Våga ta din marknadsföring till nästa steg!

Marknadsföring som målgruppen uppskattar och sprider vidare är drömmen för många företag. Att lyckas är inte alltid enkelt, men med en välutvecklad content marketing-strategi kan det bli verklighet. Häng med tillbaka i historien – och bli inspirerad att fortsätta sikta framåt.

Paradigmskifte

Sent 1400-tal. Idén med en ny teknik att sprida ordet kläcks i Europa. Den tyske uppfinnaren är säker på succé. Men mitt i framgången sätts kniven i ryggen och han förlorar allt. Under ett tiotal år är han spårlöst försvunnen, ruinerad och utskämd. Men idén kan han inte överge. Fast besluten om att förverkliga sin vision kommer han tillbaka och bygger upp verksamheten på nytt. Den verksamhet som senare skulle betraktas som en av årtusendes viktigaste.

Johann Gutenberg revolutionerade världen redan för drygt femhundra år sedan med sin teknik att trycka böcker. Vägen var inte enkel men hans envishet och starka tro på sin idé ledde honom fram. Nuförtiden känns boktryckarkonsten självklar, men spridningen av ordet har hittat nya vägar.

Vi står mitt i ett paradigmskifte där massmedias genomslagskraft minskar och andra kanaler som sociala medier blir allt viktigare. Egentligen har vi väl redan passerat detta skifte, men befinner oss fortfarande i en process där de moderna sätten att marknadsföra sig håller på att finna sin tillämpning.

Så vad gör vi?

När mediebruset ökar och vi själva har allt större möjlighet att välja vad vi vill ta del av, och vad vi vill slippa, skapas förstås en utmaning för alla som jobbar med marknadsföring.

Redan 1999 förutspådde Seth Godin i boken Permission Marketing slutet för annonsering och marknadsföring som avbryter. Han konstaterade att vi i stället måste skapa ett värdefullt innehåll för att förtjäna vår plats i bruset. En välutvecklad metodik för att nå ut i denna nya medievärld är content marketing.

Content marketing handlar om att fylla de nya kanalerna med ett kvalitativt innehåll. Det räcker inte att kommunicera vilket innehåll som helst, utan marknadsföringen behöver följa fyra principer:

  1. Innehållet ska vara relevant, tilltalande och värdefullt för målgruppen.
  2. Innehållet ska publiceras på egen plattform (men kan promotas i betald media).
  3. Innehållet ska tas fram systematiskt och publiceras regelbundet.
  4. Innehållet ska påverka målgruppen att ändra eller förstärka ett beteende i önskad riktning.

Vad vill mottagaren ha?

I dag är det allt svårare att lyckas med köpt plats i de stora breda kanalerna. Du måste utgå från din egen plattform och ha ett innehåll som är så pass relevant, intressant och värdefullt att du lyckas bygga en publik. Du måste samtidigt vara tydlig som avsändare. Content marketing bygger på att budskapet är ärligt och transparent. Viktigt att komma ihåg är att förtroende tar tid att bygga upp och kräver långsiktigt arbete – content marketing är ingen genväg.

Hitta vägen till målgruppen

Den hittills vanligaste formen av content marketing behöver du inte gå långt för att hitta – förmodligen har du den hemma i tidningskorgen. Vem har inte bläddrat i ICAs Buffé eller Coops Mersmak? Är du yngre och modeintresserad så har du säkert sett Stayhard Magazine eller Bubbleroom Magazine. Samtliga magasin skapar ett mervärde för mottagarna och uppfyller de fyra principerna för content marketing. Men i dagens samhälle kan vi inte stanna vid de tryckta medierna – vi måste även vara med digitalt och bloggar och podcasts blir allt viktigare kanaler.

Femton år av vetskap utan insikt

Content marketing uppfattas ibland som en ny marknadsförings-metodik. Men begreppet myntades redan för 13 år sedan av Joe Pulizzi. Ändå är det först de senaste åren det har fått spridning på allvar. En sökning i Google trends visar att användningen av begreppet började breda ut sig 2011–2012. I Sverige tog det längre tid – först i mitten på förra året stack ”content marketing” iväg uppåt i Google-statistiken.

Även om begreppet tagit tid på sig att myntas så konstaterade alltså Seth Godin redan 1999 att vi behövde en radikal förändring. Vi har nu levt femton år i vetskap utan insikt.

Sex steg på vägen mot framgång

Johann Gutenberg lyckades inte på en gång. Det kommer sannolikt inte du heller göra. Du och dina kollegor måste igenom flera prövningar innan ni fullt ut bemästrar content marketing. Vi kan likna det vid en mognadsprocess, inte helt olikt en människas personliga utveckling. Förenklat kan processen beskrivas i sex steg. Dessa är applicerbara både på företag och på marknaden i stort. Precis som ett litet barn är man till en början nyfiken och ivrig inför det nya. Man får höra om content marketing, blir intresserad, men arbetar på som man alltid gjort. I takt med att man lär sig mer och mer provar man entusiastiskt, men saknar samtidigt en tydlig strategi i det man gör.

Sedan kommer det oundvikliga stadiet där det inte går lika fort framåt. Man börjar fundera och ifrågasätta om content marketing verkligen ger tillräcklig effekt. Bli då inte rädd – precis som en desillusionerad tonåring måste man igenom en period av missmod för att komma vidare. Man ger sina gamla försök en ny chans och är då omprövande och mer metodisk än vad man var från början. Ur de här fem stadierna kommer man till sist ut mer insiktsfull och erfaren. Content marketing är nu en naturlig del av verksamheten och en del av företagskulturen.

Den här artikeln publiceras också i nummer 3/2014 av den västra upplagan av Marknadscheferna – ett magasin som skickas till alla marknadschefer på företag med 10 miljoner kronor eller mer i omsättning och som finns där nätverket Marknadscheferna finns.

Karin Molin & Johanna Thorin

Författare: Karin Molin & Johanna Thorin

Karin Molin och Johanna Thorin är båda studenter på yrkeshögskoleutbildningen IP Grafisk produktion och form i Göteborg.

Läs mer av Karin Molin & Johanna Thorin

eleifend ipsum dapibus id Nullam vel, consectetur risus non venenatis, elementum
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest