Varumärkets roll i samhällsdebatten

Ditt företag har mycket att vinna på att delta i samhällsdebatten. Skälen är flera. Inte minst kan ditt deltagande bygga såväl kundens förtroende som medarbetarens engagemang och det egna varumärket. Möjligheterna är många och diskuteras i dagens artikel skriven av Johanna Stenmark, PR-konsult på Punkt PR. 

Värderingar som skapar värde

Allt fler företag förstår fördelarna med att delta i samhällsdebatten. Och så här i stundande valtider aktualiseras frågan än mer.

Genom att ta ställning och engagera sig i frågor som ens målgrupper bryr sig om, kan de varumärken som lyckas, åtnjuta stora fördelar. PR-byrån Westander har i sin ”PR-handbok” gjort en bra sammanställning över varför du ska delta i samhällsdebatten.

Våga ta ställning – på riktigt

De senaste åren har vi sett flera exempel på företag som gjort avtryck genom att engagera sig – på gott och ont. Å ena sidan har vi hyllade kampanjer såsom ”Fearless Girl”. Å andra sidan har vi Pepsis hårt kritiserade försök att associera sitt varumärke med ett större sammanhang.

Detta är bara två exempel på företag som inser värdet av att delta i samhällsdebatten, men med väldigt olika utfall.

Det ena med insikt om sin omvärld och sin målgrupp och med ett tydligt ställningstagande, i en specifik fråga. Det andra med skral inblick i målgruppens drivkrafter och känslor, och ett exempel där man försöker verka ta ställning – utan att ta ställning.

Konsumenterna efterfrågar varumärken som tar ställning

Undersökning efter undersökning pekar åt samma håll. Nu senast från Sprout Social som i januari släppte undersökningen ”Championing Change in the Age of Social Media”. Konsumenten vill att företag ska engagera sig i högre grad. Den vill se att varumärken tar ställning och den vill se ett ansvarstagande. Och som kunder är vi beredda att betala mer till de som är med och utvecklar samhället så som vi vill se det utvecklas.

Är det tid för ditt varumärke att ta ställning i någon social eller politisk fråga, eller ska du på annat sätt delta i samhällsdebatten, så vill jag uppmärksamma några saker som kan vara bra att ha i åtanke.

Bygg varumärket långsiktigt

Haka inte på den senaste debatten i syfte att tjäna snabba poäng. Bara för att ämnet är aktuellt betyder det inte att det är rätt för just till varumärke. Förutom att du riskerar att ge dig in i någonting du inte är förberedd på, så är det ofta tomtebloss det handlar om. Det bygger inte långsiktiga relationer med din målgrupp och kommer inte att uppfattas som genuint.

Att bygga varumärke tar tid, men trägen vinner.

Underskatta inte målgruppen

Dagens konsumenter gör i allt större utsträckning värderingsbaserade köpbeslut. Tittar man på de yngre konsumentgrupperna är trenden ännu tydligare. De är medvetna konsumenter, och de är smarta. De ser igenom gröntvättning, pinkwashing och andra former av icke genuina budskap. Att tro något annat är ett misstag.

Var hellre ärlig med företagets tillkortakommanden, visa på vilja att förändra och utvecklas. Det skapar transparens och upplevs sympatiskt, något som är mer attraktivt för konsumenten att vilja associera sig med.

Intern förankring är a och o

Framgångsrik, värdedriven kommunikation kommer inifrån. Det kan inte bara vara en styrelse- eller ledningsfråga. Att alla i organisationen vet vad varumärket står för och varför det finns till, vad som händer och varför det sker, är fundamentalt.

Varför inte involvera hela arbetslaget i beslutsprocessen? Ta hjälp av medarbetarna för att hitta de frågor som engagerar och berör dem. Om medarbetarna tror på det ni gör är det troligare att budskapet känns genuint och också berör era konsumenter.

Beredskap och planering

När det finns mycket att vinna ökar även riskerna. Och det är inte ovanligt att krisen knackar på dörren. För varje person som är positiv till ditt ställningstagande finns det någon som är negativ. Det är sällan så att ”alla” håller med om något.

Är grunderna satta, det vill säga att du har en värdegrund som genomsyrar hela varumärket, kommer resan att bli betydligt enklare när väl kritikerna vaknat.

Fyra tips att ha med sig: 

  1. Värdera kritiken – kritik i sig är inte en kris, gör inte en höna av en fjäder
  2. Var transparent och öppen – vad som göms i snö kommer fram i tö
  3. Var tillgänglig – och allokera resurser för att kunna vara det, snabba svar kan göra hela skillnaden
  4. Be om hjälp – kritik är svårt att inte ta personligt och det är lätt att slå på tunnelseendet. Ta hjälp av någon utifrån som kan komma med nya perspektiv och som du kan luta dig mot när det blåser.

Företagens nya ansvar

Personligen ser jag fram emot fler svenska företag i samhällsdebatten. Det amerikanska valet och Brexit förändrade på många sätt spelreglerna och gav någonstans företagen ett större ansvar. Ett ansvar som diskuterats bland annat med anledning av president Trumps inreseförbud.

Vi får väl se vart det bär hän i Sverige. Men för företag som vill fortsätta vara relevanta och skapa värde för sina konsumenter finns ingen återvändo. Det är dags att fler tar ställning. Och att de gör det nu.

Johanna Stenmark

Författare: Johanna Stenmark

Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.

Läs mer av Johanna Stenmark

vulputate, pulvinar dolor id sem, diam in massa sed dapibus dictum
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest