i lös­ning­en. Hur det­ta går till beskrivs i boken. Boken får lysan­de recen­sio­ner på Amazon​.com. Har du inte redan läst den – gör det!

They Ask, You Answer

Jag kom­mer ock­så att ägna ledi­ga stun­der åt Marcus Sheridans senas­te bok They Ask, You Answer: A Revolutionary Approach to Inbound Sales, Content Marketing, and Today’s Digital Consumer. Första gång­en jag hör­de talas om boken var när han inter­vju­a­des av Douglas Burdett i pod­den Marketing Book Podcast som vi tar upp .

Släpp mark­nads­fö­rings­snac­ket, slu­ta ”säl­ja” (på tra­di­tio­nellt vis) och bör­ja istäl­let sva­ra! manar Sheridan.

Tesen är att när kon­su­men­ten und­rar något så frå­gar den en sök­mo­tor – och med rätt stra­te­gi och ett inne­håll av hög kva­li­tet är det du som ham­nar i top­pen av sökre­sul­ta­tet.

Det är enkelt sagt Marcus Sheridans ”sec­ret sau­ce” och det som hans nya bok hand­lar om. En hand­fast gui­de till hur du får ord­ning på din mark­nads­fö­rings­stra­te­gi och myc­ket siff­ror utlo­vas.

Boken får högs­ta betyg på Amazon​.com och jag ser fram emot att läsa den.

Gräv guld i dina egna kanaler

Gräv guld i dina egna kana­ler: sälj mer på nätet – utan att köpa mer reklam är en nyut­kom­men bok (2017) av Christer Pettersson, till var­dags head of e-com­mer­ce på Arvato och ett väl­be­kant namn när det kom­mer till sökop­ti­me­ring.

Christer har skri­vit en hand­bok i hur du med hjälp av bland annat sökop­ti­me­ring och mar­ke­ting auto­ma­tion lyf­ter dina egna kana­ler i syf­te att gene­re­ra mer tra­fik och nå en ökad för­sälj­ning. Genomgång av cen­tra­la begrepp lik­som tips på lämp­li­ga angrepps­sätt och använd­ba­ra verk­tyg utlo­vas ock­så.

Christer hade vän­lig­he­ten att skic­ka oss ett exem­plar när boken kom ut tidi­ga­re i år. Jag är halv­vägs ige­nom den och så här långt gil­lar jag det jag läser. Boken är lätt­läst utan att för den skull vara ytlig och bju­der på många tips. Både från Christer och från ämnes­ex­per­ter som med­ver­kar i boken.

Hjärnstark

Hjärnstark – hur motion och trä­ning stär­ker din hjär­na av Anders Hansen, utgi­ven 2016.

Det här sägs vara en bok ”för dig som vill bli mer stres­stå­lig, må bätt­re, för­bätt­ra ditt min­ne och bli mer kre­a­tiv och intel­li­gent.” Och vem vill inte det? 🙂 Se då till att röra på dig! manar Anders Hansen, över­läka­re i psy­ki­a­tri och för­fat­ta­re till boken. I boken för­kla­rar han vil­ka meka­nis­mer i hjär­nan som omvand­lar din trä­ning till en men­tal ”upp­gra­de­ring”, vad det beror på och hur du ska röra på dig för att upp­nå alla posi­ti­va effek­ter som forsk­ning­en har kun­nat leda i bevis.

Att din trä­ning är vik­tig kan omöj­ligt ha und­gått någon. Ofta sett ur per­spek­ti­vet att din kropp skall må bra – men inte lika ofta med hjär­nan i fokus. Därför ser jag fram emot att läsa den­na bok som rekom­men­de­ras varmt av en bekant till mig. Vill du höra en inter­vju med för­fat­ta­ren skall du lyss­na på avsnitt 85 av pod­den Allt du velat veta (mer om den­na nedan).

Koppla av med en roman

När du trött­nat på alla böc­ker och pod­dar om mark­nads­fö­ring och för­sälj­ning kan det vara skönt att kopp­la av med en rik­tig bra roman. Thomas och jag rekom­men­de­rar var sin roman att läsa i som­mar.

Thomas: Rosen på Tistelön

När jag väx­te upp i Strömstad på 70-talet fanns en pyt­te­li­ten park mel­lan en kiosk och järn­vägs­sta­tio­nen all­de­les intill per­rong­en. Där fanns en byst före­stäl­lan­de Emilie Flygare-Carlén. Hon var ock­så född och upp­vux­en i Strömstad – fast 160 år före min tid. När jag frå­ga­de vem hon var berät­ta­de min mor­far att hon hade skri­vit någ­ra böc­ker som var popu­lä­ra förr.

Många år sena­re köp­te jag en fax­i­milut­gå­va av hen­nes mest kän­da roman: Rosen på Tistelön.

Den bör­jar en stor­mig natt under 1800-talets förs­ta hälft. Smugglaren Håkan Haraldsson från Tistelön i den bohus­läns­ka skär­går­den är ute med två av sina söner för att föra en last med siden till fast­lan­det. När deras båt pre­jas av en tull­jakt ser de bara en utväg. De dödar tulljak­tens besätt­ning.

Mordet bil­dar en mörk fond till allt som hän­der. Händelse efter hän­del­se gör att de inblan­da­de hela tiden drivs fram mot det obön­hör­li­ga, att brot­tet som man för­sö­ker döl­ja till slut avslö­jas.

Rosen på Tistelön är på en och sam­ma gång ett ödes­dra­ma, en kär­leks­skild­ring och en spän­nan­de även­tyrs­ro­man av den all­ra bäs­ta sor­ten.

En av bokens många för­tjäns­ter är de levan­de och äkta skild­ring­ar­na av män­ni­skor och mil­jö­er. Personligen tyc­ker jag hon lyc­kas ännu bätt­re i någ­ra and­ra av sina böc­ker:

Emilie Flygare-Carlén var på sin tid Sveriges mest läs­ta roman­för­fat­ta­re och den mest kän­da i utlan­det. Hon var sin tids Camilla Läckberg vad gäl­ler eko­no­misk vin­ning på sin lit­te­ra­tur. Men hen­nes lit­te­rä­ra kva­li­te­ter höjer sig sky­högt över Läckbergs. Hennes för­fat­tar­skap har jäm­förts med syst­rar­na Brontës och fram­förallt med Emily Brontës Svindlande höj­der (som jag ock­så varmt rekom­men­de­rar). Och August Strindberg berät­tar i Tjänstekvinnans son att han i sin pap­pas bok­skåp hit­ta­de Emilie Flygare-Carléns roman Jungfrutornet som han läs­te och tyck­te om.

Emilie Flygare-Carlén lev­de under en myc­ket spän­nan­de tid i Sveriges histo­ria, med fram­växt av indust­ri­a­lis­men, libe­ra­lism och kvin­no­rö­rel­sen. Och hon lev­de ett för­vå­nans­värt fri­gjort och modernt liv. Som ung följ­de hon med sin pap­pa, som var köp­man och sjö­kap­ten, på sjö­re­sor längs väst­kus­ten och fick en inblick i all­mo­gens och medel­klas­sens liv längs kus­ten. Och som vux­en befann hon sig i cent­rum av den poli­tis­ka och kul­tu­rel­la eli­ten i Stockholm. Tyvärr upp­skat­ta­des det inte av alla, och efter hen­nes död redi­ge­ra­des hon bort ur lit­te­ra­tur­histo­ri­en. Synd och skam!

För den som vill läsa och lära sig mer om Emilie Flygare-Carlén rekom­men­de­rar jag varmt Monica Lauritzens 563 sidor tjoc­ka bio­gra­fi: En kvin­nas röst: Emilie Flygare-Carléns liv och dikt.

Pia: Vindens skugga

Vindens skug­ga är skri­ven av Carlos Ruiz Zafón och har fem år på nac­ken (gavs ut 2012). Den har länge fun­nits på min ”att läsa-lis­ta” men tiden har helt enkelt inte räckt till.

Boken tar sin bör­jan i 40-talets Barcelona. En grå­mu­len dag tar pap­pan med Daniel till de ”Bortglömda böc­ker­nas grav­kam­ma­re”. Där får Daniel i upp­drag att ”adop­te­ra” en enda bok, som han mås­te lova att för evigt beskyd­da och beva­ra. Boken han väl­jer är Julián Carax bok ”Vindens skug­ga”. Daniel slu­kar boken, och blir så fasci­ne­rad av för­fat­ta­ren att han beslu­tar sig för att ta reda på allt om Carax. Vad Daniel inte vet är att han där­med kom­mer att dras in i en här­va av lögn­er, hem­lig­he­ter och fasans­ful­la upp­täck­ter.

Carlos Ruiz Zafón är född 1964 och bör­ja­de som rekla­ma­re och fri­lan­sa­de åt oli­ka byrå­er. Under ett par år arbe­ta­de han även som Art Director på en ansedd reklam­by­rå. Han trött­na­de dock på reklam­värl­dens kom­mer­si­el­la syn­sätt och ägnar sig nume­ra enbart åt sina intres­sen att göra musik och att skri­va.

Boken utgör förs­ta voly­men i seri­en om De bort­glöm­da böc­ker­nas grav­kam­ma­re. Övriga två böc­ker i seri­en Ängelns lek och Himlens fånge. Jag ser fram emot att läsa dem alla.

Nu skri­ver Zafón på en fjär­de bok i seri­en, vil­ket sägs bli den sista.

Podcast vi rekommenderar dig att lyssna på

Thomas pre­nu­me­re­rar för när­va­ran­de på 40 podcasts. Jag på ett 10-tal. Många av dem har vi nämnt i tidi­ga­re pod­dar, till exem­pel:

Men det har ock­så till­kom­mit någ­ra nya som vi ska tip­sa om.

Brutal Truth about Sales & Selling och B2B Revenue Leadership Show

Vi har intres­se­rat oss allt mer och mer, och job­bar allt mer och mer, med stra­te­gi­er och lös­ning­ar för att gene­re­ra efter­frå­gan och dri­va för­sälj­ning för B2B-före­tag med con­tent mar­ke­ting. Vi har där­för letat efter bra pod­dar som hand­lar om för­sälj­ning och fram­för allt om B2B-för­sälj­ning.

Gudarna vet – och nume­ra ock­så vi – att det finns många sälj­pod­dar som är flå­si­ga, cho­si­ga nära hyste­ris­ka och väl­digt osak­li­ga. Vi har bara hit­tat två bra sälj­pod­dar. Båda av Brian Burns.

Den förs­ta av dem är The Brutal Truth About Sales & Selling. Den bör­jar lika upp­ja­gat som alla and­ra, men gans­ka snart intro­du­ce­ras dagens gäst och sen föl­jer som regel ett rik­tigt bra sam­tal. En av dem som har med­ver­kat är Christopher Engman som ock­så har varit gäst i Kntnt Radio.

Den and­ra är The B2B Revenue Leadership Show som i prin­cip föl­jer sam­ma for­mat som hans förs­ta podd (med något mind­re het­sig inled­ning­en). I stort sett rör sig den­na podd i sam­ma härad som hans förs­ta. Men eftersom de har oli­ka gäs­ter så är det ändå värt att lyss­na på båda.

Master of Scale

Kommer du ihåg Stina Lundberg Dabrowskis helt guda­be­gå­va­de inter­vju­er med världs­pro­fi­ler? Yassir Arafat, Tariq Aziz, Leonard Cohen, David Bowie, Michail Gorbatjov, Nelson Mandela, Arnold Schwarzenegger, Jan Stenbeck, Madonna, Margaret Thatcher bara för att näm­na någ­ra.

Hon inter­vju­an­de per­so­ner som ald­rig lät sig inter­vju­as (till exem­pel Muammar Khadaffi). Fick dem att berät­ta saker som de ald­rig pra­ta­de om (till exem­pel Hillary Clinton om makens otro­hets­af­fär med Monica Lewinsky). Och till och med få dem att hop­pa fram­för kame­ran (för­u­tom Madonna och Margaret Thatcher).

Nu finns en podd med (näs­tan) lika bra inter­vju­er med affärs­pro­fi­ler som Mark Zuckerberg från Facebook, Eric Schmidt från Google, Brian Chesky från Airbnb och Reed Hastings från Netflix för att näm­na någ­ra.

Det är Reid Hoffman, en av grun­dar­na av LinkedIn, som sit­ter ned med des­sa stor­he­ter för tid­ni­gen Entrepreneurs räk­ning. Bara tio avsnitt är pla­ne­ra­de, varav åtta är släpp­ta. Podden heter Master of Scale.

Unthinkable

Om Master of Scale bju­der på inter­vju­er som är mark­nads­fö­rings most­va­rig­het till Stina Dabrowskis, så är näs­ta podcast – Unthinkable – mark­nads­fö­rings most­va­rig­het till P3 Dokumentär eller ännu mer träf­fan­de: This America Life.

Till skill­nad mot de all­ra fles­ta podcasts – som är sam­tal eller inter­vju­er inspe­la­de rätt upp och ned (som vårt) – så är Unthinkable en avan­ce­rad pro­duk­tion med manus, ljud­på­lägg och hela tjil­le­vip­pen.

Till skill­nad mot P3 Dokumentär och This American Life, som är pro­du­ce­ra­de av super­proff­si­ga pro­duk­tions­bo­lag, är Unthinkable ett verk av en i det­ta avse­en­de ama­tör: Jay Acunzo. Men han är ing­en ama­tör när det kom­mer till digi­tal mark­nads­fö­ring. Innan han sat­sa­de allt på sin podcast arbe­ta­de han som digi­tal media stra­te­gist på Google och som head of con­tent på Hubspot.

Jay Acunzo vill sko­na värl­den från ännu en ”list artic­le”. Han tror ing­en ser fram emot ännu en ”Ultimate Guide”. Och han upp­ma­nar oss att slu­ta be folk att dela vårt inne­håll och istäl­let ska­pa inne­håll som är värt att dela.

Hans podcast har ett upp­drag. Han vill inp­si­re­ra och upp­munt­ra oss mark­nads­fö­ra­re att slu­ta ska­pa medi­o­kert inne­håll och istäl­let ska­pa excep­tio­nellt inne­håll. Det krä­ver att vi vågar tän­ka utan­för de kon­ven­tio­nel­la ramar­na. Att vi vågar tän­ka det ”unt­hin­kab­le”.

Marketing Book Podcast

”[A] for­mer artil­le­ry offi­cer and Madison Avenue ad man.” Så pre­sen­te­ras Douglas Burdett, som var­je vec­ka inter­vju­ar en för­fat­ta­re om hans eller hen­nes mark­nads­fö­rings­bok i podcas­ten med nam­net som säger allt: The Marketing Book Podcast.

129 böc­ker har han kla­rat av så här långt. Det låter myc­ket, och man kan und­ra hur många mark­nads­fö­rings­böc­ker vär­da att lyf­tas fram det egent­li­gen finns. Än så länge har Douglas Burdett inte bom­mat (ursäk­ta det dåli­ga skäm­tet).

Det är ett sant nöje att lyss­na på The Marketing Book Podcast. Dels för det trev­li­ga sam­tal som Douglas Burdett all­tid lyc­kas få till. Dels för att man lär sig en hel del bara från inter­vju­er­na.

Det värs­ta med pod­den är att man vill köpa och läsa var och varan­nan bok. Av de åtta böc­ker Thomas har på sin läs­lis­ta för som­ma­ren har sju ham­nat där efter att han har hört en inter­vju i The Marketing Book Podcast.

Samma gäl­ler för mig och boken They Ask, You Answer av Marcus Sheridan som jag skri­vit om ovan.

Allt du velat veta

Och så till något mer lätt­smält 😉 Allt du velat veta är en popu­lär­ve­ten­skap­lig podcast som leds av komi­kern och arki­tek­ten Fritte Fritzson som utlo­var snab­bas­te och roli­gas­te vägen till kun­skap och all­män­bild­ning. Jag är benä­gen att hål­la med. I var­je avsnitt, som är ca en tim­me lång, inter­vju­as en expert inom ett intres­sant ämne. Spännvidden är stor eller vad sägs om ämnen som Hamburgare, Buddhismen, Moa Martinsson och Nykterhetsrörelsen. 96 avsnitt har det bli­vit hit­tills.

Podden finns ock­så i en 5-minu­ters vari­ant: Allt du velat veta på 5 minu­ter. Jag kan rekom­men­de­ra även den­na.

Nu tar vi paus

En rik­tigt trev­lig som­mar öns­kar vi er lyss­na­re! Nu tar Kntnt Radio paus men vi är till­ba­ka igen den 31 augusti. Men tyst i kana­len blir det inte! Varje var­dag under åtta vec­kor kom­mer vi repri­se­ra alla avsnit­ten av pod­den Åsikt.

För att den rät­ta som­mar­stäm­ning­en skall infin­na sig – lyss­na gär­na på den gam­la slag­däng­an Som som­ma­ren av rock-duon Danielsson & Pekkanini från Göteborg 😉

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Silver © The Gray Havens (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Utveckla din story med rätt design

Har du en inre bild av hur din arti­kel skul­le se ut när den kom­mer i tryck? Med design kan du utveck­la din sto­ry och ska­pa ett nytt per­spek­tiv. Bilder, färg och form kan bli verk­tyg även i din kre­a­ti­va verk­tygs­lå­da.

Läs artikel »

Om jag var i Almedalen …

Att Almedalen blir allt vik­ti­ga­re för kom­mu­nik­tions­bran­schen är de fles­ta över­ens om. Men i en djung­el av pro­gram­punk­ter kan det vara svårt att sål­la agnar­na från vetet. Här kom­mer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grov­job­bet och lis­tar sina bäs­ta tips i dagens krö­ni­ka. För dig som ska dit och för dig som tar del av pro­gram­met i efter­hand.

Läs artikel »

Detta gäller vid marknadsföring av din arbetsgivare på sociala medier

Publicerar du inlägg om din arbets­gi­vares verk­sam­het i soci­a­la medi­er? Då kan du behö­va vara för­sik­tig så att du inte fälls för vil­se­le­dan­de mark­nads­fö­ring. Ta reda på vad som gäl­ler genom att läsa den­na arti­kel skri­ven av Tobias Bratt, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »

Rätten att bli glömd i digitala miljöer

Ett år har pas­se­rat sedan GDPR träd­de i kraft. Fortfarande brot­tas många före­tag med de prak­tis­ka och de juri­dis­ka tillämp­nings­frå­gor­na. Ett pro­blem av det först­nämn­da sla­get är hur före­tag som behand­lar per­son­upp­gif­ter rade­rar des­sa i sina IT-system? Enligt data­skydds­för­ord­ning­en ska man byg­ga upp sina system så att kra­ven i lag­stift­ning­en upp­fylls – men vad inne­bär det? Och går det över­hu­vud­ta­get att rade­ra upp­gif­ter­na på ett sätt som inne­bär att de ald­rig kan åter­ska­pas?

Läs om indi­vi­dens ”rätt att bli glömd” och före­ta­gets skyl­dig­het att rade­ra per­son­upp­gif­ter i dagens krö­ni­ka skri­ven av Jeanette Jönsson, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wirtén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resul­tat! 

Läs artikel »
consequat. risus. tempus ut libero ante. sit suscipit

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest