Våra konsulter jobbar som en del av ditt team med att löpande skapa innehåll, publicera det online, driva trafik i sociala medier samt analysera och optimera.
Vi hjälper dig gärna att skapa innehåll och få ut det på webben, att sprida det i nyhetsbrev och sociala medier, samt att mäta, utvärdera och optimera för SEO och SMO.
Vårt arbetssätt skiljer sig från byråers. Vi jobbar processorienterat istället för projektorienterat. Det innebär att våra konsulter jobbar löpande i din organisation istället för att plocka hem avgränsade projekt. Det gör det möjligt för oss att jobba nära din verksamhet, hänga med i vad som händer och snabbt anpassa innehållet. Vi tror det är betydligt effektivare än att propsa på en brief, jobba avskilt på kammaren och leverera efter några veckor.
Så kan vi hjälpa dig
Vi är inte bemanningsföretag. Våra konsulter jobbar löpande i ditt team (eller är ditt team) men har samtidigt full uppbackning vad gäller kompetens och resurser från våra konsulter som jobbar “back office”. Där finns specialistkompetens inom design, programmering, marketing automation, strategi och andra områden som de flesta behöver hjälp med men inte tillräckligt ofta för att anställa eller hyra in en konsult under längre tid.
Våra konsulter jobbar parvis – kommunikatör och onlineredaktör – för att skapa bra innehåll som får effekt. De arbetar deltid eller heltid, på plats eller på distans – vilket som passar dig bäst. Tillsammans hittar vi en mix som passar dig. Det viktiga är att relationen är långsiktigt, så konsulterna lär känna ditt företag, er verksamhet och ert sakområde, och därmed kan skapa innehåll som inte bara skrapar på ytan.
Nedan följer exempel på arbetsuppgifter som våra konsulter utför:
- Söker proaktivt upp ämnen som målgrupp finner relevant och värdefullt och som intresserar och engagerar många individer.
- Samlar information genom intervjuer och research.
- Berättar om ämnet ur olika vinklar, över flera innehållsenheter (artiklar, inslag m.m.), med olika format (text, grafik, foto, audio, video m.m.) och i olika kanaler (online-magasin, podd, vlogg, m.fl.)
- Planerar för jämn fördelning av innehållsenheter över ämneskategorier, format och kanaler.
- Följer texten skrivregler och best practice (t.ex. TT-språket)? Ändra där det behövs.
- Har texten en tydlig vinkel? Ändra texten om så behövs eller skicka tillbaka den i värsta fall.
- Framgår vinkeln tydligt i rubrik, i första mellanrubrikerna, i första meningarna, i länkar, i bildtexter och så vidare? Ändra där det behövs.
- Hitta bilder som representerar innehållet och stämmer in på magasinets bildmanér.
- Formatera texten med korta stycken med regelbundet inskjuta mellanrubriker, bilder, listor, länkar, faktarutor, ”pull quotes”, grafiska element och annat som drar in läsaren i texten.
- Skapa en unik puff för människor att läsa på start- och arkivsidor. Den ska ”sälja” artikeln till de som kommer in på sidan.
- Skapa en unik puff för sökmotorer (title-tag och meta-beskrivning). Den ska utgå från sökintention.
- Skapa en unik puff när den delas på sociala medier (Open Graph-taggar och Twitter Card-taggar). Den ska fånga målgruppens intressen när den syns i deras flöden.
- Märk upp artikeln för Konzilo Analytics.
- Skapa på LinkedIn-sida ett inlägg som berättar för följare på LinkedIn varför de ska läsa artikeln och länka till den. Tänk på att inte använda samma text i inlägget som i puffen för sociala medier. Det leder till upprepning.
- Gör samma sak på Facebook och andra sociala medier. Tänk på att tonaliteten i olika sociala medier är annorlunda och att inläggen därför kanske inte ska vara lika.
- Utvärdera hur väl inläggen i sociala medier går. Optimera inlägg som går dåligt. Sponsra inlägg som går bra för att öka spridningen.
- Skapa inlägg för relevanta grupper på LinkedIn och Facebook på samma sätt som ovan. Tänk på att promotion av eget innehåll inte är tillåtet eller åtminstone ogillas i många grupper. Därför är det viktigt att skapa unikt innehåll för gruppen och på ett naturligt sätt länka eller hänvisa till artikeln.
- Svara snabbt och engagerat på eventuella kommentarer på inläggen i de sociala medierna.
Ta dig en titt på vår prislista och allmänna villkor.