Vad innebär det att jobba agilt? Kntnt Radio 207 med Michael Göthe

Fler och fler jobbar agilt och ännu fler planerar att göra det. Men vad innebär det egentligen? För att ta reda på det bjöd vi in en av Sveriges främsta coacher inom området – Michael Göthe. I avsnitt 207 av Kntnt Radio hör du vårt samtal.

Agilt är inte att frifräsa

Agil är en försvenskning av engelskans agile som betecknar en förmåga att snabbt och lätt förflytta sig med elegans. Det är ordets bildliga användning för att beskriva hur ett projekt genomförs som har lånats in till svenskan.

Det finns något lockade med tanken att projekt kan bedrivas snabbt, lätt och med elegans: Skit i briefen, bort med Gantt-schemat, låt kreativiteten flöda, och lev lycklig i alla dina dagar. Det är att jobba agilt som marknadsförare eller kommunikatör – tycks en del tro. I vart fall pratar de som om det vore så. Men de pratar i nattmössan.

För de flesta marknadsförare och kommunikatör skulle ett agilt arbetssätt innebära mer struktur och styrning än idag. I praktiken innebär det att man inför en projektstyrningsmetodik som är agil. Scrum är ett bra exempel på en agil projektstyrningsmetodik.

Att införa en projektstyrningsmetodik innebär alltid mer struktur och mer styrning än ingen projektstyrningsmetodik alls. Ta Scrum som exempel. Metoden anses vara en av de alla mest agila av alla agila metoder. Ändå behövs 21 sidor för att beskriva metoden. Ta dig en titt på den officiella beskrivning av Scrum (som också finns på svenska) så förstår du.

Missförstå mig inte: Jag tycker struktur och styrning är bra. Något som alla vi som arbetar med marknadskommunikation skulle vinna på att tillägna oss mer av. Min poäng är att man inte ska använda agilt som ursäkt för att frifräsa.

Men vad utmärker då en agil projektstyrningsmetod?

The Agile Manifesto

Idén om agil projektstyrning kommer från 17 programmerare som tyngdes av tungrodda projekt där projektadministrationen ibland tog mer tid än självaste programmeringen. I februari 2001 samlades de på en skidort i Utah för att formulera The Agile Manifesto.

Eftersom de var programmerare så handlar The Agile Manifesto om hur man ska bedriva programmeringsprojekt. Men det går att översätta till allmännare ordalag. Så här skulle det kunna lyda:

Vi hittar bättre sätt att skapa genom att göra det och hjälpa andra att göra det. Detta arbete har fått oss att värdesätta:

  • Människor och mänsklig interaktion framför processer och verktyg
  • Värdefullt resultat framför omfattande dokumentation
  • Kundsamarbete framför kontraktsförhandling
  • Anpassning till förändring framför att följa en plan.

Det vill säga, att medan det finns värde i punkterna till höger, så värdesätter vi punkterna till vänster mer.

Branschfolk emellan kan vi konstatera att de skulle varit behjälpta av en copywriter eller skribent. 🙂 Å andra sidan finns risk att budskapet i så fall skull ha gått förlorat i underbara utgjutelser av ord. 😉

12 principer

The Agil Manifesto är baserat på 12 principer. En projektstyrningsmetod som följer dessa 12 principer kan sägas vara agil.

Nedan har jag ”översatt” och förenklat de 12 principerna från en programmerares kontext till en allmän kontext.

  1. Vår främsta prioritet är att tillgodose beställaren genom tidig och kontinuerlig leverans av värde.
  2. Vi ser förändrade krav även sent i arbetet som något naturligt.
  3. Gör små användbara leveranser ofta istället för en stor.
  4. Vi arbetar dagligen med övriga intressenter i organisationen.
  5. Basera projekten på motiverade individer.
  6. Det mest effektiva sättet att överföra information till och inom teamet är att tala ansikte mot ansikte.
  7. Användbara leveranser är det huvudsakliga måttet på framåtskridande.
  8. Agila processer skall leda till en uthållig arbetsbelastning.
  9. Ständigt fokus på högsta möjliga kompetens och bra leverans förbättrar agiliteten.
  10. Förenkla: Konsten att maximera arbetet som inte görs är essentiell.
  11. De bästa lösningarna kommer från självorienterade team.
  12. Team skall regelbundet utvärdera och justera sitt arbetssätt för ökad effektivitet.

Länkar

Några länkar att följa:

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Tracing My Steps © Tobias Weber & Radioontheshelf (CC BY 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

consectetur ante. efficitur. ut venenatis, felis commodo adipiscing justo
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest