Account Based Marketing

Du har säkert hört talas om Account Based Marketing (ABM). Men vet du hur det fungerar? I avsnitt 75 av Kntnt Radio, berättar Christopher Engman om detta.

Pia Tegborg
17 november 2016

Account Based Marketing (ABM) är ett uttryck som du säkert har hört men vet du vad det egent­li­gen hand­lar om? I avsnitt 75 av Kntnt Radio, berät­tar Christopher Engman det­ta.

Det här är Account Based Marketing

Att job­ba med B2B-för­sälj­ning är tuf­fa­re än någon­sin. Slitet med att ska­pa kva­li­fi­ce­ra­de leads är hårt och otack­samt men ger ändå ing­en garan­ti för att affä­ren verk­li­gen blir av. Enligt vis­sa är i genom­snitt sju (and­ra säger till och med tju­go) per­so­ner invol­ve­ra­de i ett kom­plext B2B-köp. Och för att kun­na stänga en sådan affär mås­te du få alla att säga ja till ditt erbju­dan­de.

Det är en väl­digt kom­plex situ­a­tion som tra­di­tio­nellt har han­te­rats av key account mana­ge­ment. Men här kan man inom mark­nads­fö­ring­en bidra om man ser des­sa per­so­ner som en enda liten mark­nad som man bear­be­tar. Genom att se till att de får mål­styrd och skräd­dar­sydd mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Detta är den grund­läg­gan­de idén i Account Based Marketing.

För att att reda på mer så har Thomas och jag pra­tat med Christopher Engman, grun­da­re av Vendemore som är en av de ledan­de leve­ran­tö­rer­na av verk­tyg för ABM.

Varning!

Två var­ning­ar är på sin plats.

  1. Christopher pra­tar främst om ABM uti­från per­spek­ti­vet pro­gram­ma­tiskt köp av annon­ser.
  2. Vi spe­la­de in för- och efter­snac­ket på fre­dag kväll så vi var så tröt­ta och blev flam­si­ga.

Förhoppningsvis har du över­se­en­de med vårt flams för inter­vjun med Christopher är desto bätt­re. 🙂 I det­ta sam­man­hang pas­sar det ock­så bra att tip­sa om arti­keln Så fun­ge­rar Account-Based Marketing skri­ven av Helena Sveding.

Thomas har lovat att grä­va fram lite klipp från bok­tip­set, Linus på lin­jen och pro­fes­sor Balthazar till nyhets­bre­vet som kom­mer på fre­dag. Så pre­nu­me­re­ra på det.

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Give Yourself Away (Produced by Benstar) © Mickey Blue (CC BY-NC-ND 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Utveckla din story med rätt design

Har du en inre bild av hur din arti­kel skul­le se ut när den kom­mer i tryck? Med design kan du utveck­la din sto­ry och ska­pa ett nytt per­spek­tiv. Bilder, färg och form kan bli verk­tyg även i din kre­a­ti­va verk­tygs­lå­da.

Läs artikel »

Om jag var i Almedalen …

Att Almedalen blir allt vik­ti­ga­re för kom­mu­nik­tions­bran­schen är de fles­ta över­ens om. Men i en djung­el av pro­gram­punk­ter kan det vara svårt att sål­la agnar­na från vetet. Här kom­mer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grov­job­bet och lis­tar sina bäs­ta tips i dagens krö­ni­ka. För dig som ska dit och för dig som tar del av pro­gram­met i efter­hand.

Läs artikel »

Detta gäller vid marknadsföring av din arbetsgivare på sociala medier

Publicerar du inlägg om din arbets­gi­vares verk­sam­het i soci­a­la medi­er? Då kan du behö­va vara för­sik­tig så att du inte fälls för vil­se­le­dan­de mark­nads­fö­ring. Ta reda på vad som gäl­ler genom att läsa den­na arti­kel skri­ven av Tobias Bratt, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »

Rätten att bli glömd i digitala miljöer

Ett år har pas­se­rat sedan GDPR träd­de i kraft. Fortfarande brot­tas många före­tag med de prak­tis­ka och de juri­dis­ka tillämp­nings­frå­gor­na. Ett pro­blem av det först­nämn­da sla­get är hur före­tag som behand­lar per­son­upp­gif­ter rade­rar des­sa i sina IT-system? Enligt data­skydds­för­ord­ning­en ska man byg­ga upp sina system så att kra­ven i lag­stift­ning­en upp­fylls – men vad inne­bär det? Och går det över­hu­vud­ta­get att rade­ra upp­gif­ter­na på ett sätt som inne­bär att de ald­rig kan åter­ska­pas?

Läs om indi­vi­dens ”rätt att bli glömd” och före­ta­gets skyl­dig­het att rade­ra per­son­upp­gif­ter i dagens krö­ni­ka skri­ven av Jeanette Jönsson, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wirtén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resul­tat! 

Läs artikel »
Donec ut libero vel, vulputate, neque. tristique libero suscipit Praesent

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest