Läs det här om du vill bli bättre på call to action

Med hjälp av handlingsuppmaningar, på engelska kända som ”call to actions” (CTA) kan du på ett effektivt sätt förbättra konverteringen på din webbplats. Men det finns såklart fallgropar. Läs Annika Dackes tips på hur du lyckas med dina call to actions i dagens krönika!

Med blicken på målet

Inom marknadsföring är en call to action en uppmaning till handling. Den använder vi oss av för att peka läsaren i rätt riktning och hjälpa besökaren på webbplatsen vidare mot målet i den digitala infrastrukturen.

På webben kan call to action stå som en mening i en text: ”Vill du lära dig mer om klematis? Då ska du läsa den här boken!”

Vara en skriven länk: Hämta schemat över höstens alla svamputflykter.

Eller vara utformad som en knapp, en click to action: Ladda ner e-boken!

Vi skulle ju sluta med gammelsälj

Call to action glöms gärna bort av oss kommunikatörer. Vi är upptagna med att producera rätt material för rätt målgrupp, knyta ihop alla kanaler i varumärkeskommunikationen och att tillhandahålla ett så kvalitativt innehåll som möjligt till målgrupper och press – alltid i hög takt och med flera parallella projekt igång.

Då är det lätt att glömma bort pricken över i:et, speciellt om man tenderar att tycka att det känns säljbetonat…

”Vi har ju sagt att vi ska jobba med content marketing, inte gammelsälj. Var passar då call to action in i bilden?”

Call to action hjälper besökaren vidare

Förenklat kan man säga att call to action ingår i de krav på tydlighet som formar webbkommunikationen.

Låt oss säga att företaget eller organisationen har alltihop på plats – en strategi för sociala medier, presskommunikation och varumärke. En vacker webbplats med högkvalitativt innehåll. Men ingen som helst styrsel på hur man vill att målgruppen ska röra sig i ekosystemet. Detta är inte ovanligt.

Upplevelsetivoli eller öken?

Konsekvenserna kan vara av olika slag – till exempel kan det bli upplevelsetivoli i de sociala kanalerna och öken på webbplatsen. Tomt på besökare, förutom de som hamnat fel. En titt på Analytics känns som att stå mitt i en gammal westernfilm, med vinden vinande ute på prärien och en rullbuske som enda sällskap.

Eller så är det bara vissa sidor som uppmärksammas. Något det kan vara värt att lägga lite tid på att analysera. Är just de sidorna tydligare, med mer värdefullt innehåll? Var kommer besökarna ifrån? Har de fått en tydlig fingervisning om hur de ska klicka sig vidare från föregående hållplats på resan?

En bra sak är – om du inte redan har gjort det – att sätta mål i Analytics. Då ser du om din planering av flödet fungerar. Kanske behöver du se över rubriksättning och call to action för att få bättre styrsel på trafiken.

6 tips och en förmaning för dig som vill bli bättre på call to action

1. Känn målgruppen

Varje besökare är unik men behoven kan vara lika.Vem behöver dina varor eller tjänster? Vilka problem löser de? Besökaren har ett primärt intresse och det är inte ditt varumärke. Det är istället hen själv och vad hen får ut av besöket på webbplatsen eller av att läsa annonsen.
Visa att du förstår problemet genom att presentera lösningen och därefter uppmaningen. Då har du inte slösat med läsarens tid.

2. Visa vägen

Om du har en verksamhet eller en kampanj där målet är att du vill bli uppringd, visa det tydligt och utelämna ingen information. Du skulle bli förvånad om jag berättar för dig hur vanligt det är att avgörande information är svår att hitta på en webbplats. Den som besöker en webbplats har i princip alltid som mål att hitta något snabbt, inte att leta runt och läsa sig fram.

3. Kommunicera förtroendeingivande – och med självförtroende

Ingen vill vara först med att prova något nytt, eller hur? Lyft fram det som du kan använda som bevis för att målgruppen tjänar på att uppleva dig:

”Jag har utbildat cirka 300 företag och organisationer i att skriva effektivt för webben. Här laddar du ner min lathund för bättre webbtext.”

4. En känsla av brådska

Tidsbegränsade erbjudanden kan vara ett bra sätt att få läsaren att agera. Det har du kanske själv upplevt om du är medlem i någon av de stora kedjornas kundklubbar och får sms där det står att medlemmarna får si och så många
procent rabatt under helgen. Dina tankar leds då i riktning mot att shoppa även om du kanske inte alls hade tänkt dig det som helgaktivitet samtidigt som du påminns om att du tillhör den exklusiva skaran som får rabatten.

5. Väck nyfikenhet

Misstag och nyfikenhet är det som lett till historiens största upptäckter. Det är alltid trevligt att jobba med morötter:

Vill du veta mer om hur vi gjorde XYZ? Klicka här och läs mer om hur vi läker benbrott med hjälp av…

Sugen på semester i hemmiljö? Här ser du alla övernattningsmöjligheter hos bybor utanför Rom.

6. Berätta nästa steg

Varje sida på webbplatsen bör innehålla information om hur man tar sig vidare till nästa punkt. Hur hänger ämnena ihop? Blir besökaren mer motiverad om du lägger internlänkar till nästa steg? Visar Analytics att den som läser om hårfärg gärna klickar vidare till lösnaglar? Förstärk det beteendet genom uppmaningar.

7. Dags för pekpinnen: Missbruka inte call to action!

Efter att ha läst den här artikeln kanske du blir så entusiastisk att du blir lite knappgalen och vill ha call to action överallt på webbplatsen. Försök då tygla dig och ta ett steg tillbaka. Tänk på säljare IRL som med en dåres envishet återupprepar ditt
förnamn, tar på din arm och frågar om du har börjat träna, när du själv vet att du har gått upp sju kilo sedan senaste mötet. Du vill inte vara den säljaren.

Håll det rent och snyggt, med fokus på behov och tydlighet.

Annika Dacke

Författare: Annika Dacke

Annika Dacke är kommunikatör, webbcopywriter och utbildare. Genom Orera kommunikation riktar hon in, förtätar och fördjupar företags och organisationers digitala textbudskap. Hon undervisar och föreläser i digital kommunikation med texten som redskap vid Lunds universitet och i näringslivet. Annika kallar sig själv för tydlighetsnörd och önskar att det vore hon som hade myntat uttrycket ”Kill your darlings”.

Läs mer av Annika Dacke

Donec adipiscing Praesent libero venenatis, dolor Aliquam Aenean ut porta.
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest