Varför är 4 av 5 vd:ar missnöjda med sina marknadschefer?

4 av 5 vd:ar är missnöjda med sina marknadschefer. Nästan lika många marknadschefer upplever att de inte tillåts göra sitt bästa. Varför är det så? Vad kan du göra? Om det handlar höstens första avsnitt av Kntnt Radio.

Pia Tegborg
31 augusti 2017

Sta­tisti­ken är skräm­man­de. 80% av vd:arna är miss­nöj­da med sin mark­nads­chef! Sam­ti­digt anser näs­tan lika många mark­nads­che­fer att de inte tillåts pre­ste­ra sitt bäs­ta. Var­för den­na dis­kre­pans och vad kan du göra åt det? Det är ämnet för hös­tens förs­ta avsnitt av Knt­nt Radio där vi ock­så pre­sen­te­rar vår nya med­ar­be­ta­re. Mis­sa inte. Lyss­na nu!

Två ringrostiga poddare och en ny medarbetare

Körsche­ma Knt­nt Radio 145

Kära lyss­na­re: Väl­kom­men till hös­tens förs­ta ordi­na­rie pro­gram. Vi är som skol­barn som träf­fas efter ett långt skol­lov. Lite ner­vö­sa och fnitt­ri­ga. Men vi hit­tar snart formen.

Under som­ma­ren har vi fått en ny med­ar­be­ta­re som ock­så med­ver­kar: Robert Bör­jes. Till skill­nad mot Tho­mas och mig – två inflyt­ta­de bohus­län­ning­ar – är Robert en tvät­täk­ta göte­bor­ga­re. Han har lång erfa­ren­het från kän­da göte­borgs­ka byrå­er, till exem­pel Citat och Sun­ny Side Up, där han har har arbe­tat med affärs­ut­veck­ling och för­sälj­ning. Det är ock­så hans upp­drag på Knt­nt. Var­för inte pas­sa på att boka in en träff med Robert innan agen­dan fylls upp med alla våra kunder?

Robert Bör­jes väl­kom­nar dig att besö­ka Knt­nt på vårt kon­tor på Lind­hol­men Sci­ence Park (huset i bakgrunden).

Ett utbrett missnöje med marknadschefen

Efter inle­dan­de plad­der (18 minu­ter) kom­mer vi till dagens ämne, som tar avstamp i temat för Har­vard Busi­ness Revi­ews juli–augustinummer: The Troub­le with CMOs. 80% av vd:ar är miss­nöj­da med sina mark­nads­che­fer. En choc­ke­ran­de siff­ra. Jäm­för den med att bara 10% av sam­ma vd:ar är miss­nöj­da med sin IT-chef. Vad är fel?

CMO – en roll med många betydelser

En del av för­kla­ring­en fin­ner vi i defi­ni­tio­nen av rol­len. I den­na ingår inte säl­lan ett brett spekt­ra av arbets­upp­gif­ter som stäl­ler till det – inte minst vid rekry­te­ring. Är det en stra­te­gisk roll som utly­ses eller hand­lar det om kom­mer­si­a­li­se­ring? Eller kanske både och?

Den olönsamma otåligheten

Under­sök­ning­en visar att mark­nads­che­fen ofta blir kort­va­rig på pos­ten. I genom­snitt stan­nar hen 4,1 år att jäm­fö­ra med det dubb­la för vd:n. Hela 57% av de til­frå­ga­de mark­nads­che­fer­na har kla­rat sig mind­re än tre år.  Var­för? Hur påver­kar det före­ta­gets kost­nad? Vad kan göras åt saken?

Tre frågor att ställa för en lyckad rekrytering

Över­vä­ger du ett jobb som mark­nads­chef? Gör i så fall ett grund­ligt detek­tiv­ar­be­te före du säger ja. Det finns tre frå­gor du behö­ver gå till bot­ten med. Vi sum­me­rar des­sa i slu­tet av avsnittet.

För dig som är vd finns ännu fler frå­gor att besva­ra. Du hit­tar dem i Har­vard Busi­ness Review-artikeln.

Länkar

Ännu en bild från vack­ra Lind­hol­men. Nu med Göte­borgs inlopp i bak­grun­den. Väl­kom­men att häl­sa på hos oss!

Här hit­tar du för­slag på event att del­ta i, böc­ker att läsa och annat intres­sant som vi pra­tar om i dagens avsnitt.

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Sis­ter © Char­lot­te Eriks­son (CC BY-NC-ND 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »