Vad är värdet av en like? Inte det du tror! Kntnt Radio 93 med Pontus vs Thomas

Nu är det vetenskapligt bevisat: ”gillningar” leder inte till ökad försäljning. En obehaglig sanning för företag och organisationer som lägger ned mycket arbetstid och stora belopp på organisk och köpt spridning av innehåll i syfte att få mottagarnas ”gillande” av deras sidor.

Det betyder inte att det är fel att jaga ”gillningar”. Tvärtom kan det vara mycket värdefullt. Men inte på det sätt du tror!

I dagens avsnitt av Kntnt Radio sammanfattar och analyserar Pontus Staunstrup och Thomas Barregren artikeln What’s the value of a like? Social media endorsments don’t work the way you might think. Lyssna nu!

Fel tänkt menar forskarna

Vi marknadsförare motiverar gärna investeringar i sociala medier med att hävda att försäljningen ökar då våra följare exponeras för vårt varumärke. Studie efter studie visar nämligen att kunder som interagerar med ett varumärke i sociala medier spenderar mer pengar än de som inte gör det.

Men efter fyra års forskning och 23 vetenskapliga experiment med fler än 18 000 deltagare kan författarna till What’s the value of a like? – publicerad i senaste numret av Harvard Business Review –  berätta att det är ett logiskt felslut och dessutom fel. Thomas och Pontus sammanfattar och kommenterar forskningen i dagens avsnitt av Kntnt Radio.

Jakten på ”gillningar” ska fortsätta

Tiden då dina kollegor (och kanske du?) köpte ”gillningar” från sweatshops och bottar är förbi. Men fortfarande jagar vi äkta ”gillningar”; ofta med förhoppningen att det ytterst ska få folk att se varumärket och gilla det på riktigt och därför välja det istället för konkurrentens eller köpa ofta eller mer. Men så fungerar det som sagt inte.

Det betyder inte att du ska sluta jaga ”gillningar”. Forskarna visar på att de är värdefulla på andra sätt. Men det gäller att förstå och ta till vara på det. Det pratar Pontus och Thomas i dagens avsnitt.

Måste integreras i övrig kommunikation

Thomas och Pontus samtal kommer in på några sidospår lika intressanta som diskussionen om värdet av att ”gilla”.

Till exempel glider herrarna in på sociala mediers funktion i företag och var det hör hemma. Många företag har länge hanterat sociala medier fristående från kommunikation, marknadsföring, sälj och kundtjänst. Det är hög tid att se sociala medier för just vad det är: Kommunikationskanaler bland alla andra som ska användas som en integrerad del av hela företagets arbete.

Äntligen! Lite fight.

På slutet ryker Thomas och Pontus ihop så stickor och strån ryker. Men det handlar vare sig om sociala medier eller något av deras favoritämnen – content marketing och native advertising – utan om något helt annat. Lyssna så får du veta om vad.

Länkar till sådant som tas upp i avsnittet

Under samtalet refererar Thomas och Pontus till olika källor. För din bekvämlighets skull har jag länkat till dem här:

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Cali © Barefoot McCoy (CC BY-NC 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

cf0b1b2687f033ed92e88ee15ad6b592MM
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest