Viral eller död – din texts liv hänger på rubriken

Där satt den! Du har presterat en intressant och välskriven text om ett ämne du kan på dina fem fingrar. Nu ska den bara ut på nätet och förändra världen, eller åtminstone få en och annan läsare att haja till och kanske börja tänka i lite andra banor.

Men vänta lite… Rubriken. Är den så bra den kan vara? Är den tillräckligt tydlig? Tillräckligt underhållande? Oftast fungerar rubriken som länktext till själva artikeln. Är den tillräckligt lockande för läsaren att vilja klicka på och ta del av ditt banbrytande alster?

I denna gästblogg tipsar journalisten och copywritern Karin Forslund om hur du kan skriva bättre rubriker – som gör skillnad mellan viral och död text.

Väck uppmärksamhet

Att utforma rubriker som “klickmagneter” kan kännas banalt och uppfattas som effektsökeri. Särskilt om textens ämne är högst seriöst. Men kom ihåg att syftet är att locka fler läsare att ta del av ditt viktiga budskap. Nätets ymniga och aldrig sinande flod av information gör det absolut nödvändigt att formulera rubriker som sticker ut.

Fram till för bara ett par år sedan var fyndiga rubriker närmast en omöjlighet du ville rankas högt i sökmotorernas träfflistor. Nyckelord i brödtext, bildtext och (inte minst) rubrik var ett måste för att nå en åtråvärd topp-10-placering. Men sökmotorerna har blivit smartare. Numera behöver du inte skriva dem på näsan; Google & Co kan tolka såväl kontext som synonymer.

Så våga stick ut hakan och ta gärna ut svängarna litegrann när du rubriksätter. Författaren till blogginlägget ”Att tillfredsställa sin man” gjorde just detta när hon satte en uppseendeväckande rubrik på ett inlägg med ett bokstavligt talat dödligt seriöst ämne.

Orden som sålde flest tidningar

Mina rötter som skribent är stadigt planterade i kvällstidningsmyllan. Då och då samlades hela Göteborgs-Tidningens redaktion till vad som bäst kan beskrivas som upplagemöten. På ett av dessa möten pratade chefredaktören om sambandet mellan de nummer av tidningen som sålt bäst under perioden som gått och de ord som utgjort dessa nummers löpsedlar och förstasidor.

Det visade sig att orden “sex”, “vinn” och “gratis” var de absolut mest lukrativa; fanns ett eller flera av dessa ord på löpsedeln eller förstasidan var det närmast garanterat att tidningarna skulle gå åt som smör i solsken. En kollega skämtade om att “Vinn gratis sex!” måste vara den ultimata rubriken. Föreställ dig klickstatistiken!

Skämt åsido. En bra tumregel är att det är helt okej att göra rubriken lite fyndig, eller till och med fräck, så länge den sammanfattar det viktigaste budskapet i din text.

Lyft upp textens kärnbudskap i rubriken

Smartare sökmotorer har som sagt ökat svängrummet när det gäller att kunna vara lite fyndig och kryptisk. Därmed inte sagt att du bör undvika textens nyckelord och huvudbudskap i rubriken.

Vid sidan om underhållningsvärde och uppseendeväckande formuleringar är tydlighet ett viktigt ledord vid rubriksättning. Det spelar ingen roll hur många som har klickat på din roliga, fräcka rubrik; om den helt saknar koppling till innehållet kommer läsaren ganska snart att känna sig lurad och lämna sidan.

Ge en vink om textens syfte och karaktär

Förutom kärnbudskapet kan det vara en bra idé att framhäva vilken typ av text läsaren kommer att mötas av. En tipsande artikel kan till exempel ha en rubrik i stil med “Så gör du…” eller “Fem steg till den perfekta…”, medan en informerande text kan rubriksättas enligt mönstret “Allt du behöver veta innan du…” eller “Tio saker du inte kände till om…”.

En fördel med den här typen av rubriker är att de ofta är både handlingsuppmanande och talar direkt till läsaren, vilket både aktiverar och väcker nyfikenhet. Frågor, både öppna och retoriska, aktiverar också läsaren och kan vara effektiva att använda som rubriker.

Avslutande tips för rubriksättning

  • Var inte rädd för att sticka ut hakan och sätta en uppseendeväckande, provokativ eller fyndig rubrik!
  • Se till att rubriken är relevant för innehållet och har anknytning till det huvudsakliga budskapet.
  • Ge läsaren en vink om textens syfte och karaktär – tips, information, opinion?
  • Använd gärna du-tilltal.
  • Frågor och handlingsuppmaningar kan bli effektiva rubriker.
Karin Forslund

Författare: Karin Forslund

Karin Forslund har jobbat som copywriter på webbyrån Xelera sedan 2008. På senare år har hon även axlat rollen som projektledare och product owner. Karin har sina rötter i journalistiken och gick långa journalistprogrammet på JMG i Göteborg. Efter en tid som reporter och insändarredaktör på GT sadlade hon om till marknadsföring. Numera förser hon såväl Xeleras som kundernas webbkanaler med genomtänkt, väldisponerat och sökmotoranpassat textmaterial.

Läs mer av Karin Forslund

nunc libero. venenatis felis odio elit. felis Nullam
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest