Michael Wahlgren, som är SEO-konsult på Pineberry, besöker KNTNT på Lindholmen i Göteborg.

AdWords för content-nördar Kntnt radio 158 med Michael Wahlgren

Googles annonstjänst AdWords är inte bara för handlare som säljer på webben och andra med tydliga konverteringsmål. Sökordsannonser kan också användas för att driva trafik till en webbplats eller enskilda artiklar. Sökordsannonser kan också förbättra din SEO – och vice versa.

Detta och mycket annat som intresserar content-nördar pratar vi om med Michael Wahlgren, som är grundare av Pineberry – en av Sveriges mest namnkunniga SEO- och AdWords-byråer – och författare till ett par böcker och som driver den eminenta Sökpodden.

Vi passade på att fråga honom om de här 16 sakerna:

    1. Vem är du och vad gör du?
    2. Är AdWords (och SEO) något för alla?
    3. Varför ska man jobba med AdWords (och SEO)
    4. Är AdWords bara användbart i slutet av köpresan – nära konvertering?
    5. Ser folk skillnad på sökordsannonser och sökresultat?
    6. Vilka andra annonsformat än sökord stödjer AdWords?
    7. Behövs AdWords om man gör bra SEO (eller vice versa)?
    8. Finns det en sandlåda för nya webbplatser?
    9. Ska man köpa sökordsannonser för vanliga artiklar?
    10. Används AdWords för att testa rubriker?
    11. Hur får jag min sökordsannons att hamna överst på sidan?
    12. Är det viktigt att snabbt få många klick på en annons?
    13. Hur ska jag hitta och välja rätt sökord?
    14. Vilket sökordsverktyg fungerar bäst i Sverige?
    15. Vad är sökordsluckor för något?
    16. Hur hänger Google AdWords, Google Analytics och Google Search Console ihop?

Länkar till mer läsning och lyssning

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Like Im Broke Feat. King Ski © Markay (CC BY 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lämna en kommentar





7b085b388f544ae557a026dbae475f0dnnnnn
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest