Det är frestande att använda LinkedIn, Facebook eller någon annan plattform som din målgrupp redan använder. Med deras annonslösningar (”sponsrade inlägg”) kan du snabbt nå ut till din målgrupp. Dessutom är de lätta att använda. Men det finns problem. Du lägger din framgång som marknadsförare och säljare i händerna på bolag som han en annan agenda än ditt bästa. Du kontrollerar inte vem som ser vad och när. Du har inte tillgång till de värdefulla digitala fotspår som din målgrupp lämnar efter sig. Därför behöver du en egen plattform.
Om du regelbundet publicerar innehåll som en målgrupp sätter värde på, och dessutom gör det på ett sätt som målgruppen lätt känner igen som ditt, så bygger du läsarnas/lyssnarnas/tittarnas förtroende att det du berättar på detta sätt är värt deras uppmärksamhet – inklusive din marknadsföring och ditt säljbudskap.
Det är detta content marketing går ut på – att bygga förtroende för att din marknadsföring och ditt säljbudskap är värt att ta del av.
Detta förtroende bidrar mer än 70% till potentiella köpares vilja att ta del av framtida marknadsföring och ditt säljbudskap. Varumärket bidrar bara med lite mer än 20%. Det visar forskning vid Handelshögskolan i Stockholm.
Content marketing är alltså en mycket potent katalysator för marknadsföring och försäljning. Därför är det viktigt att du bestämmer hur ditt innehåll visas, för vem och när, och att du äger de spår läsare/lyssnare/tittare lämnar efter sig, och som kan användas för att förstå målgruppen och styra insatser mot den.
Sättet ditt innehåll tillhandahålls läsare/lyssnare/tittare är din plattform. Det gäller alltså att välja en plattform som inte begränsar vem som ser ditt innehåll och som inte begränsar din åtkomst till besökares spår. Detta är en fundamental princip för content marketing.
Content marketing förutsätter att du själv kontrollerar en plattform på vilken du publicerar det mesta av ditt innehåll. Därmed inte sagt att du inte behöver skapa innehåll för sociala medier, branded content, native advertising och liknande. Det bör du göra för att nå de i din målgrupp som ännu inte har hittat till din plattform och direkt eller indirekt uppmuntra dem att komma till din plattform.
För många företag och organisationer är den mest naturliga plattformen den egna webbplatsen. I en egen underkatalog publiceras artiklar regelbundet och presenteras på ett sätt som särskiljer dem från resten av webbplatsen. Vi kallar det för ett onlinemagasin eller blogg beroende på ambitionsnivån.
Vi har en nyckelfärdig lösning som ger dig ett onlinemagasin med det mesta du kan önska dig.