Vad du behöver veta om ditt varumärke

Carin Fredlund är Sveriges förste och främste journalist inriktad på reklam och varumärke. Hon talade för nästan 100-talet marknadsförare på Kntnts elfte frukostseminarium. Ämnet var varumärke. Det du behöver veta men inte vågar fråga. Vad är det? Hur bygger du ett starkt varumärke? Vilka fördelar ger det? Och hur ska ditt varumärke förhålla sig i ett föränderligt medialandskap? Se hennes föredrag!

Carin Fredlund

Efter journalisthögskolan började Carin Fredlund på reklambranschens egna husorgan, tidningen Resumé, som på den tiden bestod av bara henne och chefredaktören. Där införde hon ”desktop publishing” – först i Sverige.

Efter drygt fyra år lämnade hon tidningen för att starta Quo Vadis – branschens främste nyhetsbrev – som hon gav ut under 20 år i olika former.

Hon har också skrivit tre böcker. Och under fem års tid krönikor om reklam och varumärke för Dagens Industri.

Idag skriver hon krönikor för Dagens Media och Sveriges Annonsörers medlemstidning Annonsören. Hon arbetar som skribent, föredragshållare, moderator, mentor och affärscoach. Och hon bloggar på Nota Bene om nyheter och företeelser inom kommunikationsbranschen, aktuell reklam och varumärkesutveckling.

Varumärke är inte logotyp

Varumärke är inte ett namn eller en logotyp. Det är en känsla. Och det är viktigt att definiera denna känsla innan du kommunicerar i olika kanaler och sammanhang. Detta och mycket mer du behöver veta tar Carin Fredlund upp i föredraget som du kan se nedan.

Innehållet minut för minut

Nedan kan du se och höra hela föreläsningen. Den är nära 54 minuter lång. Några hållpunkter:

  • 00:20: Inledning
  • 02:05: Varumärke (brand) är en känsla – inte en logotyp
  • 11:24: Varumärkesbyggande
  • 13:03: Varumärkesfokus är lönsamt
  • 17:50: Fördel med starkt varumärke
  • 19:32: Vad krävs för att få ett starkt varumärke
  • 23:50: Känt varumärke är inte starkt varumärke
  • 40:00: Varumärken och det föränderliga medialandskapet
  • 47:46: Varumärken och egna kanaler
  • 53:00: Avslutning

Se och hör

Du kan se och höra föreläsningen nedan.

Filmen finns på Vimeo och YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud. Och vill du se bilderna så finns de på SlideShare.

Missa inte!

Pia och jag gjorde en timslång intervju med Carin efter hennes föredrag. Vi fördjupar oss i många av de frågor som hon tar upp i presentationen. Vi blickar också tillbaka på hennes karriär och reflekterar över hur reklam och media har utvecklats under de senaste decennierna. Missa inte intervjun i nästa avsnitt av Kntnt Radio.

Bild © Robert Alfredsson.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

efficitur. mattis felis libero elementum commodo
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest