Tre inspirationsknep för innehåll

Vad gör du när inspirationen tryter? När kreativiteten är som bortblåst samtidigt som du bara måste få till den där texten – alltmedan deadline närmar sig med stormande steg. Känner du igen dig? Läs Johanna Stenmarks krönika om knep att ta till för att sätta fart på din inspiration!

Kommer inte på beställning

För den som jobbar med innehåll är inspirationen något av det svåraste. Ibland vill den bara inte komma. Även om du känner din målgrupp väl, vet vad den vill ta del av, har en strategi för ditt innehåll och dessutom har stenkoll på ditt erbjudande – så kommer sällan inspiration och kreativitet på beställning.

Risken finns att du då börjar producera innehåll bara ”för att”, där kvantitet går före kvalitet, vilket är en situation du självklart vill undvika.

Här delar jag med mig av tre knep som kan hjälpa dig att sätta fart på inspirationen.

Inspirerande siffror

Att samla information, statistik och data om dina konsumenter eller din målgrupp fyller flera funktioner. Inte minst kan det vara en riktig inspirationskälla för ditt innehåll.

Ett företag som lyckats riktigt bra med detta är musiktjänsten Spotify. De använder informationen som de samlar in från sina användare till att utveckla sin tjänst men också till sin marknadsföring.

Inför årsskiftet 2016/2017 lanserade de kampanjen ”Thanks 2016, it’s been weird” där de kombinerar statistik och användarinformation med humor, igenkänning och aktuella händelser. Kampanjen rullades ut på 14 olika marknader med budskap baserade på och anpassade efter lokal och/eller regional statistik.

Här hittar du bilder från kampanjen – publicerade av Ad Age – som utgör ett brilliant exempel på hur du kan använda data för att bygga din kommunikation.

Nu är det så klart inte alla företag som sitter på den mängden information – och dessutom så pass nischad information – som Spotify. De har genom åren i princip byggt sitt eget institut av statistik och data. Men det är enligt mig ett fint exempel på hur du kan hitta kreativitet och relevans för just din målgrupp bland alla siffror, segment och procent.

Andra siffror att förädla

Har du inte tillgång till din en egen skattkammare av statistik och data finns det givetvis andra vägar. Att titta på trender i sociala medier eller i sökmotorer är ett sätt att hitta intressanta ämnen och områden att skapa innehåll av. Google Trends är ett exempel på en tjänst som du kan nyttja för att hitta ämnen att kreera kring.

Ett annat sätt är att ta del av andra företags undersökningar eller statistiska rapporter. Statistiska centralbyrån är en guldgruva för en innehållskreatör. För kommunikationsbranschen – särskilt på den digitala sidan – är även publiceringen av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet en årligen återkommande höjdpunkt.

Svenskarna och internet är stommen bakom en ofantlig samling innehåll, från bloggposter och podcasts till infografik och keynotes. Jag längtar fortfarande efter statistik över hur mycket av det innehåll som skapas under ett år som kan härröras tillbaka till rapporten (den statistiken kanske finns, skicka mig gärna ett mejl i så fall och berätta var jag kan hitta den).

Stiftelsen släpper dessutom en mängd andra rapporter som kan vara av stor nytta för den som kört fast i fantasin.

Låt gammalt innehåll bli nytt

Återvinning av innehåll är högst underskattat. Vi hamnar ofta i det mentala stadiet där vi tror att vi måste skapa nytt för att vara fortsatt relevanta. Så är inte alltid fallet. Gammalt innehåll kan hålla lika högt – eller till och med högre – relevansvärde långt efter dess första publicering.

Nyckeln är att justera och anpassa det för den nya publiceringen i form, tid och i relation till ämnet. Målet är att det inte ska upplevas som en klippa-klistra- version av tidigare innehåll.

Ett företag som är väldigt duktigt på att återanvända sitt innehåll är HubSpot. HubSpot jobbar visserligen med kommunikation och marknadsföring samt att de är pionjärer inom inbound marketing men deras blogg är ett lysande exempel på hur du kan återvinna ditt innehåll och fortfarande vara relevant. De lever som de lär helt enkelt.

HubSpot hymlar inte heller med att de återvänder sitt innehåll, som du exempelvis kan se i detta blogginlägg om hur du bäst skriver en träffsäker författarbiografi (se längst ned i det länkade inlägget).

Att de märker upp sitt återanvända innehåll ger dem trovärdighet bland läsarna och skapar dessutom ett förtroende för deras expertis. Det inger en känsla av att de utvecklas i takt med omvärlden och uppdaterar därefter. Smart och snyggt.

Vad inspireras du av?

Inspiration är högst personligt och individuellt, och det som inspirerar en person är inte givet att inspirera en annan. Jag inspireras till exempel väldigt ofta av mina kollegor och de diskussioner vi har – både om branschen och andra intressanta ämnen.

Kanske har du någon annan inspirationskälla? Dela gärna med dig i kommentarsfältet nedan.

Johanna Stenmark

Författare: Johanna Stenmark

Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.

Läs mer av Johanna Stenmark

Pin It on Pinterest

39d73751c584638adc7f0948f1e2d78e!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!