Två oväntade lärdomar från ”Svenskarna och internet” som ingen annan pratar om

Vi pratar med Pamela Davidsson och Måns Jonasson på Internetstiftelsen i Sverige (IIS) om deras nya rapport Svenskarna och internet 2017.

Vi spelade in intervjun två veckor före vi spelade in för- och eftersnacket. Det visade sig vara ett lyckokast. För att påminna oss om innehållet lyssnade vi genom intervjun. Det inspirerade oss till ett samtal som råkade bli inspelat. Samtalet var såpass bra att vi tror det kan vara givande att ta del av. Det mynnade ut i två lärdomar som vi tror ingen annan har landat i efter att ha tagit del av IIS rapport. Därför tog vi med det efter intervjun.

Före intervjun pratar vi med PeO Axelsson om Marknadschefskongressen som går av stapeln i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Dessutom ville Thomas prata om ett avsnitt av hans favoritpodd – Six Pixels of Separation – där Mitch Joel ställer Robert Rose mot väggen apropå den senares bok tillsammans med Joe Pulizzi: Killing Marketing.

Sammantaget är dagens avsnitt lite längre än vanligt och lite snurrigare är vanligt (på ett charmigt sätt hoppas vi).

Pia Tegborg
20 oktober 2017

Vi pra­tar med Pame­la Davids­son och Måns Jonas­son på Inter­netstif­tel­sen i Sve­ri­ge (IIS) om deras nya rap­port Svens­kar­na och inter­net 2017.

Vi spe­la­de in inter­vjun två vec­kor före vi spe­la­de in för- och efter­snac­ket. Det visa­de sig vara ett lyc­ko­kast. För att påmin­na oss om inne­hål­let lyss­na­de vi genom inter­vjun. Det inspi­re­ra­de oss till ett sam­tal som råka­de bli inspe­lat. Sam­ta­let var såpass bra att vi tror det kan vara givan­de att ta del av. Det myn­na­de ut i två lär­do­mar som vi tror ing­en annan har lan­dat i efter att ha tagit del av IIS rap­port. Där­för tog vi med det efter intervjun.

Före inter­vjun pra­tar vi med PeO Axels­son om Mark­nads­chefskon­gres­sen som går av sta­peln i Stock­holm, Göte­borg och Malmö.

Dess­utom vil­le Tho­mas pra­ta om ett avsnitt av hans favo­rit­podd – Six Pix­els of Sepa­ra­tion – där Mit­ch Joel stäl­ler Robert Rose mot väg­gen apro­på den sena­res bok till­sam­mans med Joe Puliz­zi: Kil­ling Mar­ke­ting.

Sam­man­ta­get är dagens avsnitt lite läng­re än van­ligt och lite snur­ri­ga­re är van­ligt (på ett char­migt sätt hop­pas vi).

Mer ur rapporten

Vill du ta del av fler god­bi­tar ur rap­por­ten Svens­kar­na och inter­net 2017? Såklart du vill! Anmäl dig till Knt­nt fru­kost den 14 novem­ber. Då berät­tar Pame­la Davids­son vad vi svens­kar gör på Face­book och and­ra soci­a­la platt­for­mar. Läs mer och anmäl dig här och nu!

Länkar

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Flo­ri­da © ISRA (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »