Underskatta inte kraften i epost Kntnt Radio 85 med Pontus vs Thomas

Epost: Från förlegad kanal med dåligt rykte till ett av de mest effektiva marknadsföringsverktygen för att bygga varumärkeskännedom och konvertera kunder. Det är dags att uppvärdera epostmarknadsföring i allmänhet och nyhetsbrev i synnerhet, menar våra experter Pontus Staunstrup och Thomas Barregren. Lyssna på dagens avsnitt!

Epostens återkomst

Dagens samtal tar avstamp i artikeln Email Marketing – Emerging Medium of 2017, skriven av Gartners forskningschef Ewan McIntyre. Budskapet är tydligt: eftersom epost fortsätter att spela en avgörande roll i kundresan är inte frågan om du skall satsa på epost i din marknadsföring utan hur du kan göra det bättre.

Så här säger Ewans kollega Noah Elkin:

By year-end 2018, an estimated $500 billion in digital commerce revenue will be attributable to email marketing.

Det är visserligen en svindlande siffra men faktum är att epost enligt studier är den mest effektiva kanalen för att bygga varumärkeskännedom, konvertera kunder och behålla dem under lång tid.

Ett dåligt rykte

Vill du jobba med epost så gör det på rätt sätt. Tyvärr är e-handlare och kundklubbar ofta alltför transaktionsorienterade i sin epostmarknadsföring, vilket gett den ett oförtjänt dåligt rykte. De saker som irriterar mottagarna allra mest är enligt en studie av Adobe som Pontus tagit del av när breven:

  • skickas för ofta
  • är dåligt skrivna
  • inte är relevanta

Segmentera din epostlista

Epost och segmentering av epostlistor är något som content marketing-profilen Joe Pulizzi  förespråkar och ständigt återkommer till. Pontus och Thomas diskuterar varför du skall segmentera och hur du går tillväga i praktiken.

  1. Utgå från din distributions- och konverteringsplan
  2. Bygg en publik kring ditt innehåll för att bygga ett kommunikationskapital
  3. Erbjud din målgrupp en epostlista för till exempel ett nyhetsbrev så att de inte missar det du har att säga
  4. Ta hjälp av marketing automation för att samla in beteendedata
  5. Skapa utifrån datan segment som du riktar olika sorters artiklar och erbjudanden till.

Lyssna vidare för ännu fler tips på hur du jobbar effektivt med epost!

Rätt frekvens

Inom content marketing är nyhetsbrev med epost näst intill ett måste. I vart fall om du jobbar digitalt skriver Thomas i artikeln 5 konkret saker som B2B marknadsförare ska göra 2017.

Men hur ofta skall du skicka ditt nyhetsbrev? Du vill ju inte att dina följare ska gå miste om ditt fantastiska innehåll men samtidigt vill du inte passera den hårfina gränsen och bli ett irritationsmoment.

Det allra enklaste svaret är att du ska skicka så ofta som det är försvarbart men vad innebär det? Hör vad Pontus och Thomas har att säga om saken.

Posta – ofta

Hur ofta skall du posta inlägg i sociala medier? Guider, studier och inte minst artiklar om detta finns det gott om och råden är många och varierande.

Pontus menar att de flesta företag underpostar kraftigt med rädsla för att förlora sina förtrogna. Men en som inte tänker så är Jeff Bullas – toprankad bloggare och sociala medier-expert – som tweetar en gång i kvarten (!). Om det är rätt eller fel för just dig går inte att säga men förmodligen kan du öka på ditt postande rejält – utan att du för den skull kommer att upplevas som spammande.

Varumärket tål mer än du tror

Utgå från att du kan exponera mottagaren för ditt varumärke betydligt mer än du tror. Forskning visar nämligen att marknadskommunikation behöver upprepas ett stort antal gånger för bästa effekt. Först efter i genomsnitt 10 exponeringar börjar varumärkesattityden att falla. Detta diskuteras i podden och finns även att läsa om i Thomas artikel Övervinn reklamtrötthet.

Skall du rensa din lista?

Spoon raderade 30% av sin mejllista. Var det rätt eller fel? Vilka skäl finns och vad blir konsekvenserna om du gör samma sak? Lyssna till slutet av podden för Pontus och Thomas råd på hur du bör tänka!

Artiklar som tas upp i samtalet:

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Stay Wilde © InitiuM (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

eleifend efficitur. suscipit commodo justo porta. neque. mattis elementum
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest